artikel

Vrumona’s uitdagende missie ‘Goed & Gezond drinken voor iedereen’

Assortiment

Goed & Gezond drinken voor iedereen. Het is de nieuwe, uitdagende missie van Vrumona om een bijdrage te leveren aan een gezonde leefstijl van iedereen. Het vergroten van kennis over gezonder drinken bij de consument en het blijven inzetten op de groei van laag/mid-calorische dranken om daarmee de calorie-intake te verlagen, zijn belangrijke stappen in deze missie.

Vrumona’s uitdagende missie ‘Goed & Gezond drinken voor iedereen’
Anne Edens, Category & Shopper Development Manager

Vrumona heeft de afgelopen jaren bewezen dat het innoveren op gezondere dranken dé weg is om consumenten te bewegen de overstap te maken van hoog calorische naar laag/mid-calorische frisdranken. Sinds eind 2015 is daar vol op ingezet vanuit de missie ‘Voor elke dorst een gezondere keuze’ om zo de frisdrankencategorie een stuk gezonder te maken. Dat is niet zonder succes. In alle segmenten zit de groei bij de gezondere proposities en ook binnen de traditionele bulk frisdranken, zoals cola, sinas en lemon/lime, maakt de shopper steeds vaker een keuze voor een gezondere variant. De frisdrankencategorie is weer een aantrekkelijke categorie geworden voor de shopper en de retailer.

‘Door ons innovatietempo op laag/mid-calorische dranken flink op te schroeven, is de keuze voor een gezondere frisdrank ook veel makkelijker te maken. Ons portfolio bevat inmiddels 40 procent minder calorieën per hectoliter dan de totale markt en daar zijn we ongelooflijk trots op. Alle inspanningen zijn en blijven erop gericht om het caloriegehalte van onze producten steeds verder omlaag te brengen’, aldus Anne Edens, Category & Shopper Development Manager.

De strategische keuze van Vrumona wordt bevestigd door cijfers uit de markt. De categorie laat zowel in volume als omzet groei zien, voornamelijk gedreven door Vrumona. ‘De afgelopen warme zomer heeft uiteraard voor veel extra groei gezorgd en dat zie je terug in de cijfers tot en met week 32. Waar de groei van de markt op 5,7 procent in omzet en 3,8 procent in volume zit, groeit Vrumona nog een stukje harder met respectievelijk 8 en 4,8 procent. Net als in voorgaande jaren groeien we harder dan de markt.’

Goed & Gezond drinken

De mooie cijfers zorgen er echter niet voor dat de race al gelopen is. Integendeel, Vrumona doet er nog een schepje bovenop om de frisdrankencategorie nóg gezonder te maken. ‘We zijn er nog lang niet. Als je bijvoorbeeld hoort dat nog altijd 87 procent van de Nederlanders denkt dat water met een smaak calorieën bevat, terwijl er (vaak) geen enkele calorie in zit, dan hebben we nog veel uit te leggen.

Er is nog onvoldoende kennis bij de consument om er voor te zorgen dat iedereen gezond en ook genoeg gaat drinken. Wat voldoende is, daar doen we als Vrumona geen uitspraak over omdat dat sterk individueel afhankelijk is. Wel weten we dat Nederlanders vanuit gezondheidsoptiek over het algemeen meer zouden moeten drinken. Onze nieuwe missie ‘Goed & Gezond drinken voor iedereen’ is ambitieus en uitdagend. Als je kijkt naar wat een energie het in korte tijd al heeft losgemaakt in onze organisatie en de hoeveelheid projecten die er lopen om grote stappen te zetten richting deze missie, dan is dat fantastisch om te zien.’

