blog

Tien jaar terug: Boer over België

Column

Tien jaar terug: Boer over België

Albert Heijn zit al enige tijd in België. In 2008 was dat nog toekomstmuziek. Dat blijkt uit de rubriek Tien Jaar Terug in Foodmagazine.

‘De geografische grenzen zijn er allang niet meer, maar als je België binnenrijdt, heb je al een ander gevoel dan in Nederland. Er zit toch iets van een verschil’, zegt Dick Boer in de Foodmagazine van september 2008.

AH-merkpersoonlijkheid

De op dat moment directievoorzitter van Albert Heijn gaat in op de vraag of België een optie is voor de marktleider. Boer: ‘Je bent als Nederlander gewend in bepaalde supermarktmerken te denken. Dus als je de grens over wilt, zul je ook fors moeten investeren in je AH-merkpersoonlijkheid. Ik denk wel dat die grenzen aan het vervagen zijn, veel meer dan vijf jaar geleden en ook veel sneller.’

Grensvervaging

Boer wordt ook gevraagd waarom AH geen winkel opent in Brasschaat, omdat daar meer Nederlanders dan Belgen wonen. ‘Wat betekent één winkel als je daarvoor speciaal moet gaan adverteren, in andere media en andere bedrijfsprocessen daarop moet inrichten? De grensvervaging komt dichterbij, maar zover is het nog niet.’ Ongeveer 2,5 jaar later, maart 2011, opent AH in Brasschaat zijn eerste Belgische winkel.

Reageer op dit artikel