artikel

Starbucks zet koffiecategorie op zijn kop

Achtergrond

Het was begin maart groot nieuws: Nestlé introduceerde onder het merk Starbucks een compleet assortiment koffieproducten voor verkoop vanuit de supermarkt. Nu, exact honderd dagen na de lancering in Nederland, is het duidelijk dat Starbucks bonen, gemalen koffie en Starbucks by Nescafé Dolce Gusto- en Nespresso-capsules een succes zijn. Succes dat naar meer smaakt bij Nestlé. ‘We willen over de volle breedte van de categorie groeien met cups, bonen en filterkoffie.’

Starbucks zet koffiecategorie op zijn kop
Natalia Eliseeva (l) en Marjolijn Niggebrugge: ‘Met Nescafé, Nespresso en Starbucks heeft Nestlé nu de beste koffieportfolio waar klanten van over de hele wereld van kunnen genieten.’

Zeg topkwaliteit koffie en je zegt al snel Nescafé, Nespresso en Starbucks. En nu helemaal, want Nestlé en Starbucks hebben de handen ineen geslagen en zijn een wereldwijde koffiealliantie aangegaan. Een logische en terechte samenwerking van twee sterke specialisten. Zo heeft Nestlé niet alleen beroemde koffiemerken in huis en een grote expertise in koffiesystemen, ook op het gebied van innovatie, expertise en slagkracht heeft het Zwitserse bedrijf een naam hoog te houden. Starbucks op zijn beurt, van oorsprong uit 1971 en gestart met de verkoop van koffie vanuit Pike Place Market in Seattle, is wereldberoemd door haar branding en de melanges van topkwaliteit koffie.

Hoe sterk de samenwerking van Nestlé en Starbucks is en welke ambitie de koffiespecialisten hebben, blijkt uit de introductie in de supermarkt van Starbucks bonen, gemalen koffie en capsules nog geen zes maanden na de aankondiging van het partnerschap.

Eerste 100 dagen

Nu, precies honderd dagen na de introductie in de Nederlandse supermarkt van Starbucks bonen, gemalen koffie en capsules, is het duidelijk dat de koffieliefhebber de koffie-innovaties heeft ontdekt en omarmd.

“We zijn heel blij met wat Starbucks sinds de introductie in de supermarkt heeft gerealiseerd”, zegt Natalia Eliseeva, business executive officer Coffee van Nestlé Nederland.

“In de eerste honderd dagen na de lancering is de koffiecategorie bij de supermarkten waar Starbucks op een prominente manier gepresenteerd staat in waarde met twee tot vijf procent gegroeid. Dat is enorm, zeker gezien de grootte en hoe volwassen de categorie is.

We kijken altijd waar we de consument nog beter van dienst kunnen zijn

Daarbij heeft Starbucks in het retailkanaal experience en engagement gebracht en daarmee twee tot vijf keer meer 16- tot 35-jarige kopers aangetrokken naar de koffiecategorie, zelfs naar het filterschap.”

Belangrijke ontwikkelingen omdat Nestlé en Starbucks hiermee de groeikansen die de categorie in de supermarkt heeft, optimaal kunnen invullen. De kennis en expertise van beide koffiespecialisten op het gebied van melanges, verpakkingen en koffiesystemen stelt de retailer in staat meer uit de categorie te halen.

“Als Nestlé biedt de samenwerking met Starbucks ons de kans nog meer te bouwen op onze innovatiekracht en de rol die we als marktleider in de koffiecategorie hebben. En zo is Nestlé: we kijken altijd waar we de consument nog beter van dienst kunnen zijn”, aldus Eliseeva.

Bonen, gemalen koffie en capsules

Het assortiment Starbucks koffieproducten dat in de supermarkt wordt aangeboden, bestaat uit in totaal 21 producten. Als hele bonen en gemalen koffie is er onder meer Starbucks Blonde Espresso Blonde Roast, Starbucks Pike Place Medium Roast en Starbucks Caffè Verona Dark Roast. Voor in de Nescafé Dolce Gusto machine is er onder meer Starbucks Cappuccino, Starbucks Latte Macchiato en Starbucks Caramel Macchiato. Capsules voor in de Nespresso koffiemachine zijn er onder meer in de varianten Starbucks Blonde Espresso Roast, Starbucks House Blend Medium Roast en Starbucks Pike Place Roast. De producten zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, Plus, Deen, Hoogvliet en bol.com; andere retailers zullen snel volgen.

Koffie-evolutie

Echte koffiedrinkers die Nederlanders zijn, is er in nog geen twintig jaar tijd in ons land enorm veel veranderd. Dronken we eerst met z’n allen een kopje ingeschonken vanuit één grote pot, nu draait het om variatie, verrassing en beleving. “Er is een evolutie in koffie aan de gang”, zegt commercial director Marjolijn Niggebrugge. “Was het nog niet zo lang geleden ‘wil je koffie?’, nu is het ‘welke koffie wil je?’ Iedereen heeft z’n eigen voorkeuren, eigen smaken.

De jonge shopper en de millennial is op zoek naar variatie en verrassing. Hun verwachtingen op het gebied van koffiesmaken, koffiebeleving en merken worden gevormd in de out-of-home koffiewereld. Daarbij moet het uiteraard ook topkwaliteit koffie zijn van de beste arabica bonen en bereid met echte melk. Starbucks geldt als het merk dat koffie niet alleen hip heeft gemaakt, het is zeker het merk dat steeds weer verrast met nieuwe smaken en melanges.

Met het nieuwe assortiment koffieproducten van Starbucks kan iedereen gewoon in de eigen supermarkt een bijzondere koffievariatie kopen om zelf thuis te maken van verse bonen, als filtermaling of in de Nescafé Dolce Gusto- en Nespresso-koffiemachine”, aldus Niggebrugge.

Elkaar versterken

“Met Nescafé, Nespresso en Starbucks heeft Nestlé nu de beste koffieportfolio waar klanten van over de hele wereld van kunnen genieten”, zegt Eliseeva. “Hiermee hebben we een ongelooflijke kennis en ervaring in huis van deze mooie categorie en kan Nestlé de categorie helpen te groeien. Starbucks blijft focussen op innovatie en zal vooruitstrevend zijn om de toekomst van de koffiecategorie vorm te blijven geven. Maar we zijn er nog niet, we zijn nog maar net begonnen. Dit is het begin van onze koffiereis binnen de supermarkt met nog vele kansen om samen met de handelspartners te benutten.”

Dit artikel is gesponsord door Nestlé.

Reageer op dit artikel