artikel

Kinderschap barst van de innovatie

Assortiment

Verandering doorvoeren kan het best aan de basis. Het is dus niet gek dat overal ter wereld partijen opduiken die baby- en kindervoeding naar een volgend niveau tillen. De tijd van potjes met ondefinieerbare substanties ligt definitief achter ons. Het moet allemaal gezond, verantwoord, liefst biologisch en – als het even kan – ook in een fancy verpakking.

Kinderschap barst van de innovatie
Dankzij Ella's Kitchen eten baby's over de hele wereld nu uit softpacks.

Het begon eigenlijk een paar jaar geleden, in het Verenigd Koninkrijk. Met de opkomst van Ella’s Kitchen werd een eerste grote stap gezet naar een lijn babyvoeding die anders was dan andere. Geen potjes, maar zakjes. En biologisch. Ella’s was een echte gamechanger, zei Jean-Michel Boyer, managing director van het Franse Vitagermine tijdens voedingsbeurs Sial, die vorige maand in Parijs werd gehouden. Boyer is met zijn bedrijf verantwoordelijk voor de merken Babybio en Vitabio. ‘Ella’s Kitchen is een succesverhaal. Haar verpakkingen hebben de wereld veroverd’, zegt hij. De invloed van het merk op Europa is volgens hem groot. Want ook in landen waar gefabriceerd voedsel voor kinderen tot voor kort niet werd gepruimd, is ook daar de markt in beweging. Dankzij die verpakking. ‘Men wil in veel landen geen glazen potjes. Ik voorzie een grote toekomst voor soft packacing’, aldus Boyer.

‘Ouders willen betalen voor biologisch’

Een andere grote trend in baby- en kindervoeding is biologisch. Ook die trend begon in Groot-Brittannië, maar verspreidt zich steeds verder over Europa. Philippe Briffault van producent Yooji (zie kader), een bedrijf dat ook prominent aanwezig was op de Sial: ‘In Frankrijk is de markt voor babyvoeding groot, maar krimpend. Behalve in biologisch. Hogere prijzen zijn daarbij geen bezwaar. Ouders zijn bereid wat meer te betalen voor hun kindervoeding.’

Deense cartoonzalm

Beide genoemde bedrijven waren op Sial verre van een uitzondering. Het stikte op de beurs van de innovatieve kinderproducten. Zo was er de Deense visverwerker Bornholms, dat de Fish Snack presenteerde, bedoeld om de visconsumptie bij kinderen te stimuleren. De Fish Snack is een stukje zalm in een kleurige, visvormige verpakking in cartoonstijl. Ook stond het Thaise Happy Bites er, met biologische rijstwafels voor kinderen vanaf 6 maanden, en de biologische granenmeel van Good Gout om bij de melk of het papje van baby’s te mixen. Uit Griekenland kwam het concept ‘Water for kids’. En dat is precies wat het pretendeert te zijn: water. Met als aardigheid: op de flesjes prijjken populaire kinderfiguren als Dora, SpongeBob en diverse Disney-figuren. Een keer wat anders dan deze karakters op koekjes en snoep.

kinder- en babyvoeding

Koelverse seizoensmaaltijden

Eén van de meest opvallende exposanten kwam uit Frankrijk en luistert naar de naam Comme des Papas. Maaltijden voor jonge kinderen, in een glazen pot, maar met als unique selling point: vers. Dat wil zeggen: maximaal zes weken houdbaar in de koeling. Uiteraard biologisch en met een per seizoen wisselend assortiment. Zo kun je je kinderen in de zomer een pasta van zomergroenten, kalkoen en basilicum voorschotelen, terwijl ze in de herfst genieten van gecrushte mais en kip met curry. Comme des Papas is vooralsnog alleen in Frankrijk verkrijgbaar, onder meer bij Carrefour, maar het  bedrijf mikt op expansie. Zwitserland is in 2017 het tweede land waar Comme des Papas wordt verkocht.

DSCF4775

‘2017 het jaar voor kleuters’

Het aanbod voor baby’s is groot, producten voor kleuters zijn schaarser. Maar dat gaat veranderen, voorspelt Dean Brown van het Britse Little Dish. ‘2017 wordt het jaar voor kleuters. We gaan veel ontwikkelingen in die categorie zien, met name in het koelvak.’

Babyvoeding tussen beste innovaties

Producten uit de assortimentsgroep baby- en kindervoeding waren meer dan welke andere producten ook vertegenwoordigd bij de beste innovaties op de Sial. Op het speciaal ingerichte innovatieplein stonden levensmiddelen uit de hele wereld die door een internationale jury worden beschouwd als het meest innovatief. Daarbij werden onder meer de koelverse biologische babymaaltijden van het Franse Comme des Papas geschaard.  Ook verschillende producten van het eveneens Franse Yooji worden gerekend tot de topinnovaties van afgelopen jaar. Meest opvallende daarvan: ‘Mijn eerste roomijsje’. Inderdaad, schepijs voor de allerkleinsten. Volledig biologisch, dat dan weer wel. Daarnaast was er plek voor onder andere de vrolijk vormgegeven Ierse zuivelrepen van Fruchee Friends en met een QR-code uitgeruste ‘magische taarten’.

Reageer op dit artikel