artikel

‘Alle data compleet en correct vanaf het eerste productidee’

Achtergrond

Alle productdata onder controle vanaf het eerste idee; het Eindhovense techbedrijf SyncForce levert een softwarepakket dat fabrikanten een sluitend systeem biedt van productontwikkeling tot distributie van productinformatie. Steeds meer producenten, vooral uit food, zien de voordelen van deze werkwijze. 

‘Alle data compleet en correct vanaf het eerste productidee’
Directeur/oprichter Hans de Gier (links) en business development director Paul Oudenhooven.

SyncForce is de naam van het bedrijf dat sinds 1999 veel food-klanten ondersteunt in het beheren van hun productinformatie. SyncForce is ook de naam van het product dat hierbij een centrale rol speelt. Het is software die als SaaS-programma door de klanten wordt gebruikt: software-as-a-service, het programma komt niet op de computer bij de klant te  staan, maar wordt gebruikt via internet.

Het voordeel hiervan is dat de software continu up-to-date wordt gehouden, zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen. Klanten van het bedrijf zijn bijvoorbeeld Van Geloven, Jacobs Douwe Egberts, FrieslandCampina, Zwanenberg Food Group en Lamb Weston. Maar ook non-food merken als Reckitt Benckiser, Brabantia en Vredestein; zowaar geen kleine jongens.

Data-uitwisseling

‘Dat controleren of het etiket wel klopt, kan ik zelf wel.’ Het zou zo maar een reactie kunnen zijn van een fabrikant of productmanager. Maar het probleem is iets complexer, zeker wanneer het portfolio iets verder gaat dan één product. Alle productinformatie moet kloppen, altijd en overal, maar waarbij de informatie, zowel qua vorm als inhoud wel verschilt per doelgroep of kanaal. Om bij Nederlandse retailers nog welkom te zijn, moet uw product zijn opgenomen in de database van GS1. Daar zijn vaste eisen voor en die informatie moet overeenstemmen met de informatie op verpakkingen en omdozen.

Levert u ook aan foodservice of levert u ook private label, dan moet u óók aan de eisen van PS in foodservice en SIM voor private label voldoen; vaak andere of uitgebreidere eisen dan die van GS1. Ook de informatie op uw website moet precies hetzelfde zijn als wat u op andere wijze aan de buitenwereld meedeelt. En het zal niet verbazen hoe vaak dit toch afwijkt. Niet alleen slordig voor uw eigen uitstraling, maar ook waarschijnlijk een negatief discussiepunt met uw afnemers.

Keten van stadia

Een product heeft een keten van verschillende stadia zoals Strategy-to-Roadmap, Roadmap-to-Product, Product-to-Market, verdeeld over negen fases (zie schema). Voor elke fase is er wel programmatuur op de markt die u ondersteunt in uw databeheer in die fase. Het probleem is alleen dat al die programmatuur gemaakt is voor specifieke disciplines (product development, packaging, marketing, sales) maar dat ze geen van alle op elkaar aansluiten.

SyncForce bundelt al die informatie, laat alle disciplines aansluiten en zorgt dat alles altijd klopt. Ook de levering en controle van data voor databases en datapools als GS1, PS en SIM is in het programma ingebouwd. Een wijziging in het product in één van de fases is direct beschikbaar voor alle disciplines en wordt direct doorgevoerd in alle databases. SyncForce biedt daarmee dus projectmanagement op het gebied van productontwikkeling en productdata.

Vanaf het eerste idee

Het mooist is als alle productdata al vanaf het eerste idee consequent goed worden bijgehouden: receptuur, ingrediënten, allergenen, verpakking, schapinformatie, website, catalogus, salesinformatie, reclame en marketinginformatie, externe databanken, enzovoort. Altijd overal de juiste informatie, ook al vragen verschillende partijen informatie over verschillende aspecten.

Fabrikanten krijgen op drie momenten te maken met kopzorgen rond productdata

Paul Oudenhooven, business development director: ‘Fabrikanten krijgen op drie momenten te maken met kopzorgen rond productdata. Door veranderende reguleringen vanuit de wetgever; door veranderende eisen van afnemers gedreven door de digitalisering; en tot slot door veranderingen in het portfolio, bij nieuwe producten en veranderende bestaande producten.’

Niet alles ineens

Bij nieuwe klanten worden doorgaans niet zomaar alle informatiewerkzaamheden direct overgenomen. Directeur oprichter Hans de Gier: ‘Meestal heeft een nieuwe klant een probleem op een van de disciplines. Hij heeft dan geen behoefte aan een totaal nieuwe aanpak, maar wil vooral eerst dat probleem opgelost hebben. Meestal een facet ergens in het midden van de levensloop van het product. Als dat werkt komt meestal langzaam de vraag of we de trajecten daarvoor of daarna niet ook kunnen verzorgen.’

Oudenhooven: ‘Met SyncForce bouw je de productdata op terwijl het product ontwikkeld wordt. Als het product dan klaar is heb je ook alle informatie compleet en correct. Dat is een heel andere manier van databeheer; wat gebruikelijk is, is in je enthousiasme een mooi product maken en bij het vermarkten erachter komen dat er nog heel veel productdata ontbreken. SyncForce houdt alles compleet en correct vanaf het eerste productidee. Wij zorgen ervoor dat fabrikanten hun processen aanpassen en zelf in het systeem kunnen werken en hun eigen productinformatie kunnen opbouwen.’

Dit artikel is gesponsord door SyncForce.

Reageer op dit artikel