artikel

Interview: Hoe Kokkerelli kinderen gezond leert eten

Assortiment

Interview: Hoe Kokkerelli kinderen gezond leert eten

Suzanne Bisschops wil gezonde levensstijl tussen de oren krijgenHet is nog maar een begin, de drie verantwoorde  Kokkerelli-producten in het schap van 59 Jan Linders supermarkten, ‘ontwikkeld voor, door en met kinderen.’ Als het aan Suzanne Bisschops ligt, krijgen alle kinderen in Nederland een gezonde maaltijd. Ze heeft er alle vertrouwen in. ‘Want wie kan hier nou tegen zijn?’

Zelf weet Suzanne Bisschops als moeder van twee jonge kinderen hoe moeilijk het soms is om haar kinderen een gezonde maaltijd voor te zetten. Drukke werkzaamheden, dus weinig tijd en dan ook nog eens een goede, uitgebalanceerde maaltijd op tafel krijgen, dat is niet iedereen gegeven. En lukt het wel, dan is het maar de vraag of de kinderen het wel lekker vinden. Terwijl het advies van het Voedingscentrum duidelijk is: dagelijks 125 gram groenten voor kinderen van 4 tot 8, en 175 gram voor kinderen 9 tot 13 jaar. Voor veel mensen blijkt dit te hoog gegrepen. Minder dan 1 procent van de kinderen in Nederland eet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten per dag. Daarbij komt dat 13 procent van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 11 jaar overgewicht heeft.

Alarmerende cijfers

Alarmerende cijfers, vindt Bisschops en dus hoog tijd om daar wat aan te doen. Met Kokkerelli & stichting Kids University for Cooking heeft ze zich ten doel gesteld kinderen bewust te maken van het belang van een gezond voedingspatroon. Daarnaast wil ze dat een gezond voedingsaanbod voor kinderen veel toegankelijker wordt. Met het leefstijllogo ‘Kids Proef’ moeten ouders direct kunnen zien dat het product voldoet aan de richtlijnen die door Universiteit Maastricht zijn opgesteld voor gezonde voeding voor kinderen. Volgens prof. dr. Fred Brouns, hoogleraar innovatie gezonde voeding aan de Universiteit Maastricht, staat ‘Kids Proef’ voor een aantoonbaar gezonde samenstelling, indien mogelijk zelfs het gezondste product binnen een bepaalde productcategorie. Daarbij speelt onder andere de vermindering van zout, suiker en verzadigd vet een belangrijke rol.
Om zelf het goede voorbeeld te geven is in samenwerking met Van Melik Food Group een assortiment van drie producten ontwikkeld. De favorieten van kinderen en hun mening over de smaak, vorm en verpakking waren doorslaggevend. Deze producten zijn sinds september te koop bij alle 59 vestigingen van Jan Linders, maar als het aan Bisschops ligt, blijft het daar niet bij. Ze wil een nog veel groter assortiment landelijk uitrollen, het liefst beschikbaar in elke supermarkt, om zoveel mogelijk kinderen te kunnen bereiken. Het doel is zuiver ideëel, verzekert ze: ‘We zijn een stichting zonder winst- oogmerk.’

In hoeverre dragen drie Kokkerelli-producten in de supermarkt bij aan een gezonder leefpatroon voor kinderen?

‘Het huidige assortiment van Kokkerelli bestaat uit drie producten: tomatensoep, wortelstamppot en een tomatensaus voor pasta en pizza. Verse producten op basis van vooral veel groenten. Het bijzondere aan deze productlijn is dat deze is ontwikkeld met kinderen van basisschool De Startbaan uit Velden. De kinderen gingen zelf aan de slag met de recepturen, dachten mee over de verpakking en keurden de uiteindelijke producten goed, waarna de soep, stamppot en saus door Van Melik Food Group in productie werden genomen. Dit is nog maar het begin: uiteindelijk is het de bedoeling dat dit assortiment behoorlijk wordt uitgebreid. Zo wil ik bijvoorbeeld heel graag van tomatenketchup een ‘Kids Proef’-versie in onze productlijn hebben. We streven ernaar dat we voor elk segment in de supermarkt een gezonde variant voor kinderen kunnen aanbieden. Naast uitbreiding in de productlijn willen we ook de verkrijgbaarheid vergroten. Het liefste willen we in elke supermarkt van Nederland liggen, zodat we bijdragen aan een gezondere leefstijl voor alle kinderen in heel Nederland. Daarom doen we niet aan exclusiviteit.’

