artikel

Opnieuw promojaar voor papierwaren

Assortiment

Consumenten kopen kwalitatief betere papierwaren, maar door de hoge promodruk blijft groei uit. Eén op de drie pakken toiletpapier gaat in actie weg.

Opnieuw promojaar voor papierwaren

De Nederlander let steeds meer op prijs bij de aankoop van toiletpapier en papierwaren. Het is zó vaak in de aanbieding, dat consumenten wel gek zouden zijn als ze een normale prijs zouden betalen. De grootverpakkingen worden daardoor steeds dominanter. De groei in de categorie moet komen uit waardetoevoeging. Het aandeel kwaliteitspapier ligt al op bijna drie kwart van de markt, maar dit zijn vaak voordeelverpakkingen. De kassa-aanslag is een stuk hoger voor vierlaagse, vijflaagse of zelfs zeslaagse varianten of toiletpapiersoorten met lotions, geuren of bijzondere dessins. Voorlopig zijn dit nog marginale groeimarkten.

Lidl en Aldi zijn beste papierwarenverkopers

In toiletpapier is Page al jaren het grootste merk. Edet is op gepaste afstand de nummer twee. Het gros van de markt is echter private label. De afgelopen jaren wisten de A-merken wel wat aandeel te winnen ten koste van huismerken. Het gaat echter moeizaam. Consumenten willen namelijk goed toilet- en keukenpapier – papier dat scheurt is één van de grootste ergernissen – maar willen daarvoor zo min mogelijk betalen. In hard discount worden ze op hun wenken bediend. Lidl en Aldi zijn volgens GfK de beste papierwarenverkopers. Dirk is de nummer drie. De fair shares van de prijskrakers nemen wel licht af.

Zachter en sterker zijn de innovaties

Grote innovaties in de markt voor toilet en keuken- of huishoudpapier waren er vorig jaar niet. Edet Family Comfort en Edet Ultra Soft werden nog wat zachter en de verpakkingen kregen een nieuwe look. Deze zomer wordt Edets limited edition in Ultra Soft ‘Summer love’ met een subtiele geur van sinaasappelbloesem geïntroduceerd. Page toiletpapier werd in 2016 extra zacht en sterker gemaakt. In de door huismerken gedomineerde papierwarenmarkt kwam marktleider Nalys (Sofidel Group) met Nalys Easy & Clean. Dit is huishoudpapier in een doos voor meer gemak en hygiëne. Het papier zit niet op een rol, de consument kan ze er vel voor vel uittrekken. Nummer twee Plenty, net als Edet van SCA, zoekt het contact met de consument met de actie ‘Pimp jouw dispenser’. Wie een Plenty Easy Pull-doseerder koopt, kan een foto uploaden en een persoonlijke sticker thuis krijgen om de houder te personaliseren.

Vochtige doekjes voor onderweg

Eén van de vernieuwingen in papieren zakdoekjes zijn Kleenex Balsam + Menthos zakdoeken en tissues. Een microfilm met calendula voorkomt dat de neus rood wordt of uitdroogt. De zakdoekjes van Tempo (SCA) zijn zachter en sterker geworden, en dit jaar stroomt Tempo Fresh to go Classic in: vochtige doekjes voor onderweg. In de categorie luiers, formeel geen papierwaren periodeverzorging wel), stroomden de Pampers Baby-Dry Pants luierbroekjes (P&G) in. Hiermee wordt ingespeeld op het nieuwe inzicht dat het voor de motorische ontwikkeling van een baby beter is om deze vanaf zeven à acht maanden staand te verschonen. Het vervroegen van het broekjesgebruik is gunstig voor de ontwikkeling van het premium-luiersegment.

Reageer op dit artikel