artikel

Beste Glorix toiletblok ooit op stoom

Assortiment

Toiletblokken spelen een steeds belangrijkere rol binnen toiletreinigers en de groei zit dan ook in dat segment. Glorix Power 5 toiletblokken spelen daar nadrukkelijk een rol in. Niet voor niets staat het toiletblok van Glorix op nummer 6 in de Stayer Top 20.

Beste Glorix toiletblok ooit op stoom

Vertrouwde Glorix is de nummer 1 in de categorie toiletreinigers (bron: AC Nielsen) en kent een grote groep loyale kopers. Na jarenlange afwezigheid van Glorix in toiletblokken, keerde het merk begin 2016 terug met het beste toiletblok van Glorix ooit, aldus Robin Fafié, Brand Manager Home & Hygiene bij Unilever Homecare.

Het bleek een voltreffer. ‘In eerste instantie zijn we met drie varianten op de markt gekomen: Ocean, Citroen en Bleek. Consumentenonderzoek toonde aan dat consumentenbehoeften binnen toiletreinigers vooral terug te voeren zijn naar gemak en hygiëne’, zegt Fafié.

Vijf voordelen

In de Glorix Power 5 toiletblokken zijn deze aspecten terug te vinden in de vijf voordelen die het toiletblok biedt: reinigend schuim, antikalkwerking, langdurige frisheid & geur, glans en hygiënische reiniging. ‘Het toilet blijft er langer schoon mee tussen de reguliere schoonmaakbeurten door. Glorix, een bekend merk binnen reiniging, geeft consumenten een houvast waardoor de producten waarop vertrouwd wordt, snel gevonden kunnen worden op het schap.’

De Glorix Power 5 toiletblokken onderscheiden zich verder door de grootte van het blok. ‘Zij zijn over het algemeen breder dan traditionele toiletblokken die uit 1 blok bestaan. Dat zorgt ervoor dat de Glorix Power 5 toiletblokken een beter bereik in het toilet hebben, waardoor het toilet ook beter schoon blijft. Bovendien gaan Glorix Power 5 toiletblokken vaak langer mee dan traditionele toiletblokken.’

Nummer 2 in de markt

Vanaf de introductie zijn de Glorix Power toiletblokken vol ondersteund op tv, in print, online en op de winkelvloer. ‘Dat heeft er mede toe bijgedragen dat de bekendheid snel kon worden opgebouwd. Waar we in 2016 met drie toiletblokken begonnen, waren dit er in 2017 al vijf en sinds dit jaar zitten we op tien varianten’, vervolgt Favié.

Geur blijkt een belangrijke keuzedrijver. ‘Additionele geuren genereren steeds opnieuw additionele consumentenomzet. Glorix laat dan ook een stabiele groei binnen het toiletblokkensegment zien en 2,5 jaar na introductie is het marktaandeel significant: Glorix is inmiddels de nummer 2 binnen toiletblokken.’

Toiletreinigersmarkt

De totale markt WC Reinigers kent een consumentenwaarde van 86 miljoen euro. Het grootste aandeel, 49 miljoen euro, komt voor rekening van toiletblokken. Met een stijging van 9,2 procent (MAT P8; bron AC Nielsen) zit daar overduidelijk de groei, want zowel bleekmiddel (-2.5 procent, MAT P10*) als anti-kalk reinigers (-6.6 procent, MAT P10*) laat op dit moment nog een daling zien. ‘Op basis van deze ontwikkeling voorzien we dat toiletblokken alleen nog maar een prominentere rol gaan spelen in de toiletreinigersmarkt.’

Omdat geur een belangrijk aankoopmotief is, is er dit jaar ook een geurcombinatie gelanceerd. ‘Een anti-kalk reiniger met extra parfum, met daarbij een bijpassend Glorix Power 5 toiletblok, die samen zorgen voor een perfecte geurmatch op het toilet. Zo komen de frisse geuren van Glorix nog beter naar voren in het toilet en krijgt de categorie tegelijkertijd een nieuwe impuls.’

Dit artikel is gesponsord door Unilever.

Reageer op dit artikel