nieuws

Nederland massaal achter Nutri-Score

Achtergrond

Nederland massaal achter Nutri-Score
Foto: Foodmagazine

In het onlangs gepresenteerde Nationaal Preventie-akkoord is afgesproken dat Nederland een nieuw voedselkeuzelogo krijgt als vervanger voor het afgeschafte Vinkje. Supermarkten hebben een voorkeur voor het van origine Franse Nutri-Score-logo. Ook een aantal fabrikanten kiest hiervoor. En waar het Vinkje veel weerstand ondervond, staan ook consumentenorganisaties, zoals de Consumentenbond en Foodwatch, achter het logo dat al in Frankrijk, België en Spanje wordt gebruikt.

Consumentenorganisaties Foodwatch en de Consumentenbond boekten 2 jaar geleden een overwinning toen de door hen bekritiseerde Groene en Blauwe Vinkjes verdwenen op last van het Ministerie van VWS. Vooral het Blauwe Vinkje was volgens consumentenorganisaties en klanten verwarrend – of zelfs misleidend – omdat het voor de minst ongezonde keuze stond in categorieën als frisdranken en tussendoortjes. Sinds de afschaffing pleiten Foodwatch en de Consumentenbond voor de invoering van een nieuw, onafhankelijk voedselkeuzelogo om een gezonde keuze makkelijker te maken. Het in Frankrijk, België en Spanje ingevoerde Nutri-Score-logo heeft de voorkeur van Foodwatch en kan ook op instemming van de Consumentenbond rekenen.

Kijken naar ongezonde aspecten

Bij Nutri-Score wordt gekeken naar ongezonde aspecten, zoals calorieën, zout, verzadigd vet en suiker, én naar gezonde aspecten, zoals eiwitten, noten, vezels, groente en fruit. Door deze positieve en negatieve eigenschappen op te tellen dan wel af te trekken wordt op wetenschappelijke basis een score berekend. Die vertaalt zich in een visuele aanduiding die loopt van groen naar rood en van A naar E voor het totaalproduct. Daarbij staan A en groen voor een product dat regelmatig in een gezond en verantwoord dieet is te vinden en E en rood voor een ongezond product. Het lijkt in die zin op het al bekende energielabel op elektrische apparaten en dat maakt het toegankelijk en herkenbaar voor de consument.

Consument heeft behoefte aan logo

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat Nederlandse consumenten behoefte hebben aan een hulpmiddel om gezondere keuzes te maken. Maar liefst 71 procent is voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van verpakkingen. Weliswaar hebben consumenten een voorkeur voor het Britse stoplichtsysteem, maar het gaat er volgens de Bond vooral om dat er een helder en begrijpelijk logo komt. Nutri-Score voldoet aan die eis. Consumenten willen overigens wel dat zo’n logo op álle producten komt. Dus ook op ongezonde, zodat ook die makkelijk herkenbaar zijn. Supermarkten en de industrie waren tot voor kort tegen bestaande voedselkeuzelogo’s als het Britse stoplichtsysteem of Nutri-Score. Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo ontwikkelden daarom zelf een stoplichtsysteem, het Evolved Nutrition Label (ENL). Daarbij wordt ook de portiegrootte meegewogen. Mede door kritiek van onder meer Foodwatch, dat beweerde dat bij wijze van spreken zelfs een product als het suikerrijke Nutella zo met ‘groen’ zou worden gewaardeerd, zijn ze daarmee gestopt.

Supermarkten nu ook voor Nutri-Score

Kort na de presentatie van het Preventieakkoord liet Marc Jansen, voorzitter van supermarktkoepel CBL, in NRC weten dat de supers nu toch een voorkeur hebben voor het Nutri-Score-logo. Overigens was CBL-lid Albert Heijn de koepel al voor. De marktleider diende half november al een aanvraag in bij het ministerie van VWS om het Nutri-Score-logo te erkennen boven het Britse stoplichtsysteem of het Scandinavische keyhole dat alleen op gezonde producten staat. AH deed die aanvraag niet alleen, maar werkte bij de aanvraag samen op met fabrikanten, zoals Hak, Bonduelle, Iglo, Peijnenburg, Danone en Alpro, én cateraars Albron en
Sodexo. Zo liet AH aan Foodmagazine weten.

