artikel

Deze 13 robots nemen de supermarkt over

Achtergrond

Deze 13 robots nemen de supermarkt over

Robots spelen al een belangrijke rol in de logistiek van supermarkten, maar op steeds meer plaatsen wordt geëxperimenteerd met robots in de winkel of bij het thuisbezorgen van boodschappen. Foodmagazine zet dertien opmerkelijke exemplaren op een rijtje. Met schoonmaakrobots, data-delers, zelfrijdende bezorgwagens, drones en nog veel meer.

1 Pepper

Pepper

Het Franse Carrefour experimenteert al een tijdje met robot Pepper, die vooral bij winkels in Spanje wordt ingezet. Vorig jaar nog maakte een groep van deze robots een tour langs een aantal filialen. Ze kunnen klanten begroeten en recepten geven, en geven via het scherm op hun borst informatie over aanbiedingen en nog meer. Een andere Pepper in de winkel kan met kinderen spelletjes spelen, dansen, selfies nemen en korte gesprekken voeren. Voorlopig blijft het bij experimenten, maar klanten vonden de robots heel interessant. Pepper is ontwikkeld door Softbank Robotics en wordt behalve in supermarkten ook nog in een aantal andere industrieën ingezet.

2 Tally

Tally

Verschillende retailers, waaronder supermarktketen Schnucks, werken met Tally, een robot die de hele dag door de winkel rijdt en de schappen in de gaten houdt. In samenwerking met drie grote foodfabrikanten wordt realtime een hele reeks aan data doorgegeven, zoals out-of-stock, beperkte voorraden, populariteit bij klanten en prijsstelling. Deze data wordt vervolgens via een programma van Advantage Solutions in kaart gebracht om zo schapruimte te optimaliseren, prijsstelling te perfectioneren en beschikbaarheid van de producten te verbeteren. Tally is ontwikkeld door Simbe Robotics.

3 Auto-C en Auto-S

Walmart heeft twee experimenten met robots lopen in tientallen winkels. Auto-C is zelfs al in honderden vestigingen van de grootste retailer ter wereld actief. Deze rijdt de hele dag door de winkel en schrobt de vloer. Nooit meer zijn er zorgen over een vieze vloer. De sensoren zorgen ervoor dat Auto-C om klanten en objecten heenrijdt. Bij een ongelukje dat viezigheid veroorzaakt, is hij snel ter plekke. Zijn grote broer Auto-S doet een beetje hetzelfde als Tally. Hij rijdt door de winkel om tekortkomingen bij de schappen snel door te geven aan het management.

4 Starship

Starship

De oprichters van het communicatieprogramma Skype, de Esten Janus Friis en Ahti Heinla zijn al enkele jaren actief met het bedrijf Starship Technologies. Starship is een rollende robot op zes wielen die volledig zelfstandig boodschappen kan thuisbezorgen bij klanten. Die kunnen het wagentje met een code openen, hun boodschappen pakken, waarna Starship op weg gaat naar de volgende klant of terug naar de hub of winkel waar hij zijn thuisbasis heeft. Het Britse Co-op deed er vorig jaar een test mee in Milton Keynes, en het wordt onder meer op de universiteitscampus van Mountain View in de VS gebruikt door cateringreus Compass Group.

5 Robby

Wie in bepaalde buurten van San Franscisco rondloopt, kan Robby tegenkomen, een zelfrijdende robot op wielen die in een test met bedrijven als Doordash, Instacart en Postmates duidelijk moet maken of de zogenoemde last mile zonder personeel mogelijk is. Robby kan bijna dertig kilometer rijden, is regen- en windbestendig en houdt voedsel op temperatuur. Klanten kunnen Robby via een app tot op de centimeter volgen en weten dus wanneer hij voor de deur staat. Robby Technologies is opgezet door veteranen van bedrijven als Uber en met een ex-topmanager van Apple aan het hoofd.

6 R1

Een weinig knuffelbare naam, maar wel al volop in actie. R1 is ontwikkeld door Nuro en wordt ingezet door de grootste supermarktketen van de Verenigde Staten, Kroger. Het is een zelfrijdend voertuig met het formaat van een kleine compacte auto. De wagens mogen in Arizona helemaal zelfstandig de weg op en hadden in december al 1000 succesvolle bezorgritten achter de rug. Inmiddels kunnen klanten in Scottsdale in Arizona hun boodschappen door R1 laten bezorgen. Het kost klanten bijna 6 dollar voor bezorging op dezelfde dag of de volgende dag, en er is geen minimale bestelhoeveelheid. Nuro werd opgezet door twee mannen die voorheen hoge ontwikkelposities hadden bij Google.