Wat Vrumona met ‘Gezond drinken’ bedoelt, mag als duidelijk verondersteld worden, gezien de inspanningen die verricht worden om de categorie gezonder te maken. ‘Goed drinken’ kan echter op diverse niveaus worden uitgelegd, zo vertelt Edens. ‘Goed drinken heeft voornamelijk een duurzame component in zich en de verplichting om goed voor de wereld te zorgen. Eén van de zaken waar we onze energie op richten, is om mee te denken en oplossingen aan te dragen om het zwerfafval te verminderen (voorkomen & terughalen). We willen er ook voor zorgen dat we meer plastic aan het milieu onttrekken dan wat er hier aan plastic de poort uitrijdt. Zo waren we recent sponsor van de World Cleanup Day en zijn we eerder dit jaar een partnership aangegaan met Plastic Whale Foundation.’

Groei door gezond, genoeg en gevarieerd drinken

Samen met haar retailpartners bouwt Vrumona aan drie groeipijlers (3 G’s) om stappen te blijven zetten voor het laten groeien van de categorie. ‘We weten immers dat groei gerealiseerd kan worden door nog vaker en duidelijker uit te leggen dat er ook gezondere keuzes zijn en door mensen meer en vooral ook gevarieerd te laten drinken. Iedere retailer heeft uiteraard zijn eigen shoppers op basis waarvan de retailer accenten legt in de categorie.’

Vanuit de 3 G’s wordt gekeken hoe het assortiment het beste kan aansluiten bij de behoeften van de shopper en waar de uitdagingen liggen voor die specifieke retailer. ‘De G van Gezond krijgt bij de ene retailer bijvoorbeeld meer aandacht omdat zijn shopper hier naar op zoek is’, vervolgt Edens. ‘Het juiste assortiment met genoeg gezondere keuzes is dan essentieel. Bij een andere retailer besteden we meer aandacht aan de G van Genoeg omdat dat weer beter aansluit bij zijn type shopper. De G van Gevarieerd komt bij iedere retailer terug en ondersteunen we door consumenten te inspireren eens wat anders te drinken.’

Als voorbeeld hiervan noemt Edens het mocktail platform van Royal Club. Een platform dat de shopper inspiratie biedt om overheerlijke alcoholvrije mocktails te maken. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders die gevarieerd drinken gemiddeld meer drinken op een dag dan degenen die alleen maar water drinken. Gevarieerd drinken helpt dus om de vochtintake te verhogen. Als we er dan ook nog voor kunnen zorgen dat de keuze gezonder is, zullen we er uiteindelijk in slagen iedereen goed en gezond te laten drinken.’

Vrumona heeft de afgelopen jaren bewezen dat het innoveren op gezondere dranken dé weg is om consumenten te bewegen de overstap te maken van hoog calorische naar laag/mid-calorische frisdranken. Sinds eind 2015 is daar vol op ingezet vanuit de missie ‘Voor elke dorst een gezondere keuze’ om zo de frisdrankencategorie een stuk gezonder te maken. Dat is niet zonder succes. In alle segmenten zit de groei bij de gezondere proposities en ook binnen de traditionele bulk frisdranken, zoals cola, sinas en lemon/lime, maakt de shopper steeds vaker een keuze voor een gezondere variant. De frisdrankencategorie is weer een aantrekkelijke categorie geworden voor de shopper en de retailer.

‘Door ons innovatietempo op laag/mid-calorische dranken flink op te schroeven, is de keuze voor een gezondere frisdrank ook veel makkelijker te maken. Ons portfolio bevat inmiddels 40 procent minder calorieën per hectoliter dan de totale markt en daar zijn we ongelooflijk trots op. Alle inspanningen zijn en blijven erop gericht om het caloriegehalte van onze producten steeds verder omlaag te brengen’, aldus Anne Edens, Category & Shopper Development Manager.

De strategische keuze van Vrumona wordt bevestigd door cijfers uit de markt. De categorie laat zowel in volume als omzet groei zien, voornamelijk gedreven door Vrumona. ‘De afgelopen warme zomer heeft uiteraard voor veel extra groei gezorgd en dat zie je terug in de cijfers tot en met week 32. Waar de groei van de markt op 5,7 procent in omzet en 3,8 procent in volume zit, groeit Vrumona nog een stukje harder met respectievelijk 8 en 4,8 procent. Net als in voorgaande jaren groeien we harder dan de markt.’

