artikel

Gemaksmaaltijd moet gezond en natuurlijk zijn

Assortiment

Koelverse maaltijden en pizza’s moeten niet alleen gemak bieden, maar vooral ook gezond en natuurlijk zijn en zonder schuldgevoel te eten zijn. AH neemt het voortouw. Ook in maaltijdmixen voert de trend naar natuurlijk de boventoon.

Gemaksmaaltijd moet gezond en natuurlijk zijn
Foto: Foodmagazine

Bij Albert Heijn is het gezonder maken van de koelverse kant-en-klaarmaaltijd een ongoing process. Zowel in pizza’s als in maaltijden is het zoutgehalte de afgelopen jaren stapsgewijs verminderd. Onlangs zijn flinke slagen gemaakt in onder meer de Aziatische gerechten. Sinds de nieuwe worp vermelden diverse producten dat ze 25 procent minder zout bevatten. Daarnaast bevatten alle producten met kip of vis duurzamere grondstoffen, zoals ‘beter leven scharrelkip’ en vis met ASC-keur. Ook het verlagen van het vetgehalte is een continu aandachtspunt.

Klanten kijken kritischer naar samenstelling producten

Category manager convenience Carine Fortanier heeft 280 koelverse kant-en-klaarproducten in haar portfolio en signaleert dat klanten kritischer kijken naar de samenstelling van producten. ‘Klanten willen steeds meer weten wat ze eten. Ze vinden natuurlijk en gezondheid belangrijk, al blijven de G’s van genieten en gemak een grote rol spelen. We spelen daarop in met seizoensproducten, in de winter meer stamppotten en minder salades, in de zomer juist andersom. Verder blijven de klant verrassen met nieuwe concepten. Neem onze nieuwe smaakvarianten in de maaltijdsalades, zoals met oergranen. Denk ook aan de introductie van nieuwe maaltijdconcepten die de klant zonder schuldgevoel kan eten. Dat zijn onze ‘Vers uit de keuken’-maaltijden met verse groenten en kruiden, zonder kunstmatige geur- en smaakstoffen. We nemen daarin als grootste verkoper van kant-en-klaarmaaltijden onze verantwoordelijkheid. We kijken goed naar wat er aan zout en vet in onze maaltijden en hoe duurzaam de ingrediënten zijn. Daarbij willen we uiteraard tot een lekker én gezond product komen.’

Foto-opdracht 1866 t.b.v. Food Magazine Robin Kuit ass. supermarkt manager bij de kant en klaar maaltijden Albert Heijn Amstelveen. Archief nr. 161088

Foto: Foodmagazine

Albert Heijn richt zich meer op reductie zout dan vet

De kopers van kant-en-klaarmaaltijden zijn vooral de een- en tweepersoonshuishoudens, zowel aan de jongere als aan de oudere kant. De oosterse keuken is populair onder deze consumentengroep. Albert Heijn heeft met vooraanstaande koks de recepturen onder de loep genomen en verbeterd. Zo is een verlaging in zout- en vetgehalte gerealiseerd in traditionele Aziatische gerechten zonder in te boeten op smaak. ‘We hebben ons hierbij meer gericht op de verlaging van zout dan vet’, legt Fortanier uit. ‘Zoutreductie is altijd onderdeel van het complexe samenspel van ingrediënten. Per artikel wordt dat bekeken. Met een iets pikantere saus en iets andere vleeswaar kun je bijvoorbeeld komen tot een pizza die minder zout bevat, maar net zo lekker is. We communiceren zoutverlagingen op een sticker. De eerste resultaten van de nieuwe worp van week 16 zijn al positief.’

Foto-opdracht 1866 t.b.v. Food Magazine Robin Kuit ass. supermarkt manager bij de kant en klaar maaltijden Albert Heijn Amstelveen. Archief nr. 161088

Foto: Foodmagazine

Amerikaans getinte marinades zijn een hit

Outdoor cooking is een hit. Fabrikanten spelen op deze trend in met Amerikaans getinte marinades. Zo bestaat Santa Maria’s BBQ-range uit American BBQ & Grill rubs, marinades, grillolies en sauzen. Op deze manier wil het merk consumenten inspireren nog vaker te barbecueën, meer betrekken bij de bereiding van de gerechten en nieuwe technieken laten gebruiken. Op nieuwe technieken, zoals slow cooking, richt Santa Maria zich met gerechten als pulled pork en beercan chicken. Deze trend is in opkomst door kookprogramma’s als Grillmasters, maar ook door initiatieven als pulled pork wraps van fastfoodketen McDonald’s. Sauzenfabrikant Remia introduceert Remia Real American Marinade. Marinades in flessen van 260 ml. Black Jack Smokey BBQ, de hardloper uit de sauzenlijn, is ook bij de marinades vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er twee nieuwe: Crazy Crook (Smokey BBQ Spices) en Strong Blake (Sweet Smokey Garlic). 

