artikel

Vrumona gaat knallen met oer-Hollandse siropen

Assortiment

Het feit dat Vrumona een typisch Nederlands bedrijf is, met een duidelijke missie, vormde een belangrijke drijfveer voor retaildirecteur Fleur Jansen om begin dit jaar bij het frisdrankconcern aan de slag te gaan. Het recente meerderheidsbelang in de twee oer-Hollandse en honderd procent natuurlijke siroopmerken Ranja en Limeau, maakt deze motivatie nog groter.

Vrumona gaat knallen met oer-Hollandse siropen
Fleur Jansen (directeur Retail): ‘Ranja en Limeau vullen ons portfolio perfect aan’

Het nieuws dat Vrumona twee nieuwe siroop- merken aan het portfolio heeft toegevoegd, is nét vers naar buiten gebracht en het enthousiasme is bij Fleur Jansen duidelijk van haar gezicht af te lezen. ‘Ranja is een iconisch merk; wie is er niet groot mee geworden’, zegt ze opgetogen. ‘En met een premium siroopmerk als Limeau spreken we een nog grotere doelgroep aan.’ Het meerderheidsbelang van 51 procent in Ranja B.V. past goed bij de frisdrankproducent en haar missie om de consument gezond én lekker te laten drinken, vindt de directeur Retail. ‘Deze twee mooie, typisch Nederlandse siroopmerken weerspiegelen onze visie en ambitie en vullen ons portfolio perfect aan.’

Gezond drinken stimuleren

Vrumona is een echt Nederlands bedrijf, met een duidelijke missie, verklaart Jansen haar motivatie om de cosmeticabranche te verruilen voor de foodsector. ‘Een bedrijf met winnende merken.’ Al is dit voor haar niet het belangrijkste. ‘Het feit dát de merken winnen, is te danken aan de missie; Goed en Gezond Drinken voor Iedereen. Deze missie is ontstaan uit passie, uit de oprechte ambitie om de Nederlandse consument te helpen gezondere keuzes te maken.’

Suikergehalte lager dan gemiddeld

Sinds 2015 heeft Vrumona het aantal kcal van haar frisdranken jaarlijks met circa vijf procent weten te reduceren en meer dan vijftig procent van de omzet bestaat uit laagcalorische dranken met minder dan 10 kcal per 100 milliliter. ‘Iedere innovatie sinds 2018 bedraagt zelfs gemiddeld 2 kcal per 100 milliliter. Met dit portfolio is het totale suikergehalte van onze merken 40 procent lager dan het marktgemiddelde.’

Vrumona wil ook kinderen kunnen meenemen in een ontwikkeling naar minder zoet

Het streven van het frisdrankconcern is gezond drinken in 2030 tot de norm gemaakt te hebben. ‘Met Pepsi Max laten we al duidelijk zien dat dit mogelijk is; cola in general groeit met 5 procent per jaar, terwijl Pepsi jaarlijks met 15 procent groeit. De sterkste stijger zelfs, in de top 100 van IRI. Dit blijven we verder uitbouwen.’

Van buiten naar binnen kijken

De komende jaren gaat Vrumona haar categorievisie verder uitbouwen. ‘Nog scherper kijken naar wat er gebeurt in de markt en daar op anticiperen, en echt een categorie-expert worden. Door nóg beter te onderzoeken hoe consumenten drinken en hoe vaak, zodat we de juiste producten kunnen bieden, op de juiste plek. Hier hebben we tenslotte ook de merken voor.’ Mooi bruggetje naar de nieuwe merken Ranja en Limeau.

‘We hadden nog geen echte kinderpropositie en ook geen siroop in ons portfolio. Siropen zijn een belangrijk segment in de frisdrankcategorie en groeien nog steeds in omzet. Consumenten willen graag water met een smaakje drinken en daarbij zelf de regie hebben hoe zoet hun drankje is. Siroop past helemaal in die ontwikkeling.’ Vanuit de visie Gezond drinken voor iedereen wil Vrumona ook kinderen kunnen meenemen in een ontwikkeling naar minder zoet, vertelt Jansen. ‘Het plan is eerst een grote speler te worden en daarna het siropensegment gezonder te maken.’

Ranja weer succesvol

Een grondige make-over in 2016 zorgde ervoor dat het in 1921 gelanceerde Ranja weer succesvol in de schappen staat en een gezond alternatief vormt voor jong en oud. ‘Momenteel wordt Ranja al in meer dan tweeduizend winkels verkocht’, vertelt de directeur Retail.

Goed en Gezond Drinken voor Iedereen - deze missie is ontstaan uit passie

‘Wij gaan dit fors uitbreiden in het retailkanaal en de siropen nog gezonder maken.’

In de tweede helft van dit jaar worden de grootse plannen zichtbaar, kan ze alvast verklappen. ‘We gaan eerst alles op alles zetten om de distributie op orde te krijgen of uit te breiden, het merk te laden en de categorie te boosten. Wanneer de basis goed is, zijn we er klaar voor. 2019 wordt het jaar van de siropen.’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona. 

Reageer op dit artikel