artikel

Aviko zorgt met Airfryer-succes voor doorbraak in categorie

Assortiment

Met de Airfryer specialiteiten-range heeft Aviko de vriesvers-categorie in 2018 een mooie boost gegeven. De range was Product van het Jaar in vriesvers en komt in de Intro Top 20 op de zesde plaats. Voor vriesvers is dat een zeer fraaie prestatie.

Aviko zorgt met Airfryer-succes voor doorbraak in categorie

De Intro Top 20, de lijst met beste introducties van het jaar, wordt berekend aan de hand van de hoogst gegenereerde gemiddelde weekomzet. Die top is doorgaans weggelegd voor de zeer grote A-merken. Een zesde plaats in de lijst over 2018 is een forse prestatie voor een product uit de vriesvers-categorie.
Begin 2018 lanceert Aviko vier Airfryer-specialiteiten: Mini Aardappel Kroketjes, Rösti Mini, Kerrie Kreukels en Patatas Bravas. Al vrij vroeg wordt de range onderscheiden met de titel ‘Vriesvers Product van het Jaar’.

Veelbelovende toekomst

Een mooie onderscheiding, waarmee een product een veelbelovende toekomst wordt toegedicht. Met een compact retailteam verzorgt Aviko de introductie van deze Airfryer-range. Een mooi product volgens onderzoek, maar daarmee ben je nog geen succesnummer. Hoe reageerde de retail bij de introductie?

Open armen

Trade Marketeer Retail Martijn Vermeulen: ‘We werden met open armen ontvangen. In 2016 hebben we de Airfryer Pommes Frites geïntroduceerd, en het jaar daarna de Airfryer Dikke Frites. De Frites vormden een enorme doorbraak in de categorie. Hiermee heeft Aviko veel additionele waarde toegevoegd, een heel nieuw segment aangeboord en daarmee veel nieuwe consumenten naar de vriesvers-categorie getrokken.

Wheel of retail

Die introductie van Airfryer Pommes Frites was ook goed voor een Wheel of Retail. We zijn daarvoor hoog gewaardeerd door de handel en het idee van een specifieke airfryer-toepassing is ook al veelvuldig gekopieerd. Maar frites zijn in de kookweek van de consument toch vooral weggelegd voor de ‘snackdag’, terwijl wij als aardappelproducent vooral een rol in de dagelijkse maaltijd willen spelen. Deze nieuwe specialiteiten zijn uitermate geschikt als maaltijdcomponent en passen perfect in de dagelijkse maaltijd. Door de range van vier specialiteiten bieden wij keuze en inspiratie in de categorie en kan de consument makkelijk variëren. Daarmee proberen wij de kookweek van de consument leuker te maken.’

De range vormt een onderdeel voor andere maaltijdmomenten dan frites. Hiermee blijft de airfryer makkelijker op het aanrecht staan en wordt hij vaker gebruikt, goed voor de hele categorie.

On trend

De range komt goed op distributie, met 90 procent voor de grootste twee varianten, en 60 procent voor twee andere. De consumenten pakken de nieuwe producten snel op, met een goede repeat-rate. Vermeulen: ‘De airfryer is natuurlijk erg on trend, maar nog wel relatief nieuw. Toch heeft inmiddels meer dan een op de drie huishoudens een airfryer. Van de Aviko-kopers is zelfs meer dan de helft in het bezit van een airfryer. De range is dan ook vrij snel goed op verkoop gekomen, mede gesteund door veel aandacht op tv en door de inzet van foodtrucks, receptenboeken, promotie en veel demonstraties op de winkelvloer. We hebben op honderden plekken consumenten laten proeven en laten zien hoe je de specialiteiten het best kunt bereiden.’

Bijna 3 miljoen

‘Op basis van het succes van de frites, hadden we wel vooraf verwacht dat de Airfryer-range eveneens veel waarde zou toevoegen aan de categorie. We zien nu dat de omzet die de range heeft gebracht voor veruit het grootste deel bovenop de bestaande omzet komt. De Airfryer-specialiteiten hebben 10 procent groei en 2,8 miljoen euro additionele consumentenwaarde aan het segment Specialiteiten toegevoegd. Daar zijn we heel trots op.’ In 2019 zal Aviko de Airfryer-range fors blijven ondersteunen.

Dit artikel is gesponsord door Aviko.

Reageer op dit artikel