Voorziet Kokkerelli in een behoefte?

‘Het aantal kinderen met overgewicht in Nederland neemt toe en te weinig kinderen hebben een gezond eetpatroon. Uit onderzoek is gebleken dat minder dan 1 procent van de kinderen in Nederland de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten eet. En ongeveer 13 procent van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 11 jaar heeft overgewicht. Daarnaast hebben kinderen steeds minder kennis over waar voeding vandaan komt. Ouders die het wel goed willen doen, zien soms ook door de bomen het bos niet meer. Vers koken is om verschillende redenen lang niet altijd mogelijk, maar als je een potje saus gebruikt, hoe weet je dan of dat gezond is? Ik hoor van alle ouders om me heen dat ze dit moeilijk vinden. In de winkel zie je allerlei producten die claimen gezond, vetarm of suikervrij te zijn, maar als je goed kijkt, zijn ze toch weer veel minder gezond dan gedacht. Wij willen terug naar de basis, daarom zeggen we dat Kokkerelli ‘Kids Proef’ is. In samenwerking met Fred Bouns, hoogleraar innovatie gezonde voeding, hebben we richtlijnen opgesteld voor gezonde voeding. Hierbij is uitgegaan van adviezen voor gezonde voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad en de daaruit voortvloeiende richtlijnen voor gezonde voeding, opgesteld door het Voedingscentrum. Door kinderen een hoofdrol te geven in het ontwikkel- en keuringsproces van deze producten, ontstaan ‘Kids Proef’-producten. Uiteindelijk moet dit hét keurmerk worden voor verantwoorde en gezonde producten in de supermarkt, ontwikkeld voor, door en met kinderen, en wetenschappelijk aangetoond verantwoord.’

Hoezo ‘gemaakt door kinderen’?

‘We zetten met Kokkerelli kidspanels in om nieuwe en gezondere producten en voedingsconcepten te ontwikkelen. Kinderen vinden het superleuk om te doen en geven tijdens
kidspanels hun eigen mening en ideeën over hoe voeding moet smaken en hoe het eten eruit moet zien. Kidspanels geven bedrijven inzicht in de voedingsbehoeften en voedselconsumptie van kinderen. Door kinderen onder begeleiding te betrekken in het ontwikkelingsproces, ontstaan innovatieve producten en nieuwe voedingsconcepten. Wij bieden de mogelijkheid om deze innovaties onder het Kokkerelli ‘Kids Proef’-label op de markt te brengen. Een herkenbaar leefstijlmerk van, voor, door en met kinderen.’

U zegt dat kinderen niet meer weten waar hun voedsel vandaan komt. Dat hoor je wel vaker, maar ligt die kennis echt anders dan bijvoorbeeld tien of twintig jaar geleden?

‘Ik weet niet of hier al wel eens onderzoek naar gedaan is, maar wat we in de praktijk wel merken, is doordat we zoveel gebruik maken van convenience-producten, zoals voorgesneden groenten, dat kinderen soms echt niet weten hoe de originele producten eruitzien. Een prei kennen ze alleen als snippers uit een zakje. Toen we met een klas kinderen bij een wortelteler op bezoek waren, stonden sommige kinderen echt met open mond te kijken toen de wortels uit de grond getrokken werden. En dan zitten we hier nog in een agrarisch gebied, met glasbouw en vollegrondsgroenteteelt. Het zijn echt niet alleen kinderen uit achterstandswijken die een gebrekkige kennis hebben, dit geldt voor kinderen uit alle lagen van de bevolking.’

Minder dan 1 procent van de kinderen eet voldoende groenten, zegt u. Als dit zo is, ligt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten dan niet gewoon te hoog?

