artikel

5 vragen over duurzaamheidskenmerk PlanetProof

Achtergrond Premium

5 vragen over duurzaamheidskenmerk PlanetProof
Foto: Sebastiaan Rozendaal

Melk, eieren, prei, bloembollen, cherrytomaatjes. Op veel producten prijkt tegenwoordig een stempel ‘On the way to PlanetProof’. Marqt was de eerste retailer die aan de criteria voldeed voor de verkoop van onverpakte groente en fruit, en ook veel andere ketens verkopen trots (verpakte) PlanetProof-producten. Maar wat is het precies? Waarom is het voor fabrikanten en supermarkten relevant om ‘On the way to PlanetProof’ op producten te hebben staan?

Begin februari 2019 verstuurt Marqt een persbericht: het is de eerste retailer die PlanetProof-gecertificeerd is. Het certificaat ‘track & trace voor groente en fruit’ betekent dat Marqt onverpakte groente en fruit mag verkopen met het label PlanetProof. Een deel van het agf-aanbod is biologisch, legt Harald Lek uit, lead category management en sourcing bij Marqt, maar voor de rest van de agf-producten hanteert de retailer nu On the way to PlanetProof als ondergrens. Hoewel de keten niets ophangt aan keurmerken, wil Marqt naar eigen zeggen vooroplopen in de juiste afwegingen. Lek: ‘We maken de beste keuze met de kennis van dit moment.’

Om uit te zoeken wat het keurmerk precies inhoudt en wat het belang ervan is om ‘On the way to PlanetProof’ te zijn, is Foodmagazine in gesprek gegaan met mensen uit de branche. Lees hier het volledige artikel:

Waarom is iedereen On the way to PlanetProof?

Reageer op dit artikel