blog

Rembert van Noort: aanbieden naar seizoen geen appeltje-eitje

Column Premium

Rembert van Noort: aanbieden naar seizoen geen appeltje-eitje

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij in Foodmagazine waar hij tegenaan loopt.

Koken met de groentes van het seizoen. Vers van de boeren uit de buurt. Wie wil dat nou niet? En laten we eerlijk zijn: het klinkt fantastisch. Al mijn klanten willen het, maar ik denk dat ik er weinig over zou houden als ik alleen dát zou doen.

Hart voor producten proef je terug

Mijn aardappelen en groentes haal ik bij voorkeur bij een aantal biologische telers in de buurt. Stuk voor stuk boeren met hart voor hun producten en dat proef ik erin terug. Bij hen kan ik vanzelfsprekend alleen maar producten uit het seizoen kopen. Maar niet alle producten worden in deze regio of in Nederland geproduceerd. Citrusfruit en avocado’s ben ik lokaal geteeld bijvoorbeeld nog niet tegengekomen. De groothandel met aanvoer van elders lonkt. Hoe kun je daar als ondernemer mee omgaan?

Voorjaar komt altijd te laat

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met mijn bedrijf en heb alle seizoenen één keer meegemaakt. Het voorjaar lijkt makkelijk, maar komt voor consumenten gevoelsmatig altijd te laat. Dat de supermarkten aan het eind van onze winter al volop voorjaarsgroenten uit Zuid-Europa aanbieden, helpt daar niet bij. Een klant van mij vroeg zich af waarom ik in februari geen raapstelen kon leveren. Die at ze vroeger thuis namelijk altijd in februari. Ook zij was even vergeten dat ze Spaanse is en het Hollandse seizoen toch echt wat later is. Maar als de eerste bladgewassen
zoals raapstelen, andijvie of spinazie eenmaal kunnen worden geoogst, begint het voorjaar voor mijn klanten dan ook echt.

In de zomer is het easy peasy

In de zomer is eten uit het seizoen easy peasy. Er is van alles én het is volop verkrijgbaar. Er zijn lokaal heerlijke tomaten, paprika’s en zelfs aubergines uit de biologische kas verkrijgbaar, maar dat seizoen is toch vrij kort. Zo had ik eens een recept met biologische puntpaprika’s beloofd aan mijn klanten, maar bleken de puntpaprika’s precies op in de week dat ik ze nodig had. Wat doe je dan? Nee verkopen, of puntpaprika’s via de groothandel inkopen. Ik deed het laatste. Bij het bezorgen heb ik het hele verhaal gewoon uitgelegd aan mijn klanten. Dat de biologische puntpaprika’s een vrij kort seizoen hebben, en dat ik ze nu elders heb ingekocht, maar dat ze daarom wel korting krijgen, omdat deze een stuk goedkoper zijn. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. En eerlijkheid duurt het langst.

Najaar kent zijn eigen smaken

Het najaar kent ook zijn eigen smaken. Naast de bekende pompoen is het dé tijd voor stoofpotjes, al dan niet met een lokaal gebrouwen bokbiertje erbij. Ook wild is in dat seizoen op zijn best. Vanaf oktober nemen mensen toch echt afscheid van de zomer en kun je veilig stamppot met de één of andere kool op je menu zetten. Echt lastig is de periode waarin we nu zitten. De tweede helft van de winter. In het begin van de winter is iedereen nog enthousiast over stamppot en wintergroenten als boerenkool, palmkool en spruiten. Maar in februari en maart komt er gewoon niks van het land. Het enige wat beschikbaar is, zijn groenten die nog in de koelcellen bij de boeren liggen. Koolraap, prei, winterpeen, rode en witte kool. Zelfs mijn favoriete bio-aardappelen zijn bijna op, want vanwege het natte voorjaar van vorig jaar is er maar weinig geoogst.

Creativiteit en flexibiliteit zijn geboden

De oplossingen voor deze uitdagingen? De eerste is creativiteit. Door te accepteren dat je met een beperkt assortiment producten moet werken, kom je soms juist op verrassende smaakcombinaties, zoals een frittata met wintergroenten. De tweede is flexibiliteit. Soms moet ik mijn planning aanpassen aan het teeltplan van de teler. Al is dat wel eens lastig. Door te droog, te nat, te warm of te koud weer start de oogst van een gewas soms net een aantal weken eerder of juist later dan gepland. Mijn receptenplanning is dan flexibeler dan moeder natuur, denk ik maar. Derde oplossing is transparantie. Als een product niet lokaal of uit het seizoen beschikbaar is, maar toch echt van verder moet komen, dan vertel ik mijn klanten dat gewoon. Dat wordt altijd gewaardeerd. Van overwinteren met enkel kool, peen en prei wordt namelijk niemand blij.

Reageer op dit artikel