blog

Rembert van Noort: Authentiek of ambachtelijk?

Column Premium

Rembert van Noort: Authentiek of ambachtelijk?
Rembert van Noort (foto Koos Groenewold)

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij in Foodmagazine waar hij tegenaan loopt.

De manier waarop meesterslager Jos in de tv-commercial van Albert Heijn hamburgers maakt lijkt misschien ambachtelijk, maar mist authenticiteit. Dat maakt de boodschap onbetrouwbaar. Ik geloof niet dat de hamburgers waar de reclame over gaat echt op deze manier worden gemaakt. Maar wanneer ben je authentiek? En is het voor mij als kleine ondernemer eigenlijk makkelijker om authentiek te zijn dan voor een grote supermarktketen?

au·then·tiek (bijvoeglijk naamwoord): betrouwbaar, geloofwaardig; echt (bron: vandale.nl)

Ik miste smaak en beleving in mijn eten

Mijn bedrijf is vanuit mijzelf ontstaan. Omdat ik zelf de smaak en beleving in mijn eten miste, ben ik het voor mijzelf, mijn gezin en nu dus ook voor anderen gaan zoeken. Dit doe ik naar mijn eigen inzichten, normen en waarden. Producten die ik niet voor mijzelf zou kopen, verkoop ik ook niet. Ik kan niet anders dan mezelf zijn, echt zijn. Toch bedrijf ik ook marketing en denk ik na over mijn ‘reclameboodschap’. Ik heb mijn eigen voornaam als bedrijfsnaam gekozen. De heer Albert Heijn maakt in 1887 een vergelijkbare keuze. Tot zover geen verschil. Toch maakt het bedrijf Albert Heijn een keuze voor een reclameboodschap, waarvan ik nú denk dat ik die niet zou maken als REMBERT de omvang van AH zou bereiken.

Smaakkist klinkt beter dan smaakklapkrat

In mijn column van november schreef ik over mijn keuze voor een klapkrat versus een houten veilingkist. Mijn keuze voor krat of kist hoeft niks af te doen aan mijn authenticiteit. Zolang ik maar laat zien welk krat ik echt gebruik. Achterop mijn bus staat daarom een foto van mij met een klapkrat en geen houten kist. Mijn klapkrat gevuld met smaakvolle producten heb ik de naam ‘smaakkist’ gegeven. Ik vind smaakkist nu eenmaal beter klinken dan smaakklapkrat. Ben ik nu nog authentiek, of zit ik hier al op het randje? Bij de foto’s die ik maak van de gerechten die ik kook en uitprobeer doe ik natuurlijk mijn uiterste best om een zo mooi mogelijk plaatje te schieten. De instagramfilters zijn daarbij een welkome aanvulling op mijn fotografietalent.

Maak het niet te mooi

Ben ik dan nog steeds betrouwbaar, geloofwaardig en echt? Voor het ontwerp van mijn huisstijl en website heb ik hulp gezocht bij een copywriter en een grafisch ontwerper. Logisch, want zij kunnen dat beter dan ik. Vanuit mijn ‘why, how en what’ zijn zij met teksten en ontwerpen gekomen. Het resultaat vind ik prachtig en helemaal REMBERT. Maar er zijn ook mensen die mij waarschuwen om het niet te mooi te maken, omdat dat ten koste kan gaan van de authenticiteit. Oeps! Ben ik hier over het randje van mooi maken naar niet-authentiek geschoven? Zelf vind ik mijn huisstijl volstrekt authentiek, maar blijkbaar betekent dat niet dat anderen dat als vanzelfsprekend vertrouwen. Hoe zou dat bij het reclameteam van AH zijn gegaan? Geloven zij zelf wel dat die bewuste hamburgers echt op die manier geproduceerd worden? Waarom niet gewoon laten zien op welke manier die hamburgers écht gemaakt worden? Dan zou ik de tweede helft van de commercial over het weglaten van onnodige toevoeging namelijk ook geloofd hebben.

Wat meer moeite doen om het goed te doen

Volgens Van Dale betekent authentiek: betrouwbaar; geloofwaardig; echt. Het kunnen werken met deze waarden lijkt mij niet afhankelijk van de bedrijfsomvang. Gewoon wat minder je best doen om het er goed uit te laten zien, en wat meer moeite doen om het goed te doen. En dat laten zien.

Reageer op dit artikel