artikel

Samen met Verkade de kansen in chocolade benutten

Assortiment

In koek, tussendoor en chocolade is Koninklijke Verkade al generaties een begrip in Nederland. Sinds twee jaar begeeft het bedrijf zich onder de vleugels van pladis en staat in Zaandam het brengen van groei centraal. Door middel van variatie, innovatie en confrontatie wil het de kansen in de categorie chocolade optimaal benutten. Dit niet alleen met het iconische Verkade maar ook met nieuwe internationale merken.

Samen met Verkade de kansen in chocolade benutten

Wie kent Verkade niet? Het oer-Hollandse merk staat al decennia garant voor topkwaliteit chocolade, koek en verantwoord tussendoor. Een merk met geschiedenis en status en met volop uitdaging om de groeikansen te benutten. ‘Verkade is een van onze lokale juwelen’, zegt Rogier Fonteijn, sales manager Retail. ‘Binnen chocolade heeft Verkade de hoogste spontane merkbekendheid. Binnen chocoladeletters is het véruit marktleider. Het is een heel geliefd, iconisch, trots en sterk merk dat iedereen kent en waarin we volop investeren.’

Zo verraste Verkade een jaar geleden binnen de categorie chocolade met een relaunch van het complete assortiment. Behalve dat de bekende smaken in een nieuwe reep gegoten werden en voorzien van een nieuw verpakkingsdesign, kwamen er ook vier spannende varianten bij. ‘De relaunch en uitbreiding met vier specialties is een succes’, aldus Fonteijn. ‘Voor mij is dit hét bewijs dat je groei kunt brengen met de juiste innovaties. En er komt nog meer aan!’

Groei

‘De relaunch van de Verkade-repen en -tabletten heeft volop groei opgeleverd’, zegt category manager Inge Bos. ‘Niet alleen voor Verkade, maar ook voor de categorie. Dat komt doordat we met promo-support extra kopers hebben getrokken. Daarnaast spreken we ook een jongere doelgroep aan. Deze verjonging toont de stretchkracht van het Verkade-merk.’

Daar bleef het echter niet bij. Gelijktijdig werd het chocolademerk Godiva geïntroduceerd. ‘Er is een trend gaande dat men geluk niet meer zozeer baseert op wat je bezit, het draait vooral om de ervaringen die je opdoet’, zegt brand group manager Anne-Wies Bouritius. ‘Ook in de chocoladecategorie zien we dat mensen bereid zijn meer te betalen voor luxe merken als de kwaliteit daar ook naar is. Met de lancering van Godiva spelen we in op de behoeften van de echte ‘taste lover’ en maken we premiumchocolade toegankelijk voor een breed publiek.’

Flipz en In Choc

Verkade heeft nóg meer chocoladenieuws, zegt Bos. ‘De groei binnen categorie bitesizes wordt nu voornamelijk gehaald uit het price & size-spel, maar echte vernieuwing vindt er niet plaats. Omdat de categorie staat te springen om innovaties, komen we met het nieuwe merk Flipz: pretzels overgoten met chocolade. Het speelt daarmee in op de populaire combinatie van zoet & zout en heeft zich al bewezen in Amerika en de UK.’

Daar blijft het niet bij, want Verkade laat weten ‘in shock’ te zijn van nóg meer innovatie in het chocoladeschap. ‘We introduceren In Choc, een nieuwe range waarmee we nét een stapje spannender gaan dan men van ons gewend is’, zegt Bouritius. ‘In deze impulscategorie willen consumenten variëren en nieuwe smaken proberen. Maar niet altijd blijken deze even lekker, waardoor men teruggaat naar de vertrouwde favorieten. Het Verkade-merk geeft het vertrouwen dat spannende smaken ook lékker zijn. De range bestaat uit een purechocoladereep met ‘Zoute Drop Fudge’, melkchocolade met ‘Smoky Amandel & Pink Pepper en wit met ‘Matcha & Gepofte Rijst’. Het toont de innovatiekracht van Verkade en ze knallen door hun uitgesproken design van het schap.’

Bouwen

Het succes van de innovaties van Verkade laat zien dat er in de markt van chocolade nog volop groeimogelijkheden zijn. ‘Samen met onze handelspartners kunnen we bouwen aan de categorie’, zegt Fonteijn. ‘Met pladis als moederorganisatie ligt de focus vol op chocolade. Met de relaunch in 2017 van Verkade-repen en -tabletten, de introductie van Godiva, Flipz en In Choc zorgen we voor innovatie en groei. De core van Verkade heeft een grote trouwe kopersgroep en met de vele nieuwe smaken spreken we ook de jongere doelgroep aan. Onze variant Karamel-Zeezout wordt door velen als lekkerste beoordeeld. Zo zorgen we voor additionele verkopen en bouwen we aan de verdere groei van de categorie’, aldus Fonteijn. ‘Het is een categorie waarin geïnnoveerd moet worden’, onderstreept Bos. ‘Jarenlang werd de groei erin gedreven door de innovatiekracht binnen Repen & Tabletten. Dit jaar zien we echter een kentering wat naast de warme zomer wordt gedreven door minder innovatie. Vernieuwing blijft daarom belangrijk, ook binnen de andere segmenten. Als Koninklijke Verkade kijken we naar groeikansen in de hele categorie en zijn daarmee een brede speler binnen chocolade.’

Godiva, chocolate never felt so good

Doordat Koninklijke Verkade onderdeel is van pladis kan het bewezen internationale succesmerken op de markt brengen. Voorbeeld is Godiva chocolade dat vorig jaar in Nederland is geïntroduceerd en selectief verkrijgbaar is. Godiva is sinds haar oprichting in 1926 met een enkele boetiek, uitgegroeid tot één van ‘s werelds meest premium chocolademerken en staat met haar brede assortiment tabletten en bonbons garant voor een ultieme chocoladebeleving.

Vernieuwing binnen bitesizes met Flipz

In de categorie van de bitesizes wordt maar weinig vernieuwd, terwijl de consumptie van bitesizes toeneemt. Daarom is er nu Flipz, krokante zoute pretzels overgoten met een dikke laag chocolade. Flipz speelt in op de populaire combinatie van zoet en zout. Flipz wordt aangeboden in een blauw-glimmende hersluitbare stazak die in het schap voor een hoge impulskracht zorgt. Flipz is verkrijgbaar in de smaken Melk en Puur.

Dit artikel is gesponsord door Pladis Koninklijke Verkade. 

Reageer op dit artikel