artikel

‘Hoogvliet kiest voor datagestuurd schoonmaken’

Achtergrond

‘Hoogvliet kiest voor datagestuurd schoonmaken’

ICE is een relatief jong merk, maar met vele jaren ervaring in professioneel schoonmaken. Met een moderne aanpak – all inclusive rental – biedt ICE een nieuwe marktbenadering, met veel pluspunten voor de gebruikers. Rob Stokkel licht de voordelen toe.

Met 5 jaar is ICE een redelijk jong merk in professionele schoonmaakmachines, maar de fabrikant erachter boogt op een ervaring van bijna een eeuw. De onderneming is gevestigd in de Verenigde Staten, Azië, Italië en de Benelux . Meerdere Europese vestigingen staan op de planning.

Nieuwe marktvisie

‘We zijn erg gericht op een verandering van de markt. In de traditionele branche koop je een schoonmaakmachine en schrijf je die in 5 jaar af, om haar na 7 jaar in te ruilen voor een nieuwe’, zegt Rob Stokkel. ‘Wij doen het heel anders: we verhuren machines voor een vaste, lage maandprijs, zoals operational lease bij auto’s. Tegelijk zorgen wij voor de volledige service van de machine. We bewaken de machine op afstand en lezen alle technische specificaties op afstand uit. Zijn er afwijkende waarden, dan krijgen wij een melding en kunnen we proactief service verlenen, nog voordat de machine uitvalt.’

Hij noemt als voorbeeld een verstopping in een slang, die een afwijkende waarde in de zuigmotor geeft. ‘Wij bellen de klant, die dan zelf even de slang of de zuigmond kan controleren. Daarmee voorkomen we dat wij met dure voorrijkosten naar de klant rijden om alleen een propje uit de slang te verwijderen. Het systeem bespaart op alle vlakken: minder tijd, minder ergernis, minder uitval.’

Rental concept is ideale oplossing

Voor professioneel, intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten, waar elke dag wordt schoongemaakt, is dit rental concept een ideale oplossing, zegt Stokkel, doelend op het ontzorgen van de gebruiker. ‘Voor wie toe is aan een nieuwe schoonmaakmachine is dit rental concept de beste oplossing. Supermarkten hebben veel verschillende gebruikers, veel parttimers, die na het werk nog even de schrobautomaat moeten bedienen. Dat maakt het aantal serviceverzoeken in de retail behoorlijk hoog. Het gaat om veel onderhouds- en reparatiekosten, omdat niet iedereen even netjes met de apparatuur omgaat. Ze maken hem vaak niet schoon en zijn er niet zo scherp op of borstels en pads nog wel goed zijn. Daarom bieden wij een fullservice concept, waardoor de retailer geen hoge servicekosten meer heeft. Wij zorgen dat de machine in optimale conditie blijft. Dat maakt het voor de supermarkt veel interessanter.’

Slimme technologie

‘Door de machines op afstand te bewaken met slimme technologie, kan ICE de machines van tijdig onderhoud voorzien, waardoor veel onnodige kosten worden vermeden’, vervolgt Stokkel. ‘We weten wanneer een zuigmotor of koolborstels moeten worden vervangen; dat kunnen we aflezen aan het aantal draaiuren. Zo kunnen we de service heel fijnmazig inzetten. Een monteur die in de regio aan het werk is, kan dan gelijk in de buurt een periodiek onderhoud uitvoeren. Daarmee besparen we het extra op en neer rijden. Misschien vervangen we dan dat onderdeel een week of een maand te vroeg, maar dat is ons risico. Maar door de machines in topconditie te houden, kunnen wij weer onze eigen kosten beperken.’

Om de onderhoudskosten laag te houden, werkt ICE tegen de trend in met sterke machines met een lange levensduur. ‘We gaan hiermee tegen de markt in; schoonmaken is een sluitpost en de markt biedt daarom steeds goedkopere machines, die meer onderhoud vergen en eerder slijten. Ook zijn onze machines robuust, voorzien van sterke Li-ion batterijen en ze zijn eenvoudig in het gebruik. Ook dat helpt bij het voorkomen van defecten.’

Samen met Groveko werkt ICE met een hygiënesysteem met ‘slimme’ dispensers. Samen met Groveko werkt ICE met een hygiënesysteem met ‘slimme’ dispensers.

Ketens

ICE i-Synergy heet het concept waarmee ICE de foodretail en foodindustrie helpt bij het beperken van de schoonmaakkosten. Verschillende supermarktondernemers kozen al voor ICE, een eerste Nederlandse supermarktketen (Hoogvliet, 70 machines) is ook al overtuigd, en met de tweede keten lopen de gesprekken. ‘De data uit onze machines delen we met onze klant. Het filiaalbedrijf kan hiermee op afstand de schoonmaakdata van verschillende filialen met elkaar vergelijken en bijvoorbeeld constateren dat in een bepaald filiaal gezien de grootte misschien relatief weinig wordt schoongemaakt’, vervolgt Stokkel. ‘Die keten gaat juist van hygiëne de komende jaren een speerpunt maken, en daar werkt dit fantastisch voor. Belangrijk, want klanten verblijven langer in een schone winkel en vertonen een ander gedrag.’

In samenwerking met leverancier Groveko werkt ICE ook met een hygiënesysteem met ‘slimme’ dispensers voor schoonmaakmiddelen. Hiermee kan op afstand onder meer worden gecontroleerd hoe vaak gedoseerd wordt en of de juiste dosis schoonmaakmiddelen worden gebruikt. Maar ook of de vulling op tijd wordt vervangen. Daarnaast is er bij Hoogvliet een fullservice programma opgezet, dat voorziet in een maandelijkse bevoorradings- en controleronde.

Ook ondernemers

‘De retail is voor ICE een relatief nieuwe doelgroep, waar we voorheen vooral aan schoonmaakbedrijven leverden’, aldus Stokkel. ‘Met ketens zijn we in gesprek, maar ook voor individuele ondernemers is ons fullservice programma interessant. Het bespaart altijd op de schoonmaakkosten.’

Meer weten over dit concept? Wilt u een proefplaatsing?
Neem contact op met ICE Benelux: tel. 0297-303010, www.icebenelux.nl

Dit artikel is gesponsord door ICE Benelux.

Reageer op dit artikel