Goed & Gezond drinken

De mooie cijfers zorgen er echter niet voor dat de race al gelopen is. Integendeel, Vrumona doet er nog een schepje bovenop om de frisdrankencategorie nóg gezonder te maken. ‘We zijn er nog lang niet. Als je bijvoorbeeld hoort dat nog altijd 87 procent van de Nederlanders denkt dat water met een smaak calorieën bevat, terwijl er (vaak) geen enkele calorie in zit, dan hebben we nog veel uit te leggen. Er is nog onvoldoende kennis bij de consument om er voor te zorgen dat iedereen gezond en ook genoeg gaat drinken. Wat voldoende is, daar doen we als Vrumona geen uitspraak over omdat dat sterk individueel afhankelijk is. Wel weten we dat Nederlanders vanuit gezondheidsoptiek over het algemeen meer zouden moeten drinken. Onze nieuwe missie ‘Goed & Gezond drinken voor iedereen’ is ambitieus en uitdagend. Als je kijkt naar wat een energie het in korte tijd al heeft losgemaakt in onze organisatie en de hoeveelheid projecten die er lopen om grote stappen te zetten richting deze missie, dan is dat fantastisch om te zien.’

Wat Vrumona met ‘Gezond drinken’ bedoelt, mag als duidelijk verondersteld worden, gezien de inspanningen die verricht worden om de categorie gezonder te maken. ‘Goed drinken’ kan echter op diverse niveaus worden uitgelegd, zo vertelt Edens. ‘Goed drinken heeft voornamelijk een duurzame component in zich en de verplichting om goed voor de wereld te zorgen. Eén van de zaken waar we onze energie op richten, is om mee te denken en oplossingen aan te dragen om het zwerfafval te verminderen (voorkomen & terughalen). We willen er ook voor zorgen dat we meer plastic aan het milieu onttrekken dan wat er hier aan plastic de poort uitrijdt. Zo waren we recent sponsor van de World Cleanup Day en zijn we eerder dit jaar een partnership aangegaan met Plastic Whale Foundation.’

Groei door gezond, genoeg en gevarieerd drinken

Samen met haar retailpartners bouwt Vrumona aan drie groeipijlers (3 G’s) om stappen te blijven zetten voor het laten groeien van de categorie. ‘We weten immers dat groei gerealiseerd kan worden door nog vaker en duidelijker uit te leggen dat er ook gezondere keuzes zijn en door mensen meer en vooral ook gevarieerd te laten drinken. Iedere retailer heeft uiteraard zijn eigen shoppers op basis waarvan de retailer accenten legt in de categorie.’

Vanuit de 3 G’s wordt gekeken hoe het assortiment het beste kan aansluiten bij de behoeften van de shopper en waar de uitdagingen liggen voor die specifieke retailer. ‘De G van Gezond krijgt bij de ene retailer bijvoorbeeld meer aandacht omdat zijn shopper hier naar op zoek is’, vervolgt Edens. ‘Het juiste assortiment met genoeg gezondere keuzes is dan essentieel. Bij een andere retailer besteden we meer aandacht aan de G van Genoeg omdat dat weer beter aansluit bij zijn type shopper. De G van Gevarieerd komt bij iedere retailer terug en ondersteunen we door consumenten te inspireren eens wat anders te drinken.’

Als voorbeeld hiervan noemt Edens het mocktail platform van Royal Club. Een platform dat de shopper inspiratie biedt om overheerlijke alcoholvrije mocktails te maken. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders die gevarieerd drinken gemiddeld meer drinken op een dag dan degenen die alleen maar water drinken. Gevarieerd drinken helpt dus om de vochtintake te verhogen. Als we er dan ook nog voor kunnen zorgen dat de keuze gezonder is, zullen we er uiteindelijk in slagen iedereen goed en gezond te laten drinken.’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona. 

Reageer op dit artikel