artikel

Met Benders betreedt Jumbo roerig marktgebied

Achtergrond

‘Benders is een begrip in Venlo en dat zal de komende jaren alleen maar meer gaan worden’, zo sprak Jumbo-topman Ton van Veen over de komst van twee Plus Benders-winkels naar ‘zijn’ formule. Maar de markt is roerig. AH en Zwei Brüder hebben forse uitbreidingsplannen. De thuismarkt koopt op prijs, de Duitse consument krikt de lokale omzet op.

Met Benders betreedt Jumbo roerig marktgebied

Van Veen zei bij de overstap van Benders het volgende: ‘La Place is de laatste decennia in Nederland dominant in horeca. Jumbo is van oudsher een supermarktconcept en dat zijn we aan het blurren. We zijn continu op zoek naar de beste manieren om die werelden bij elkaar te brengen. Geert Benders doet hier in het klein wat wij in het groot doen. In een marktgebied als Venlo leert Geert met vallen en opstaan hoe je dat doet. Zoals wij dat landelijk doen.’ De twee winkels van Plus Benders worden door de overname Jumbo. Daarbij komt een derde vestigingspunt, een nieuw project en ook een Jumbo Benders. Het krijgt anders dan Beej Benders een supermarkt als basis. Van Veen: ‘Daar leggen we een schil omheen met versmarkt- en horecaelementen. Met blurring dus. Voor wat betreft de grootte moet je denken aan tussen de 3000 en 3500 vierkante meter. In principe te klein dus voor een Foodmarkt.’

Vooropgesteld, Venlo heeft een grote toeloop van Duitse consumenten. Toch verdient de thuismarkt een eerste analyse. Uit de cijfers uit Distrifood Dynamics blijkt dat het marktgebied een behoorlijk profiel van prijskopers kent. In dat licht lijkt Benders met Jumbo beter voorbereid dan met Plus. Beneden modaal is fors oververtegenwoordigd, en het andere spectrum – meer dan twee keer modaal – zit onder het Nederlands gemiddelde. Opgeteld wonen er relatief veel doorsnee en op prijs ingestelde Nederlanders: beneden modaal en modaal. Wie een laagje dieper graaft, ziet meer alleenstaanden, enkelvoudige kostwinners en gepensioneerden met een beperkt inkomen in het marktgebied. Niet onlogisch overigens dat een partij als de PVV Venlo dan ook ziet als een natuurlijke thuisbasis. De concurrentie is er behoorlijk vertegenwoordigd met drie Lidl- én drie Aldi-filialen. AH blaast een partijtje mee met twee winkels. De uitgave Bouwberichten van Vakmedianet heeft er een interessante notitie over: winkelontwikkelingen: uitbreiden winkelruimte ‘La Plaza’ en Albert Heijn (3500 m2) aan het Laurentiusplein. Startdatum 01-04-2019, oplevering 01-07-2020.’ De AH zit volgens de supermarktpocket van Distrifood Dynamics nu op 1150 vierkante meter.

Bron: Distrifood Dynamics

Niet alleen AH heeft ambitie. Ook de lokaal – en over de grens – populaire winkel Zwei Brüder heeft ambitie en groeit van 3000 naar 5500 m2 door het naastgelegen modehuis erbij te betrekken. De Zwei Brüder kennen het ware potentieel van dit marktgebied en dat is op meer gestoeld dan de prijskopende Venloënaar. Ronald Versluis van de formule: ‘Klanten van Zwei Brüder zijn bereid 90 minuten te rijden. In de cirkel rondom Venlo wonen bijna 25 miljoen mensen. Fris en bier in blik zijn er de hardlopers, onder meer doordat er in Duitsland statiegeld moet worden betaald’.

 

Reageer op dit artikel