blog

Kijken met Kim: de worsteling binnen vers

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat ze op bezoek bij visrestaurant Pesca.

Kijken met Kim: de worsteling binnen vers

Beleving. Een grotere trend in food en retail is er eigenlijk niet. Containerbegrip to the max, want hoezo zou je iets níet beleven? Je bent er toch?

En dan: beleving op de afdeling. We horen het al járen dat we meer beleving moeten creëren. Met name de verscategorieën struggelen ermee. Want hoever ga je met beleving? Brood bakken op de afdeling zien we al. De slager staat weer op de afdeling en zelfs de kruiden worden nu on the spot, in de winkel, geteelt. What’s next, zelf kaas maken op de supermarktvloer? (Ehm.. Ik zie het dit jaar nog wel gebeuren, eigenlijk.)

Misschien is het goed om, voor we een beetje doorslaan, even een stapje terug te gaan. Ga eens heel erg terug naar jezelf en bekijk eens wat jouw behoeftes zijn als je iets koopt. Wat wil je dan écht? Weten wie het maakt? Of waar het product vandaan komt? Of de persoon die het verkoopt erop vertrouwen dat iets gewoon heel erg lekker is? Probeer deze vraag ook eens te beantwoorden voor jouw shopper (of doe eens héél gek en vraag het gewoon eens aan klanten! Crazy I know maar wel de allerleukste manier om erachter te komen). Zitten ze wel te wachten op extra beleving in de vorm van nephammen boven de vleeswarenafdeling of willen ze eigenlijk gewoon weer weten wat ze eten?

In de horeca kwam ik iets heel gaafs tegen: bij visrestaurant Pesca wandel je in eerste instantie een soort vismarkt op. De vismarktkoopman geeft je advies en luistert naar waar je zin in hebt en vervolgens maakt de keuken er iets lekkers van. Resultaat: het product steelt de show en de klant beleeft zich te pletter. Ik heb er uiteraard een kort filmpje over gemaakt, maar mijn aanrader is (zoals altijd) ga er zelf eens een keer heen. Zien = Beleven!

Reageer op dit artikel