Sauzen en dressings

Gouda’s Glorie dressing kwam met vier slaversierders in de smaken: Zure Bom, Amsterdamse Ui, Rode Ui en Piccalilly. Remia heeft in wk 10 Feestsauzen uitgebracht in knijpflessen in tien varianten. Nieuw is Remia Zigeuner Feestsaus. De serie bevat geen kleur-, geur en smaakstoffen. Remia’s Salata Kruidenmix is een vloeibaar kruidenmengsel voor een zelfgemaakte dressing. Varianten: Tuinkruiden, Honing Mosterd en Italiaanse Kruiden. De Wereldsauzen van Yildriz kregen een nieuw jasje en de lijn is teruggebracht tot elf wereldsauzen. Nieuw zijn de Mexicaanse Salsa met habanero-pepers en de Indiase Vadouvan met ker-riekruiden. Nieuw van Unilever is Calvé Broodje Unox saus. Calvé hete saus is in drie varianten inge-stroomd: Moroccan Harissa (licht pittig), Mexican Chipotle (spicy) en Jamaican Habanero (HOT!).

Robin Kuit, AH Gelderlandplein: ‘Nieuwe pizza’s met groentebodems’

Foto: Foodmagazine

Foto: Foodmagazine

Robin Kuit, assistent-filiaalmanager bij AH Gelderlandplein, constateert dat de nieuwe maaltijdenworp goed aanslaat. ‘Er is een meter met nieuw assortiment ingestroomd met een luxere uitstraling en verbeterde samenstelling, vanwege de toenemende vraag naar gemaksproducten die ook gezond zijn. Dit zijn maaltijden met meer groenten, minder toevoegingen, vegetarisch en met minder zout.’ Deze worp werd effectief in mei. ‘Je ziet nu meer van het product dan bij de oude lijn door een grotere opening in de verpakking en dat werkt positief. We bieden veel nieuwe pizza’s met een groentebodems, in vier daarvan zijn rode bieten verwerkt. Ze hebben verrassende toppings, zoals geitenkaas met chili’s en bosui of bulgur met tomaten en mozzarella. Die nieuwe pizza’s zijn hier een hardloper, maar sowieso verkopen we hier heel goed kant en klaarmaaltijden.’ Van de Aziatische lijn is ook de receptuur en uitstraling verbeterd. ‘Er wordt op de verpakkingen breed gecommuniceerd dat de maaltijden lekkerder zijn geworden met: ‘Probeer nu aangepaste kruiden!’ Enkele toppers zijn Bami Goreng, Kip Teriyaki en Saté Ajam.’ Is dierenwelzijn nog een item binnen maaltijden? ‘Minder dan bij de vleesafdeling is mijn gevoel, het is wat onzichtbaarder in bewerkte producten. In de producten met vis zetten we er wel duidelijk op dat de vis een MSC-keur heeft.’

Recepturen op de schop

Kraft Heinz heeft het afgelopen jaar voor het merk Honig in samenwerking met consumenten en productexperts gewerkt aan de verbetering van alle 35 kruidenmixen voor maaltijden.

Met behoud van smaak is het zoutgehalte verlaagd en is MSG (Mononatriumglutamaat of E-nummer 621) uit alle recepturen gehaald. Daarnaast zijn alle kunstmatige aroma’s vervangen door natuurlijke. Deze producten stromen vanaf week 44 in. Nestlé kwam dit jaar met vier Maggi-intro’s: Jus Kip kerrie, Jus Kip Piri Piri, Puree Kaas en Mals & Kruidig Zalm.

Twee nieuwe soorten mayonaise bij Unilever

Unilever heeft twee nieuwe mayonaises geïntroduceerd. Onder het Calvé-merk is Belgische mayonaise toegevoegd. Deze is minder zoet dan Nederlandse mayo, romig en friszuur van smaak. Hellmann’s with Olive Oil stroomde in als lijnextensie. De nieuwe variant bevat veel onverzadigde vetten en heeft een volle, romige smaak.

Maaltijdsoepen voorzien van Beter Levensterren

Struik heeft het assortiment vernieuwd door het gebruik van eerlijk vlees, pure groenten en zo min mogelijk toevoegingen. Toegevoegd is vegetarische, gepureerde soep die zowel warm als koud te eten is. Verkrijgbaar in: Tomaat, Wortel, Gele Paprika en Doperwten. De drie Maaltijdsoepen zijn nu voorzien van Beter Levensterren óf zijn goedgekeurd door de European Vegetarian Union. Verkrijgbaar in de varianten: Kip, Champignon, Erwten, Tomaat, Tomaat Groente, Romige Tomaat, Chinese Tomaat, Groente en Goulash. De vernieuwde Krachtbouillon van Struik is langzaam getrokken uit pure ingrediënten en te koop in Kip, Rund, Tomaat en Groente en nu ook in Tuinkruiden. Geen van de producten bevat MSG.

Zeewierkruiden bij Agrimarkt

Bij Agrimarkt liggen de smaakprikkelende zeewierkruiden van Zeewaar, bestaande uit Zeewierzout, Zeewiermix. Zeewaar is Nederlands eerste zeewierboerderij en ligt in natuurpark de Oosterschelde. In de supermarkt geeft een huishouden gemiddeld €72 per jaar uit aan gemaksmaaltijden. (Bron: GfK Con-sumerScan Panel maart 2015 t/m 2016).

Reageer op dit artikel