blog

Kijken met Kim: De hyper-hype

Column

Dingdong dienstmededeling: De trend om alles gepersonaliseerd te hebben is een niveau hoger getild: hyper-personalized. Say what? Gepersonaliseerd ís gepersonaliseerd, zou je denken. Maar blijkbaar zijn daar ook gradaties in. Hou je vast voor de hyper-hype.

Kijken met Kim: De hyper-hype

Laten we beginnen met de meest spannende: je leven aanpassen op basis van je DNA. Het is blijkbaar helemaal niet meer zo heel gek (wel een klein beetje duur) om een swab-je wang-
slijm op te sturen naar the USA en dan vervolgens een uitgebreid pakket terug te krijgen over wie je nou écht bent. Op genetisch niveau, welteverstaan. Je komt er direct achter of je een vervroegd risico hebt op bepaalde ziektes of aandoeningen én of je misschien dan nu alvast moet bijsturen door middel van voeding of medicatie. Je boodschappenlijstje rolt er bijna direct uit.

In kleding kun je tegenwoordig ook een one-of-a-kind creëren, door zelf je schoenen, T-shirts of zelfs ondergoed te ontwerpen. De techniek staat voor niks en dankzij de digital revolution is the sky the limit. You name it, they print it.

Maar nu, in Rotterdam, zit er een zaak waar je hyper-gepersonaliseerde KOFFIE kunt bestellen. Deze dame print een foto naar keuze op je cappuccino, of zoals zij het noemt: selfieccino. (Terwijl je dit verwerkt, help ik met googelen: bfy.tw/Iu0w ) De ultieme vorm van personalized experience: een koffie’tje met je eigen foto.

Rest de vraag: Hoe gaan we dit dan doen in foodretail? De technieken zijn er wel, maar is de doelgroep er al klaar voor? Hebben we wel zin in een hyper-personalized experience in zoiets generieks als een supermarkt? Ik denk dat foodretail net datgene in huis heeft wat alle andere voorbeelden niet tot amper hebben: kundig en vriendelijk personeel wat het verschil kan maken. Denk aan: ‘Plakje worst voor de kleine?’ Daarmee heb je de tools voor een personalized shoppingtrip eigenlijk al in handen, niet?

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en bekijkt voor Foodmagazine inspirerende dingen in foodretail. 

Reageer op dit artikel