artikel

Non- en laag-alcoholisch bier: double digit voor nul procent

Assortiment

Non- en laag-alcoholisch bier: double digit voor nul procent
foto:Jan Willem van Vliet

In de markt voor low- en non-alcoholbieren is 0,0 % de runner-up. De ontwikkelingen gaan zó snel, dat schappenplannen om moeten om het segment plek te bieden. Essentieel voor verdere groei is, dat de smaak van 0,0 die van reguliere pils zo dicht mogelijk benadert. Hierop zetten brouwers volop in.

De keuze in laag-alcoholische (mix)dranken en pils en varianten zonder alcohol is in 2 jaar tijd (tot en met week 40) enorm gegroeid. Het geld wordt echter verdiend met non-alcoholisch. Alcoholvrij bier groeit sterk (omzetindex 122, Nielsen MAT P10 2018), met als aanjager alcoholvrije pils (omzetindex 141). In radler groeit alleen alcoholvrije radler (omzetindex 135). Het relatief grote segment radler (met alcohol) is afgelopen jaar met 3,4 procent gedaald. Binnen speciaalbier is het alcoholarme en alcoholvrije segment relatief nieuw en groeiend. Albert Heijn is daarin een belangrijke voortrekker. AH heeft een apart schap voor alcoholvrij en
alcoholarm bier neergezet, waar ook alcoholvrij en alcoholarm speciaalbier de ruimte hebben gekregen.

Klinkende verkoopcijfers

Scanningscijfers en shopperonderzoek laten zien dat er een groeiende vraag is naar alcoholvrije en laag-alcoholhoudende bieren. Investeringen in de categorie en smaakverbetering hebben zich vertaald in klinkende verkoopcijfers. Heineken is momenteel de grootste in 0,0%. Heineken was er vroeg bij met de introducties van Heineken 0.0 en Amstel (Radler) 0.0. Van Amstel 0.0 werd dit jaar de receptuur verbeterd. Verder zijn er in 2018 meerdere alcoholvrije- en alcoholarme varianten op de markt gezet, waaronder Amstel Radler Fris 0.0.

De plannen van AB InBev

AB InBev – onder meer bekend van merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan en Corona – geeft aan de komende jaren veel te blijven investeren in 0,0%. Doel van de brouwer is dat in 2025 20 procent van het wereldwijde verkochte volume uit alcoholvrij en laag-alcoholhoudend bier bestaat. Deze zomer lanceerde AB InBev Dommelsch 0,0% in dezelfde nieuwe uitstraling als Dommelsch Pils. Het etiket in blauw is goed te onderscheiden van de alcoholische Dommelsch pils met rood etiket. Van overige non-alcoholische pilssoorten van AB InBev doen volgens de brouwer met name Jupiler 0,0% en de Hoegaarden 0,0%-varianten het goed.

Smaakvol alternatief

AB InBev zegt brouwtechnieken voor het brouwen van 0,0% enorm te hebben verbeterd, waardoor 0,0% steeds meer een volwaardig en smaakvol alternatief is voor alcoholhoudend bier. Zo is Jupiler 0.0 is eerst vergist, waarna de alcohol is verwijderd, waardoor de echte brouwsmaak behouden blijft. Ook werd Jupiler Blue geïntroduceerd, dat heeft met 3,3% een verlaagd alcoholpercentage.

Bavaria, Palm en Warsteiner

Bavaria kwam dit najaar met Palm 0.0, dat omschreven wordt als een verfrissend alcoholvrij bier met karakter. Palm 0.0 biedt volgens de brouwer een extra smaakvolle beleving dankzij hop van het eigen hopveld. Warsteiner is in Duitsland al langer succesvol met 0,0% en timmert ook hier aan de weg. Warsteiner Alkoholfrei, in 2017 uitgeroepen tot Beste Gekozen Product van het Jaar, onderscheidt zich volgens de brouwer op smaak. Het pils wordt eerst gebrouwen, waarna de alcohol eruit wordt gehaald. Dit zorgt voor een bittertje in de afdronk, waardoor het dichter bij de smaak van normaal pils komt. Dit in tegenstelling tot veel Nederlandse varianten, waar de vorming van alcohol in het bier voortijdig wordt gestopt. Dit resulteert in een wat zoete/moutige smaak. Inmiddels is ook de variant Warsteiner Herb Alkoholfrei gelanceerd, die dubbel gehopt is. Bij Albert Heijn en Jan Linders stroomde Warsteiner Radler Alkoholfrei in. Verder kwam dit jaar König Ludwig Weissbier Alkoholfrei in de schappen.

Toegankelijk speciaalbier

Volgens Heineken speelt de behoefte naar bier met minder alcohol ook binnen speciaalbier. Een aantal introducties van Brand speelt hierop in. Brand Session IPA, met een toegankelijk alcoholpercentage van 3,5%, werd begin dit jaar geïntroduceerd. Net als Brand Weizen 0.0, de eerste alcoholvrije Weizen in Nederland.
Naast de bekende merken wordt er ook steeds meer ambachtsbier met een laag alcoholpercentage gebrouwen, meldt Duvel Moortgat. Op dit moment zijn het Session IPA-segment en de alcoholvrije Weizen het grootst binnen alcoholvrij en –arm speciaalbier. Weizen, weliswaar een klein segment, wist in een jaar te verviervoudigen. Hierdoor hebben alcoholarm en alcoholvrij speciaalbier in korte tijd een paar procent volumeaandeel veroverd binnenspeciaalbier. Duvel Moortgat verwacht dat deze ontwikkeling verder doorzet in 2019.

Verfrissend, toegankelijk speciaalbier

Duvel Moortgat heeft dit voorjaar Vedett Session IPA geïntroduceerd, een IPA met 2,7% alcohol. Dit is een verfrissend, toegankelijk speciaalbier. De gebruikte hopsoorten zorgen voor met een aroma van citrus en dennenhars en een aangename bitterheid. Naast het alcoholarme speciaalbier ziet Duvel Moortgat ook een groei van speciaalbier met een alcoholpercentage rond 5%. ‘Flink’ van Brouwerij ’t IJ is daar een voorbeeld van. Het lagere alcoholpercentage, in de buurt van pils, maakt dit nieuwe speciaalbier toegankelijker en makkelijker doordrinkbaar. Flink is een blond bier met 4,7% alcohol maar ook Vedett IPA met 5,5% alcohol behoort tot dit segment. Ook binnen de speciaalbieren met een verlaagd alcoholpercentage komen er meer ambachtsbieren op de markt, waaronder Hertog Jan Enkel (van AB Inbev). 

Reageer op dit artikel