artikel

Banken groeit door innovatie en trends

Assortiment

Banken groeit door innovatie en trends

Banken Champignons is de nummer 19 in de lijst van snelstgroeiende bedrijven, de Fabulous 20. Het familiebedrijf uit Wijchen rekent erop ook de komende jaren gezond door te groeien. Mede-eigenaar Rob Banken: ‘Paddenstoelen zijn trending, daar profiteren wij van mee.’

Het bedrijf is opgericht door vader Banken en verder uitgebouwd door zijn zoons Jurgen en Rob. Het champignonbedrijf groeit gezond door, ondanks de recente publiciteit rond de problemen in de markt. Rob Banken legt uit: ‘Wij zijn een ketenbedrijf. We produceren, verwerken en verhandelen in meerdere landen. De problemen raken ons wel, maar minder hard, omdat we in verschillende schakels in de keten bedrijven bezitten.’
Dit zorgt ervoor dat de onderneming al jaren groeit en ook nu weer een plek heeft veroverd in de Fabulous 20. ‘De groei is op dit moment vooral autonoom, maar in het verleden hebben we ook wel overnames gedaan in binnen- en buitenland. We zijn via acquisities actief geworden in België en Polen en we hebben ook wel bedrijven verkocht waarvan we vonden dat ze niet meer bij onze kernactiviteiten hoorden’, legt Banken uit.

Banken is heel internationaal bedrijf

Banken Champignons is vooral ook een internationaal bedrijf. De Benelux is goed voor 30 procent van de omzet, terwijl 70 procent via de export tot stand komt. ‘Onze champignons en paddenstoelen liggen in 25 landen in de winkels. We doen op dit moment ongeveer €100 miljoen omzet, waarvan het grootste deel in Europa. Maar we zijn ook heel actief in het Midden- en Verre Oosten. Allemaal vanuit Wijchen en De Lier, we hebben hier mensen zitten die verschillende talen spreken. In Nederland hebben we verschillende grote klanten in de retail en leveren we aan de out-of-homemarkt.’

Concurrentie groeit, vooral vanuit Polen

Nederland was vele jaren dominant in de wereld van de paddenstoelen, maar internationaal groeit de concurrentie. Banken: ‘We hebben de afgelopen 15 jaar gezien dat Polen ons voorbij is gestreefd als grootste producent van Europa. We zijn in Nederland erg goed in het exporteren van producten, maar ook van kennis en kunde. Zo hebben de Polen van ons het vak geleerd. Er is ook veel subsidie vanuit de EU naar Polen gestroomd en ze hebben het voordeel dat de kostprijs een stuk gunstiger is. Wij zijn er sinds 2003 actief en hebben er een sterke positie.’

Paddenstoelen zijn trending

In de Fabulous 20 heeft Banken Champignons een omzetgroei over 3 jaar van 4,85 procent, zonder overnames. ‘Paddenstoelen zijn trending, daar profiteren wij van mee. Gemak en gezondheid, maar ook duurzaamheid, daar passen paddenstoelen helemaal bij. Wij maken een commercieel product dat groeit op paardenmest en kuikenmest. De afgewerkte compost gaat daarna weer weg als bodemverbeteraar. We zijn écht cradle-to-cradle. Helemaal van deze tijd’, aldus de mede-eigenaar van het familiebedrijf.

Cantharellen bij Albert Heijn

Het bedrijf heeft echter ook geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om tot meer groei te komen. ‘Een portobello met geitenkaas, honing en pijnboompitten: die kunnen wij kant-en-klaar leveren aan de retailers voor de feestdagen. We hebben in samenwerking met Albert Heijn een succesvol programma rond cantharellen. Die zijn in Duitsland altijd al populair, maar hier minder. In de zomer hebben we ze nu gepromoot voor in de salades, dat liep erg goed en andere buitenlandse retailers volgen nu.

Veel samenwerking met andere partijen

De onderneming heeft een eigen ontwikkelings- en onderzoeksafdeling en een proefkeuken. Ook werkt Banken veel samen met Wageningen Universiteit, hogescholen en nu zelfs Radboud Universiteit in Nijmegen. Rob Banken toont zich bijzonder trots op de in eigen huis ontwikkelde nieuwe champignon, die een maatschappelijk probleem moet helpen oplossen. ‘Je kunt champignons telen zonder daglicht, maar als je ze aan uv-licht blootstelt, wordt er een stofje omgezet in vitamine D. Door de belichting precies af te stellen, kunnen we precies de hoeveelheid bepalen. We weten hoe groot het gemiddelde tekort aan vitamine D is in Nederland, met het eten van drie champignons op een dag kun je dat nu wegwerken. Functional foods zijn ook een trend waar wij op inspelen.’

In eigen huis Champburger ontwikkeld

Het bedrijf wil ook meeprofiteren van de groeiende populariteit van vegetarisch eten. In eigen huis is de Champburger ontwikkeld, die sinds kort in België bij Delhaize te koop is en nu wordt uitgerold in Nederland. ‘Veel vleesvervangers zijn gebaseerd op soja. Deze burger is vlees- en sojavrij en heeft de umamismaak van paddenstoelen, waardoor hij heel sappig en lekker is. De burger bestaat voor 80 procent uit champignons.’

Geen consumentenmerk, maar een handelsmerk

Andere innovaties van Banken zijn gericht op de vorm. ‘Niet meer verkopen per soort, maar op basis van wat je ermee kunt doen. Paddenstoelen voor de pasta, vlees, risotto of rijst. Achterop staat hoe je het moet bereiden. Dat is echt een enorm succes’, zegt Banken. De naam Banken staat weliswaar vaak op de verpakking, maar Rob Banken ziet zijn bedrijf niet als merk in het agf-schap. ‘We zijn een handelsmerk, geen consumentenmerk. Daarvoor moet je het product internationaal laden en dat kost te veel geld. Daarnaast is het met een natuurproduct lastig om elke dag weer met een constante kwaliteit in de winkelschappen in alle landen te komen.’

Voorlopig blijft Banken een familiebedrijf

Voorlopig blijft Banken een familiebedrijf, maar dat hoeft niet voor altijd zo te zijn. ‘Mijn broer en ik staan daar hetzelfde in. We willen niet de druk op onszelf en onze kinderen leggen dat ze het bedrijf als de derde generatie moeten voortzetten. We zijn nu heel tevreden als familiebedrijf. Het geeft heel veel kracht om met de lange termijn in gedachten te werken. We kijken hoe de marktsituatie eruit ziet en staan open voor kansen.’ 

Reageer op dit artikel