artikel

Maxxium wil aanbod in gedistilleerd beter laten renderen

Assortiment

De mogelijkheden van de supermarktslijterij worden flink onderschat, vindt leverancier Maxxium. Vandaar dat de marktleider met een nieuwe categorievisie het aanbod in gedistilleerd veel beter wil laten renderen. Testwinkels laten al een goede groei zien.

Maxxium wil aanbod in gedistilleerd beter laten renderen
Vlnr: Derek Kleiman (Category Manager Retail), Caroline Elink Schuurman (Category Manager Retail – opvolger van Derek), Emile Stuyt (National Account Manager) en Robert Spaans (Head of Category & Shopper Management).

De waarde van een goede slijterij is veel groter dan waarop hij door de gemiddelde supermarktondernemer wordt ingeschat. Een goede slijterij kan een behoorlijke trekkracht uitoefenen op de supermarkt als geheel. Volgens Maxxium zijn er op basis van category management echter voldoende mogelijkheden om de slijterij nog verder te verbeteren en toegankelijker te maken voor shoppers.

De jaaromzet aan gedistilleerd bedraagt in de Nederlandse retail zo’n €645 miljoen. Zelfstandige slijters hebben het lastig door de opkomst van de supermarktslijterij. Steeds meer supermarkten richten een eigen slijterij in, voor een consument die steeds vaker het liefst al zijn boodschappen op één plek haalt. Het omzetbelang van gedistilleerd voor een supermarkt met slijterij ligt daarbij tussen de 2,0 en 4,5 procent.

Het probleem is alleen dat gedistilleerd niet op het boodschappenbriefje staat

‘Het probleem is alleen dat gedistilleerd niet op het boodschappenbriefje staat’, stelt National Account Manager Emile Stuyt. ‘Veel supermarktklanten weten vaak niet eens dat hun eigen winkel ook gedistilleerd verkoopt, doordat de slijterij minder goed zichtbaar is.’

Robert Spaans (Head of Category & Shopper Management): ‘De shopper ondervindt nogal wat barrières om de slijterij bij de supermarkt binnen te gaan, terwijl hij – eenmaal binnen – enerzijds verrast is over het assortiment A-merken, maar anderzijds vaak ook wel wat hulp kan gebruiken in het bepalen van zijn keuze voor een cadeau of speciale gelegenheid.’

Potentie slijterij benutten

Om de potentie van de slijterij beter te benutten moeten meer consumenten de slijterij binnenstappen. Nu brengt gemiddeld 1 procent van de bezoekers van de supermarkt ook een bezoek aan de slijterij. Om die conversie te vergroten heeft Maxxium – de grootste aanbieder, met een compleet assortiment – enkele mooie tools ontwikkeld, waarmee de slijterij in de supermarkt en daarbuiten beter zichtbaar wordt.

Zo is er de display voor op de supermarktvloer met vier bonnen waarmee de consument een forse korting kan krijgen op verschillende producten gedistilleerd. Vijf euro korting op een fles Jägermeister tikt aan. Dan is er het chique beurtbalkje aan de kassa, met de tekst: “Tot zo in onze slijterij” als kleine reminder om nog iets lekkers mee te nemen. Of denk aan gerichte reclame op abri’s in de buurt. Of de schaphangers met cocktailinspiratie bij de frisdranken: Licor 43 Balon (Licor 43 met bruisend water en garnering). Ook zonder producten in de supermarkt te plaatsen kan de slijterij zo veel meer onderdeel worden van de supermarkt en opvallen in de shoppingtrip.

Kijk naar wijn of speciaalbier; daar wordt meer op de beleving gespeeld dan in gedistilleerd

Categorie-aanpak

Derek Kleiman (Category Manager Retail): ‘De traditionele slijterij-folder toont enkel hoeveel euro korting de jenever heeft. We moeten toe naar een categorie-aanpak waarbij de shopper in contact wordt gebracht met de slijterij en wordt geïnspireerd tot nieuwe, mooie combinaties. Bijvoorbeeld door de ‘cocktail van de maand’ te communiceren in de folder. Kijk naar wijn of speciaalbier; daar wordt meer op de beleving gespeeld dan in gedistilleerd. Hier liggen voor de categorie gedistilleerd echter net zo veel mogelijkheden. Dat is de kant die we met de retailers op willen gaan.’

Stuyt: ‘De basis is met het assortiment en de promotie wel op orde. Het gaat er nu om met deze tools de conversie te vergroten en zo flink bij te dragen aan de groei van de weekomzet. De inzet van de kortingsdisplay heeft in testwinkels na vier weken al gezorgd voor een blijvende omzetgroei van 3 procent, niet alleen op de kortingsproducten, maar op het hele slijterij-assortiment.’

Meer weten over het conversieproject Supermarktslijterij? Neem contact op met Maxxium Nederland: tel. 020-5806806 of mail naar info@maxxium.nl.

Dit artikel is gesponsord door Maxxium. 

Reageer op dit artikel