7 Dash

Dash

Dash is een zelfrijdende winkelkar die klanten op de meest efficiënte manier door de winkel leidt op basis van het boodschappenlijstje, of de klant volgt als deze zonder lijstje winkelt. Klanten hoeven zelf hun kar niet meer te duwen, en lopen niet meer het risico dat ze niet meer weten waar ze de kar hebben geparkeerd. Het beeldscherm kan worden gebruikt voor promoties en advertenties. Fabrikant Five Elements Robotics denkt dat Dash vooral handig is voor hypermarkten. Het bedrijf heeft onder de naam Budgee overigens ook een robot voor klanten die geen zin hebben om boodschappen zelf naar huis te dragen. Budgee draagt de boodschappen voor de klant.

8 Zume

Zume is een robot die volledig zelfstandig een pizza op maat kan bakken. De robot maakt het deeg, belegt de pizza met de nodige ingrediënten, plaatst de pizza in de oven en haalt deze weer tevoorschijn als deze klaar is. Is te combineren met een al dan niet zelfrijdende auto. Dan wordt de pizza bereid tijdens de rit, zodat hij ultravers aankomt bij de klant. De start-up achter de pizzabakkende robot heet ook Zume en heeft onder meer een flinke kapitaalinjectie ontvangen van het Japanse Softbank.

9 Waymo

Waymo is een bedrijf dat zelfrijdende auto’s ontwikkelt als alternatief voor bijvoorbeeld taxi’s. In Chandler, Arizona worden de wagens inmiddels met een geselecteerde groep klanten getest, samen met Walmart. In dit geval komen de boodschappen niet naar de klant, maar komt de klant naar de boodschappen. Feitelijk is het gewoon een onbemand pendelbusje dat klanten ophaalt, naar de winkel brengt en weer thuis afzet. Waymo heeft zo veel vertrouwen in zijn plannen dat er in Michigan een fabriek wordt gebouwd waar 400 mensen aan de slag kunnen.

10 Udelv

Wij blijven bij Walmart en in Arizona. In Surprise, een voorstad van Phoenix, test Walmart de Udelv. Dit zijn speciaal voor de onderneming ontwikkelde zelfrijdende bestelwagens die een rondje kunnen rijden door de stad om op verschillende plaatsen boodschappen af te leveren. Udelv heeft 32 afgesloten vakken voor gekoelde boodschappen. Klanten krijgen een seintje als Udelv er aankomt en kunnen met behulp van een app hun vakken openen met hun boodschappen. Udelv rijdt daarna zelf door naar de volgende klant.

11 Robomart

Robomart

Stop & Shop, een Amerikaanse dochteronderneming van Ahold Delhaize, begint komend voorjaar een test met Robomart. Dit is ook een zelfrijdende wagen, maar levert geen kant-en-klare bestelling af bij de klant. Het is feitelijk een soort robot-SRV-man. De auto bevat een selectie versproducten, maaltijdpakketten en gemaksartikelen. Klanten kunnen zelf de wagen openen en hun boodschappen kiezen. De wagen is voorzien van RFID-scanners en camera’s die bijhouden wat klanten meenemen. Binnen enkele seconden na het sluiten van de deuren van de auto ontvangen klanten al de rekening in hun mailbox. Robomart is ontwikkeld door een voormalige Unilever-werknemer die daar al aan soortgelijke concepten werkte.

12 Pensa

Pensa Systems heeft een drone ontwikkeld die vanuit de lucht de hele winkel in de gaten kan houden. Bierbrouwer AB InBev is een vroege gebruiker van het systeem, dat in de gaten houdt of producten wel op de juiste plek in de supermarkt staan, of er gaten in het assortiment dreigen te ontstaan en hoe klanten door een afdeling bewegen. Het grote voordeel van de Pensa-drones is dat ze hoog boven de klant zweven en dus klanten niet hinderen.

13 Mule

Mule is een logistieke drone die in actie komt voor AHA, een grote retailwebsite op IJsland. De drone bezorgt niet helemaal zelfstandig boodschappen en maaltijden, maar vliegt vanuit het distributiecentrum over alle verkeersdrukte naar een landingsplaats. Daar neemt een werknemer de bestelling over en bezorgt deze vervolgens bij de klant thuis. Mule kan 3 kilo aan boodschappen dragen en maximaal 9 kilometer vliegen. Een rit naar een wijk die normaal een half uur duurt voor een bezorgwagen kan door Mule in 4 minuten worden afgelegd. Mule is ontwikkeld door het Israëlische bedrijf Flytrex. 

Reageer op dit artikel