artikel

Stevig najaars-offensief in speciaalbier

Assortiment

Ook 2018 was weer een goed speciaalbierjaar, waarbij vooral de opkomst van varianten met minder of zelfs geen alcohol opvalt. Met de herfst en winter in het vooruitzicht stromen de najaars- en eindejaarsbieren weer in. Die zijn steevast stevig van karakter en percentage. Een update.

Stevig najaars-offensief in speciaalbier
Groningen 10-05-2017 opdr foto bierbezorging voor studenten foto:Jan Willem van Vliet

Dat de speciaalbiermarkt sinds 2012 bijna verdubbeld is, wordt weerspiegeld in de schappen. Er is veel meer ruimte voor de categorie gekomen, waarbij het brede assortiment is getransformeerd tot een diep assortiment. Supermarkten blijven investeren in speciaalbier, want de markt is nog niet verzadigd. Het aantal speciaalbierdrinkers groeit nog steeds. Nu ligt de penetratie volgens GfK op 41 procent, ver onder het niveau van 79 procent van bier totaal: pils en speciaalbier.

Interessant blijft het verdienmodel van de categorie. Waar krattenpils grotendeels in actie weggaat, wordt er aan speciaalbier nog goed verdiend. Het omzetaandeel groeit harder dan het volumeaandeel. Uitzondering is het segment Amber, waar de promotiedruk inmiddels boven de 50 procent ligt. Amber staat al jaren onder druk, wel doen enkele kleinere merken het nog goed binnen dit speciaalbier.

Minder alcohol

Een opvallende ontwikkeling binnen speciaalbier dit jaar is de introductie van varianten met minder alcohol. Het gaat dan om speciaalbier met een alcoholpercentage vergelijkbaar met pils tot alcoholvrije varianten. Diverse brouwers hadden initiatieven op dit gebied. Dit voorjaar kwam Heineken met Brand Weizen 0.0%, terwijl Warsteiner de alcoholvrije variant van Koning Ludwig Weissbier in Nederland lanceerde.

Binnen deze ontwikkeling passen ook de zogenaamde ‘session’-bieren. Die bevatten minder alcohol dan de IPA’s waar ze van afgeleid zijn. De term ‘Session’ verwijst naar de tijd waarin Britse arbeiders tussen hun werkblokken (session) recht hadden op een biertje, zonder daarbij ‘pissed’ te worden. Met het wat lagere alcoholpercentage willen brouwers consumenten verleiden die een IPA te stevig vinden. Voorbeelden van ‘sessions’ zijn Brand Session IPA en Vedett Session IPA en ‘Aan Lager Wal’ van Gulpener. Het alcoholpercentage van 3,5% en 2,7% voor Vedett Session IPA (2,7%) ligt aanmerkelijk lager dan de 5 tot 7,5% die gebruikelijk is voor IPA’s.

Ook AB InBev speelde in op de vraag naar laag-alcoholische speciaalbieren met Hertog Jan Enkel, dat met 4,5% wat gemakkelijker wegdrinkt dan de Dubbel en Tripel, zonder zijn speciaalbierkarakter te verliezen.

Bok- en eindejaarbieren

Met de winter in zicht begint het bokbier- en eindejaarsbierseizoen. Niet alles is nieuw, maar vaak wel voor de verkoop in supermarkten. Duvel Moortgat brengt een selectie najaarsbieren van Brouwerij ’t IJ. Ooit begonnen als proeflokaal, inmiddels in bezit van een grotere, Amsterdamse brouwerij. IJBok is een wat minder zoet bokbier met een droge afdronk vol donkere aroma’s van koffie, donker fruit en laurier. IJndejaars is een winterbier met een kruidige balans tussen karamel, citrus en licht bittere hop.

Chouffe Bok stroomt ook in, gekenmerkt door een fris en fruitige geur, volle smaak en bittertje. Heineken laat weten dat Brand Herfstbier exclusief bij Jumbo instroomt en Brand Premier Bock exclusief bij Albert Heijn. AB InBev komt met Hertog Jan Bockbier 50 cl-blik en Hertog Jan Dubbel in 30 cl-fles. 

 

Lees ook: 2018 jaar van Cava en waters met smaakje

Reageer op dit artikel