blog

Mark Soetman: Laat Rondeel niet in de kippenstront zakken

Column

LNV en de ceo van Albert Heijn openden op 8 april 2010 het eerste Rondeel in Barneveld. Het Rondeel is het polderproduct van de Dierenbescherming, Albert Heijn, WUR en Vencomatic.

Mark Soetman: Laat Rondeel niet in de kippenstront zakken
Foto: Foodmagazine

Het innovatieve karakter ervan zit in alle aspecten van de legstal. Zo is het formaat dusdanig dat één boerengezin er goed van kan leven, bij de prijsafspraken in de keten is het zó, dat de fluctuaties in de voerprijs mogen worden doorberekend, het dierenwelzijn van de stal is geoptimaliseerd naar de kennis van het moment, mest wordt gedroogd, er wordt veel gerecycled, de warmtehuishouding en ventilatie zijn zeer ingenieus, en de eieren worden in het Rondeel zelf gewassen en verpakt. En dan is er ook nog het geinige ronde doosje van kokosvezels. Hollandse innovatie ten top!

Tweede Rondeel staat leeg

Maar nu staat het tweede Rondeel in Ewijk leeg. Kippenboer Willy Derks geeft in een interview met de Youth Food Movement aan dat er nooit zwarte cijfers zijn geschreven. De eerste vraag die bij het geïnteresseerde publiek opborrelt, luidt: ‘Heeft Albert Heijn zich niet aan de afspraken gehouden?’ Dat heeft Albert Heijn wel degelijk. Albert Heijn treft hier geen blaam. Sterker nog: Albert Heijn heeft zich wél aan de prijsafspraken gehouden, waar nieuwe afnemers (KLM, La Place en Hutten) dat níet hebben gedaan.

Voerprijs bepaalt verkoopprijs

Hoe zit dat? Welnu, de kostprijs van een ei wordt voor 70 procent bepaald door het voer. Doordat die fluctueert, fluctueert ook de prijs van het ei zelf. In het Rondeelplan zou de kippenboer die mogen verrekenen met een vooraf afgesproken surplus van x cent per ei. Open calculatie. Zo kan de boer leven en hoeft hij zich geen zorgen te maken over afname en marge. Fairtrade op zijn Hollands, zeg maar. Albert Heijn is akkoord gegaan en heeft zich altijd – tot op de dag van vandaag – aan die afspraak gehouden.

Rondeel zocht uitbreiding

Na de introductie in 2010 is Rondeel BV echter op zoek gegaan naar uitbreiding. Logisch, want Vencomatic is een stallenbouwer en wil graag stallen bouwen. Maar die groei moet strategisch juist gezocht worden. Passend bij je merk en de achterliggende filosofie. Je moet zoeken naar afzet, maar wel bij bedrijven die bij je passen en het concept onderschrijven. Niet morrelen aan de fundamenten van het concept, maar daar juist op voortborduren. Want het kan immers altijd nóg beter. Zoek de pers, zoek partners die jouw ei gebruiken om zich te onderscheiden. Zo kun je met beperkte middelen proberen om je merk op en uit te bouwen. Dat gaat niet altijd heel snel, maar wel met behoud van concept.

Productie in korte tijd flink opgevoerd

In plaats daarvan is Rondeel BV de productie gaan opvoeren door in korte tijd nog twee Rondelen en een Madurondeel in Amsterdam te bouwen. Bij de nieuwe stallen zijn concessies gedaan die alleen te maken hebben met kostprijsreductie. 20 procent meer kippen in de stal. Geen mestdrooginstallatie meer. Centraal inpakken om de logistiek goedkoper te krijgen. Dat zijn allemaal kostprijsgerelateerde zaken die heel gebruikelijk zijn in de traditionele eierhandel, maar niet passen bij een uniek concept als het Rondeel; daarvoor is het een hellend vlak. De gesprekken met de nieuwe afnemers gaan dus – ook heel traditioneel – over geld en niet over de unieke aspecten van het Rondeel. Hoe logisch ook, moet je dat niet willen. Maar ja, de stallen stonden er al en de eieren komen dus ook. Dus gaat de correctie op voer de deur uit en produceer je vanaf dat moment als eerste kippenboer in het concept onder de kostprijs. Doodzonde.

Is het te laat? Misschien wel, mede omdat de volgende generatie zich al aandient: Kipster bouwt een kippenstal die nóg beter voldoet aan maatschappelijke en duurzaamheidsvraagstukken. Lidl is daar de retailpartner. Dat maakt de mogelijkheden op free publicity er niet groter op voor Rondeel. KLM, La Place en Hutten, wanneer jullie je na alle negatieve pers die nu uitlekt, achter de oren krabben, bedenk dan dat je óók de oplossing in handen hebt. Rondeel is een vlag op jullie schuiten. Laat die niet in de kippenstront zakken. 

Mark Soetman is expert op het gebied van duurzaamheid.

@Soetman

Reageer op dit artikel