artikel

Amsterdamse start-up-hub TQ decor uitrolplannen Picnic

Column Premium

Amsterdamse start-up-hub TQ decor uitrolplannen Picnic

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. IN de uitgave van april een blik op de persconferentie van Picnic.

Op de redactie komt op dinsdag 27 maart aan het eind van de middag de volgende pers-uitnodiging binnen: ‘Namens online supermarkt Picnic nodigen we je uit voor een persbijeenkomst op dinsdag 28 maart om 10.00 uur. Tijdens de bijeenkomst maken mede-oprichters Michiel Muller (foto) en Joris Beckers een grote doorbraak bekend op het gebied van online boodschappen doen in Nederland. We weten dat het kort dag is, maar je zult geen spijt hebben van je komst.’

Niet te lang nadenken en op dus naar de hoofdstad, waar de locatie aan de Singel 542 in ieder geval hip klinkt: start-up-hub TQ. In oktober 2016 opende premier Mark Rutte deze tech-hub TQ aan de Amsterdamse Bloemenmarkt die start-ups moet helpen om de wereld te veroveren. In het pand van 6000 vierkante meter kunnen startende tech-ondernemers werkruimte vinden. Er is plek voor 150 kleine  bedrijven. Picnic vond het de ideale locatie om de plannen te ontvouwen, omdat technologie voor de websuper heel belangrijk is.

Distrifood en Foodmagazine bleken niet als enige ingegaan op de wervende uitnodiging van Koolhoven & Partners. Het Amsterdamse communicatiebureau wist zo’n dertig journalisten te verleiden. Die werden met open armen ontvangen door de Picnic-top en waren inderdaad getuige van een opvallende bekendmaking in het doen van online boodschappen. Met een kapitaalinjectie van €100 miljoen moet binnen drie tot vijf jaar sprake zijn van landelijke dekking. De getallen die Muller en Beckers de zaal inslingerden om te illustreren hoe die uitrol vorm moet krijgen, waren indrukwekkend: 10.000 nieuwe medewerkers, 2000 elektrische autootjes, zeventig overslagpunten (hubs) en vijf distributiecentra.

Het viel op dat door het journaille nauwelijks werd getwijfeld aan de haalbaarheid. Want tot de geldschieters van Picnic behoren NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci. Tijdens de één-op-ééngesprekken na afloop van het officiële gedeelte viel op dat het al dan niet halen van de doelstellingen valt of staat met de capaciteit van de elektrische autootjes. ‘De crux zit hem vooral in de snelheid en capaciteit van deze wagens. De laatste maanden hebben we geïnvesteerd in onder meer betere batterijen en in veel auto’s worden de rekken vierlaags in plaats van drielaags. Continu schaven we aan de techniek’, zei de onlangs tot de top toegetreden Gerard Scheij. De keuze voor de bijeenkomst in een tech-hub was dus best logisch.

Reageer op dit artikel