‘Het Voedingscentrum heeft dit advies gebaseerd op onderzoek. Ik geef hier geen oordeel over, maar ook al zou dit advies lager liggen, dan zijn er nog steeds te veel kinderen die onvoldoende groenten eten per dag. Met alle gevolgen van dien. Kinderen zijn te zwaar, zijn minder gezond en zitten minder lekker in hun vel. Als kinderen een gezonde levensstijl hebben, leidt dit uiteindelijk ook tot minder zorgkosten.’

Is het niet de verantwoordelijkheid van de ouders om kinderen voldoende groenten te geven?

‘Ouders willen het wel goed doen, maar dat blijkt in de praktijk vaak lastig. Veel producten claimen gezond te zijn, maar dan blijkt bijvoorbeeld dat ze weliswaar minder vet zijn, maar wel veel suiker bevatten. In de voedingsindustrie zijn veel producten verkrijgbaar die te veel verzadigde vetten, toegevoegde suikers of zout bevatten. Vers koken is door tijd- of geldgebrek of weinig kennis lang niet altijd mogelijk. Daarom willen we het voor de ouders makkelijker maken om een gezonde maaltijd voor te zetten, ook als je niet zoveel tijd hebt. Maar dat is niet de enige weg. Juist door ons via lesprogramma’s te richten op kinderen, willen we bij hen het bewustzijn creëren dat ze zelf graag gezonde voeding willen en dat vervolgens ook overdragen op hun ouders. Daarom werken wij samen met bedrijven, overheid, universiteiten en scholen om kinderen bewust te maken van het belang van een gezond voedingspatroon. Onder de noemer stichting Kids University for Cooking bieden we educatieve programma’s voor basisscholen aan. Kinderen leren zo waar voeding vandaan komt en wat het effect van voeding op hun gezondheid is. Met steun van overheden en bedrijven wordt dit programma via basisscholen aan kinderen aangeboden. Scholen betalen zelf een kleine bijdrage, eigenlijk alleen het busvervoer.’

Wat doet de Kids University precies?

‘We hebben nu negen educatieve programma’s, ook wel leerstraten genoemd. Tijdens een leerstraat ervaren kinderen de gehele voedselketen letterlijk van grond tot mond. In elke leerstraat staat een van onze negen verse producten centraal: kool, tomaat, paprika, asperge, aardbei, blauwe bes, champignon, prei of wortel. Eerst krijgen de kinderen een introductieles op school, daarna is het belevend leren: zij zien, voelen, ruiken, bereiden en proeven de groenten. Eerst bij een bezoek aan een teler die daar alles over de groei en verwerking van een product vertelt, daarna in de keuken van de Villa Flora. Ze gaan helemaal zelf aan de slag met behulp van een stappenplan. Als je van tevoren vraagt wie champignons lust, gaan van de 30 misschien 15 vingers de lucht in. Vervolgens gaan ze er zelf mee aan de slag, waarbij we ze aanmoedigen telkens te proeven en zodoende het product zelf op smaak te maken. Uiteindelijk eten ze bijna allemaal champignons. Ieder kind is leergierig en nieuwsgierig, dat moet je omarmen. Laatst zei een leerling: ‘Juf, er is echt veel veranderd tussen mij en de tomaat.’ Het volgen van een leerstraat stimuleert een gezond voedingspatroon.’

Bereik je meer bewustzijn over een gezonde levensstijl door één bezoek bij een teler?

‘Ik denk het wel, al is die kans groter als kinderen vaker met ons in aanraking komen. Nu komen de kinderen nog vaak één keer in het schooljaar op bezoek, maar we willen graag dat dit één keer per seizoen wordt. Daarnaast moet Kokkerelli een community worden met een grote fanclub, overal aanwezig en makkelijk te vinden, zodat iedereen die gezond wil eten met ons in aanraking komt. Daarvoor is een goede communicatie heel belangrijk. Daarin hebben we nog veel werk te verrichten, zowel off- als online. Bijvoorbeeld door middel van QR-codes op de verpakking. We willen ons als een olievlek verspreiden over de rest van Nederland.’ 

Reageer op dit artikel