artikel

5 visies op bananen in de supermarkt

Achtergrond Premium

5 visies op bananen in de supermarkt

In volume daalt de verkoop van bananen met 3 procent (MAT8, 2019). Toch blijft het een belangrijke productgroep voor supermarktondernemers en -formules. Ze geven bananen een prominente plek en hanteren gerust concurrerende prijzen.

Opvallend nieuws, medio januari: Jumbo verhoogt de bananenprijs naar meer dan €1 per kilo. Ook Superunie, Albert Heijn en Aldi en Lidl hebben de prijs verhoogd. Wat betekent de bananenprijs bij retailers voor de markt en waarom houden formules elkaar zo angstvallig in de gaten als het om bananen gaat? ‘Bananen zijn gewoon een goudmijn’, meent een Coop-ondernemer. 38,5 procent van de deelnemers in het Winkelierspanel van Distrifood geeft graag extra aandacht aan de productgroep.

Foodmagazine laat vijf partijen aan het woord over bananen: de marktonderzoeker, de supermarktketen, de ondernemer, de maatschappelijke organisatie en de prijsvergelijker.

Reageer op dit artikel