nieuws

Vrumona streeft met nieuwe missie naar goed en gezond drinken voor iedereen

Assortiment

In 2016 startte Vrumona met haar visie ‘Voor elke dorst een gezondere keuze’, met als doel 50 procent van haar omzet te halen uit verantwoordere producten. Het frisdrankconcern ging vorig jaar terug naar de tekentafel voor de volgende stap, vertelt managing director Murk Spits. ‘Wat is onze droom? Stelden we onszelf de vraag. Het antwoord? Een missie met als hoger doel gezondheid en duurzaamheid. Want dat is waar het tenslotte uiteindelijk om draait.’

Vrumona streeft met nieuwe missie naar goed en gezond drinken voor iedereen
Murk Spits: ‘We zitten inmiddels op 6,5 procent minder suiker per jaar’.

‘Je kunt namelijk weglopen van de suikerdiscussie’, vindt Spits. Een discussie waarin de frisdrankcategorie harde klappen te incasseren kreeg. ‘Maar je kunt ook je verantwoordelijkheid pakken, en dat hebben we gedaan.’ Het frisdrankconcern is nog meer vanuit passie gaan werken, legt hij uit. ‘En kiezen voor gezondheid en duurzaamheid is daarbij soms belangrijker dan het maken van winst. Desalniettemin leverde de missie een serieuze omzetstijging en marktgroei op, ver boven de verwachting van Vrumona. En gaat de realisering van de ambitie om het aantal calorieën in het totale portfolio jaarlijks met 5 procent te verlagen, harder dan verwacht. ‘We zitten inmiddels al op 6,5 procent minder calorieën per jaar in retail.’

Perceptie zoetstoffen

Ondanks de forse reductie van toevoegde suiker blijft het een uitdaging om alle consumenten te overtuigen van gezondere keuzes binnen frisdrank, geeft Spits aan. ‘De negatieve perceptie van zoetstoffen zorgt helaas te vaak voor een barrière om over te stappen van regular naar light.’ Spits geeft aan dat de FWS-branche zeer actief probeert om deze perceptie positief te veranderen. ‘Daarom houden wij de inmiddels uitgebreide kennis die onze R&D-afdeling op dit vlak heeft vergaard niet voor onszelf, maar delen we deze en streven we naar eenduidige informatieverstrekking die duidelijkheid schept.’ De rol van de retailer is in dit verhaal eveneens belangrijk, benadrukt hij. ‘Waar kun je de rol van zoetstoffen tenslotte beter uitleggen dan op de winkelvloer, waar de shopper de keuze maakt? Samen met onze klanten zetten wij daarom belangrijke stappen om de navigatie en de informatieverstrekking bij het schap te optimaliseren.’

Gezond en duurzaam

De stappen die Vrumona sinds 2016 op het vlak van het gezonder maken van frisdrank heeft gezet, hebben geleid tot een nieuwe missie, vertelt Spits. In die missie ‘goed en gezond drinken voor iedereen’ is bewust gekozen voor zowel gezond als duurzaam, legt hij uit. ‘Het verduurzamen van je producten en je business is misschien nog wel ingewikkelder dan het verbeteren van de gezondheid. Een behoorlijke uitdaging dus. Desalniettemin een super inspirerend streven, waar we graag over leren en brainstormen.’ Het duurzaamheidsvraagstuk is voor Vrumona zelfs zo inspirerend, dat inmiddels zo’n 10 procent van de ‘Vrumonianen’ betrokken is bij duurzaamheidsprojecten. ‘Naast hun huidige baan werken zij aan oplossingen op het vlak van duurzame energie, waterverbruik, zwerfafval en gezondheid. Complexiteit kun je vermijden of omarmen en wij hebben ervoor gekozen om het te omarmen. Door simpelweg gewoon te beginnen.’ Duurzaamheid is dan ook niet iets waarop je wilt concurreren, vindt het frisdrankconcern. ‘Een onderwerp als dit is te groot en te belangrijk om winst of ego de boventoon te laten voeren. Het gaat om het centraal stellen van de missie.’

De droom van Spits persoonlijk is dat de frisdrankbranche uiteindelijk geen onderdeel meer uitmaakt van de obesitasdiscussie. Hierin constateert hij dat de gehele branche dezelfde stip op de horizon heeft. ‘Wij willen graag onderdeel van de oplossing zijn.’ Een oplossing waarin een honderd procent natuurlijk en calorievrij assortiment de ideale wereld vormt. ‘Daar werken we met nieuwe ranges, die minder of geen suiker bevatten, naartoe.’ Een missie die makkelijker wordt, constateert hij. ‘Er is (straks) simpelweg niets anders meer. Minder suiker is de norm en die nieuwe norm is het startpunt geworden voor de shopper.’

Vrumona ziet het goed en gezond maken van drinken als een reis, besluit de managing director. ‘Een reis die we voortzetten vanuit passie. Door een voorbeeldfunctie te vervullen voor de branche en de consument, proberen we relevant te blijven.’

Dit artikel is gesponsord door Vrumona.

Reageer op dit artikel