artikel

Tussendoortjesmarkt kruipt uit het dal

Assortiment

Tussendoortjesmarkt kruipt uit het dal

Ten tijde van Sonja Bakker bereikte de markt voor tussendoortjes een all time high. Daarna ging het een tijd steil bergafwaarts. Het taboe op suikers zette de markt sterk onder druk. De categorie lijkt zich nu opnieuw uit te vinden. Er wordt gescoord met gezondere alternatieven met een zo natuurlijk mogelijke samenstelling.

De tussendoortjesmarkt kruipt uit het dal. De vrije val is gestuit, de categorie is zich aan het stabiliseren. Er werden het afgelopen jaar weliswaar iets minder tussendoortjes gegeten, maar de uitgaven bleven op peil. Nielsen (MAT wk 24) becijfert een volumedaling van 3 procent, maar ziet de omzet met 1 procent groeien door het instromen van duurdere proposities. Relatief grote segmenten, als fruitbiscuits, meergranenbiscuits en melkbiscuits, staan nog steeds (fors) onder druk, maar hier staat volgens Nielsen een sterke groei van rond of boven de 10 procent tegenover voor muesli- en granenrepen, noten- en zadenrepen. Ook de ‘experimentele’ tussendoortjes ontwikkelen zich sterk, zoals varianten op basis van puur fruit en noten zonder toegevoegde suikers.

Groeiscenario door drukke leefstijlen

Een studie door Bolletje naar de tussendoortjesmarkt wijst op een groeiscenario. Drukke leefstijlen, de zoektocht naar verantwoorde en snelle maaltijdoplossingen, de toename van het aantal consumptiemomenten en toename van eenpersoonshuishoudens hebben een positieve invloed op de consumptie. Dat geldt overigens niet voor alle producten in deze categorie. Consumenten mijden namelijk te zoete tussendoortjes en tussendoortjes met (veel) suiker. Natuurlijke suikers achten ze wel oké. Het toenemende aanbod binnen ‘verantwoord tussendoor’ verleidt de gezondheidsbewuste consumenten en jaagt de groei aan.

Smaak boven gezondheid

Toch is ‘verantwoord’ niet primair bepalend bij de keuze. Niet gezondheid, maar gemak, genieten en energie opladen zijn de drie belangrijkste redenen om tussendoortjes te gebruiken. Uit dit rapport blijkt dat smaak prevaleert, maar dat gezondheid in de uiteindelijke aankoopbeslissing wel steeds zwaarder meeweegt. Op dit moment kiest de helft van de consumenten bewust voor een gezonde variant. Eén op de drie is écht kritisch en spelt de energie- en voedingswaarde op de etiketten.

Consumptiepiek later op de dag

De consumptiepiek van tussendoortjes valt wat later op de dag. De meeste worden ’s middags gegeten, vooral om de honger te stillen. Twee op de drie consumenten geven dat aan. Gemak, energie en gezondheid worden ook veel genoemd als redenen om naar een tussendoortje te grijpen. Shoppers kopen gemiddeld eens per week een tussendoortje. Zowel het bijvullen van de voorraad als impuls sturen het koopgedrag. In de winkel wordt vooral op smaak en prijs gelet, het merk komt pas op plek 5 en is minder belangrijk dan de hoeveelheid suiker of de energiewaarde.

Caloriebom

Het is niet alleen gezondheid dat de klok slaat. Aanbieders zien wel degelijk kansen voor puur genieten binnen tussendoor. Zo heeft Koninklijke Peijenburg voor het koffie- en tussendoormoment het concept Lotus Speculoos Rolls gelanceerd. Dit zijn krokante bolletjes naar receptuur van het Lotus Speculoos-koekje in een stazak. De variant ‘Chocolade’ krijgt een landelijke distributie, de smaken witte chocolade en witte chocolade-koffie zijn exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar. Pure verwennerij of verantwoord genieten? Die vraag dringt zich op bij de introductie door Unilever van Calvé Pindakaasreep Chocolade. Deze lancering wordt gepositioneerd als ‘heerlijk tussendoortje boordevol geroosterde pinda’s met een smeuïg laagje échte Calvé Pindakaas ertussen’. De repen van circa 35 gram, verkrijgbaar in Naturel, Karamel-zeezout en Chocolade, bevatten bijna 190 kcal per reep. Dat is 9 procent van de gemiddelde dagelijkse energiebehoefte. Met bijna 540 kcal per 100 gram is dit ‘verantwoorde’ tussendoortje een ware caloriebom. De repen zitten wel boordevol pinda’s en die zijn – daar zijn de wetenschappers het over eens – weliswaar calorierijk, maar door de goede vetzuursamenstelling, het hoge vezelgehalte en mineralen en plantaardige eiwitten supergezond.

Veel natuurlijkere introducties

De laatste tijd is er flink geïnnoveerd in het tussendoorschap. Het afgelopen jaar zijn veel producten gelanceerd die én lekker én natuurlijker van samenstelling zijn. Producten met minder of geen toegevoegde suikers, gedroogd fruit, oergranen en noten slaan aan. In week 35 heeft Bolletje een nieuw voedzaam tussendoortje in de markt gezet: Goed Bezig Waldkorn. Deze zal op termijn de Goed Bezig Krokante Graanrepen Naturel vervangen als verantwoorder alternatief. De nieuwe reep is gepositioneerd als vol granen, zaden, vezels én smaakvol. Mondelez International introduceert onder het merk Liga Knapperige Haverrepen in de varianten Honing en Kokos. De propositie is verantwoord en lekker. Koninklijke Peijenburg heeft het Nakd assortiment uitgebreid met vier nieuwe smaken Nakd Nudies bij Albert Heijn. Lemon Cake, Cocoa Coconut, Carrot Cake en Blueberry Muffin stromen in. Net als de overige producten van Nakd bevatten de repen uitsluitend natuurlijke ingrediënten en zijn er geen extra suikers aan toegevoegd.

Snelle Jelle zonder toegevoegde suikers

Koninklijke Peijenburg heeft onlangs ook roggerepen gelanceerd bij Albert Heijn, onder het merk Snelle Jelle. Snelle Jelle Roggekracht bestaat uit de smaakvarianten Cashew & Dadels, Appel & Kaneel, Cacao & Banaan en Cranberry & Cashew. Laatste twee bevatten extra proteïne. Aan deze nieuw lijn binnen Snelle Jelle is geen suiker toegevoegd. Een reep bevat ruim 9 gram vezels, verhoudingsgewijs veel vergeleken met andere tussendoortjes. Pepsico heeft onder Duyvis twee nieuwe ongezouten notenmixen met pure chocolade geïntroduceerd: Duyvis Unsalted Dark Chocolate Berries & Banana. 

Reageer op dit artikel