AH: meer informatie in één oogopslag

AH deed naar eigen zeggen de aanvraag omdat de consument behoefte heeft aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt. ‘Sinds de afschaffing van het Vinkje is er geen helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan of online winkelen.’ Het Franse Nutri-Score-systeem heeft wat betreft AH de voorkeur boven het Britse stoplichtsysteem, dat producten van groen naar rood waardeert op basis van deelaspecten als zout en suiker. ‘Met Nutri-Score zie je in één oogopslag de meer of minder gezonde keuze met betrekking tot de nutritionele waarden van een voedingsmiddel, het zegt iets over het product in zijn geheel’, aldus AH. Bovendien is het logo internationaal geaccepteerd en wordt het al ingezet door supermarkten. ‘Nutri-Score is begonnen als een Frans overheidsinitiatief. In navolging van Frankrijk hebben ook de Belgische en Spaanse overheid aangegeven het Nutri-Score-systeem te ondersteunen. Zowel Carrefour, Colruyt als Delhaize zijn in België inmiddels gestart met het introduceren van het Nutri-Score systeem.’

België kiest voor Frans model

In België wordt de Franse wijze van het beoordelen van producten gevolgd. Dat maakte een snelle invoering van het logo mogelijk. Bovendien komt er zo een Europese standaard. De Consumentenbond laat in een zogenoemde position paper weten dat de criteria door een onafhankelijke instantie moeten worden vastgesteld. De Bond noemt daarbij het Voedingscentrum of EFSA (European Food Safety Organization). Albert Heijn lijkt ook voorstander te zijn van de Franse lijn. ‘Het Franse Nutri-Score-systeem is een onafhankelijke, volledige, duidelijke en gedegen systematiek. Het is reeds uitgebreid getest onder consumenten in verschillende landen en informeert de klant in één oogopslag of een product een meer of minder gezonde keuze is’, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

Nederland moet eigen Nutri-Score-logo ontwikkelen

Supermarktkoepel CBL, waar AH lid van is, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en ook het Voedingscentrum willen dat Nederland een ‘eigen’ Nutri-Score-logo ontwikkelt dat is geënt op de Schijf van Vijf. Want het Nutri-Score-logo in zijn huidige Franse vorm heeft volgens het FNLI zowel voor- als nadelen. ‘Een belangrijk voordeel in het kader van consumentenvoorlichting is natuurlijk dat het Europees kan worden toegepast en op ieder product kan staan. Een belangrijk bezwaar is dat we met zijn allen hebben afgesproken binnen het Nationaal Preventieakkoord om ook de Schijf van Vijf mee te nemen. Juist om verwarring te voorkomen bij consumenten wat nu gezond is. Als je nu naar het systeem kijkt, sluit dat nog niet aan. Zo krijgen witbrood, bruinbrood en volkorenbrood waarschijnlijk allemaal een groene A of B. Terwijl in Schijf van Vijf alleen bruin en volkorenbrood staat’, aldus de FNLI.

Foodwatch wil juist Europese richtlijn

Het invoeren van een ‘eigen’ logo, met eigen voorwaarden, geeft de betrokken partijen het voordeel dat er ‘gepolderd’ kan worden en dat ze nog invloed hebben. ‘Want alleen gezamenlijk: met regie vanuit de overheid, maatschappelijke partijen en producenten kunnen we het aan de consument uitleggen hoe het nieuwe logo werkt en wat bijvoorbeeld aandachtspunten zijn. Alleen dan kunnen we vertrouwen kweken’, aldus FNLI. Foodwatch wil juist dat er wel één algemene Europese richtlijn voor het logo komt. Alleen op die manier kan het gebruik worden verplicht aan fabrikanten. ‘Bij vrijwillige invoering zullen naar verwachting voedingsproducenten van gezonde producten gaan pronken met hun goede score, maar producenten van ongezonde producten zullen ervoor kiezen consumenten niet te waarschuwen voor de grote hoeveelheden, vet, suiker en zout in hun producten’, vreest Foodwatch.  t de Nutri-Score al op zo’n 500 huismerkproducten zien.

Reageer op dit artikel