artikel

Roel test

Assortiment Premium

De genomineerden voor de Industributie-trofeeën 2019 zijn bekend. Nieuw zijn twee categorieën: de snelstgroeiende leverancier met de beste relatie met de retail en de onlinesuper met de beste relatie met leveranciers.

Het wordt de 31e editie van het jaarlijkse Industributiediner komende januari. Jaarlijks beoordelen de fabrikanten de inkoop- en categoryteams van supermarkten. Omgekeerd beoordelen de retailers de fabrikanten. Omdat het onderzoek al jaren wordt uitgevoerd zit er een constante in de meting. Toch heeft Foodmagazine samen met onderzoeksbureau IRI en EFMI Business School besloten om twee elementen aan het onderzoek toe te voegen. Het gaat dan om relatief kleine spelers die stormachtig groeien (rising stars) en websupers. Voor de rising stars heeft IRI een ranking gemaakt op sterkstgroeiende leveranciers over alle categorieën heen (exclusief vers). De lijst kwam tot stand op basis van absolute omzetgroei in het afgelopen jaar. Spelers zonder verkoopkantoor in Nederland of die al worden meegenomen in het Industributie-onderzoek zijn eruit gehaald. Daarna is er een omzetgrens van minimaal €10 miljoen gesteld. De criteria leverden 20leveranciers op, waaruit nu drie genomineerden zijn. De criteria waarop ze zijn beoordeeld en de verdere werkwijze is gelijk aan die voor de overige categorieën. Er zal een award zijn voor de winnaar.

    Leestip

    Industributie diner 2019

    Kom op 8 januari 2019 naar het Industributie diner in het Nationaal Militair Museum in Soest.

    Tickets & info

 

Nieuw: de beste onlineretailers

Ook voor de beste onlineretailer zijn criteria opgesteld. Het gaat dan om de mate waarin de retailer bij het samenstellen van zijn onlineaanbod samenwerkt met leveranciers (= category management). De mate waarin de onlinesuper met behulp van data inspeelt op de individuele behoeften van de consument (= formule). Tot slot, de mate waarin de retailer logistieke oplossingen voor het onlinekanaal integreert (= logistiek). Uit naam van EFMI heeft programmadirecteur Melanie Murk-Severein het onderzoek begeleid. ‘Wij hebben dit jaar de categorie rising stars meegenomen bij de toeleveranciers. De gemiddelde beoordeling van alle 85 leveranciers ligt hoger dan in 2018. De waardering van accountmanagement is vooral gestegen. Supply chain management wordt net als vorig jaar minder goed beoordeeld. Rising stars kunnen op het gebied van trademarketing vooral nog winst behalen.’ Volgens Murk-Severein zijn in totaal 27 privatelabelleveranciers beoordeeld. ‘Versleveranciers presteren dit jaar wederom beter dan leveranciers van kruidenierswaren. Het verschil is vooral groot op supply chain management.’

De genomineerden op een rijtje:

Merkleveranciers

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen

Colgate
Palmolive
Essity (SCA Hygiene Products)
Unilever Home & Personal Care

Non-food overig

Aldipress
Heupink & Bloemen Tabak
Mars

Rising stars

Innocent
Cérélia (Jan Pannenkoeken)
Santa Maria

Private label – vers

Bake 5
GroenlandKip
Vion

Private label – kruidenierswaren

Delicia
Menken Orlando
Refresco

Dranken

Coca-Cola
Grolsche Bierbrouwerij
Heineken

Zoetwaren en snacks

Cloetta
PepsiCo
Perfetti Van Melle

Kruidenierswaren overig

Hak (Neerlands Glorie)
Jacobs Douwe Egberts
PepsiCo

Merk – vers

Cono Kaasmakers
FrieslandCampina Consumer Dairy – Zuivel
Müller (Almhof)

Diepvries

Dr. Oetker
Unilever Foods
Van Geloven Snacks

Retailers

Serviceretailers overall

Albert Heijn
Hoogvliet
Plus

Beste inkoopmanagement

Albert Heijn
Jumbo
Superunie

Beste categorymanagement

Coop Supermarkten
Hoogvliet
Plus

Beste formulemanagement

Albert Heijn
Jumbo
Plus

Beste discountformule

Dirk
Lidl
Nettorama

Beste onlinefoodretailer

Albert Heijn
Jumbo
Picnic

Reageer op dit artikel