blog

Rembert van Noort: Van ‘op’ de koelkast naar ‘in’ de koelkast

Column Premium

Rembert van Noort: Van ‘op’ de koelkast naar ‘in’ de koelkast

Op markten en evenementen waar ik sta, hoor ik het iets te vaak: ‘Je hangt bij ons op de koelkast hoor!’

Als onlinefoodleverancier bereik ik online een behoorlijk aantal potentiële klanten. Ze volgen mij op Facebook en Instagram, liken mijn berichten en soms hangen ze mijn folder of uitgeknipte advertentie dus ‘op’ de koelkast. En daar blijf ik dan hangen… totdat er een gelegenheid is voor een offline kennismaking.

Van deur tot deur

Het seizoen van markten en evenementen is nu wel voorbij. Een fysieke winkel heb ik niet en op de boerderij waar ik mijn bedrijf gehuisvest heb komen niet veel bezoekers langs. Daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en ben ik ‘gewoon’ van deur tot deur gelopen om mijn verhaal te vertellen. Ik werk lokaal, dus waar kan ik dan beter beginnen dan in mijn eigen woonwijk. En weer merk ik hoe belangrijk het is dat ik letterlijk mijn gezicht laat zien. De belangstelling bij mensen is enorm. De meesten ‘kennen’ mij van Facebook, zien mijn bus (met daarop heel groot REMBERT) rijden, hebben van buurtgenoten positieve verhalen over mij gehoord en willen best een keer bestellen. Maar… zolang ze mij dus niet zelf hebben gesproken, doen ze dat lang niet allemaal.

Effectief, maar tijdrovend

Klanten vinden door persoonlijk mijn verhaal te vertellen kan dan wel effectief zijn, maar tijdrovend is het ook. Mijn concept is erg persoonlijk. Er zit veel van mijzelf in en het draagt ook mijn voornaam. Consequentie is dat potentiële klanten ook de mens achter het concept willen ontmoeten.

Consumenten zijn huiverig

Als ik de cijfers bekijk zoals die zijn gepresenteerd op het congres Food & E-commerce van juni dit jaar, dan blijven de onlineverkopen van levensmiddelen achter bij die van bijvoorbeeld kleding of elektronica. Blijkbaar zijn consumenten huiverig om hun eten via internet te kopen. Is dat omdat ze de producten, de producent of de verkoper niet kunnen zien? Als klanten zo’n behoefte hebben aan echt contact, roept dat bij mij de vraag op of ik niet beter levensmiddelen online kan verkopen met behulp van offline contactmomenten. Hoe kan ik dit het beste organiseren? Hoe doen anderen dit? Het werken met afhaalpunten is een veelgebruikt systeem voor groentepakketten, rechtstreeks van telers. Nadeel daarvan vind ik dat de afhaalpunten vaak passief blijven in de communicatie naar de klant toe. Een klant kan zijn ‘pakket’ ophalen en dat is het.

Smaakkist als aanvulling op winkelassortiment

Ik heb meer vertrouwen in een samenwerking met andere ondernemers, waarbij mijn smaakkist een aanvulling is op het winkelassortiment. Door samen te werken met anderen kan ik mijn verkoopbereik efficiënt vergroten en kan een winkel een nieuwe service aan bestaande en nieuwe klanten bieden zonder veel extra werk in inkoop en voorraadbeheer. Het is wel de kunst om precies die ondernemers te vinden die mijn passie voor het werken met producten uit eigen streek delen. Het is namelijk die passie die in een persoonlijk contact een potentiële klant tot klant kan maken. Het moeten ondernemers zijn die het verhaal van Rembert net zo goed kunnen vertellen als Rembert zelf.

In de koelkast

Online smaak verkopen. Het blijft een hele uitdaging. Hier geldt letterlijk ‘The proof of the pudding is in the eating’. Met onlinemarketing kom ik in ieder geval ‘op’ de koelkast. Een klant vertelde mij dat ik er al een half jaar hing. Het was het persoonlijke contactmoment dat er voor zorgde dat ik ook ín de koelkast kwam.

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij waar hij tegenaan loopt.

Reageer op dit artikel