blog

Ondertussen in 020: Google Home levert rauwe groenten, geen bitterbal

Column

Albert Heijn en Google Nederland presenteerden half oktober de Google Home (Mini) aan pers en genodigden. Dit gebeurde in het huis van de toekomst, pal naast het Rijksmuseum in Amsterdam.

Ondertussen in 020: Google Home levert rauwe groenten, geen bitterbal
Wouter Kolk bij de presentatie van Google Home.

Alsof ze contact proberen te maken met een andere planeet. Wouter Kolk en de verslaggever van RTLZ staan naast elkaar, voorovergebogen richting de Google Home op de keukentafel. Dat is nodig, anders hoort de gadget de opdracht van de topman van Albert Heijn niet. Het is namelijk afgeladen vol in het herenhuis, pal naast het Rijksmuseum in Amsterdam. Rumoer te over. Hier worden de Google Home en de Google Home Mini gepresenteerd door het moederbedrijf en AH.

Felgekleurde lampjes

Niet alleen hotemetoten van de marktleider en Google zijn er, ook verschillende media, benieuwd naar de innovaties. Vragen of ‘het wat stiller kan’ is onmogelijk voor Kolk. Daarom plaatst hij zijn gezicht pal boven de Google Home en zit onder zijn neus de gifgroene microfoon van de verslaggever van RTLZ. Wat Kolk zegt, is niet te horen, maar zijn boodschap komt blijkbaar over. Dat bewijzen de felgekleurde lampjes van de Google Home.

Rauwe groente op witte designschaaltjes

Kolk gebruikt de gadget in de keuken van het statige pand, gehuurd door Google Nederland. Meteen ook het domein waar het Albert Heijn om te doen is. De supermarktketen wil met de inzet van de Google Home Mini een antwoord op de vraag welke vragen mensen in de keuken stellen. Hier vragen de aanwezigen blijkbaar om rauwe groenten. Die staan uitgestald op maagdelijk witte designschaaltjes, aangebonden door Albert Heijn. ‘Ik had voor jou natuurlijk bitterballen mee moeten nemen’, zegt een AH-woordvoerder met een smalende glimlach, wanneer zij een journalist betrapt op een minzame blik. Geen groenvoer voor hem, zo is duidelijk.

Bij Google Home draait het om voice

Naast journaille, ook bekende koppen uit de radiowereld. Zo stappen dj’s Giel Beelen em Michiel Veenstra het Huis van de Toekomst – zoals Google Nederland het noemt – binnen. Waarom het illustere duo aanwezig is, wordt geen moment duidelijk. Misschien omdat het hier in hartje Amsterdam draait om de voice, zoals Pim van der Feltz het noemt. Iets waar Beelen en Veenstra het van moeten hebben. Van der Feltz is ceo van Google Nederland en volgens hem zijn alle aanwezigen getuige van de volgende fase van het internet. Daarbij draait het om besturing met de stem. In het kort voice.

Geen bitterballen

Op de muren van het huis staan allerlei kreten die kunnen worden gebruikt voor de besturing, zoals: Hey Google, maakt het licht in de keuken feller. Helaas staat Hey Google, zet eens wat bitterballen op tafel er niet bij en blijven de schaaltjes gevuld met rauwe groenten.

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. In deze uitgave de presentatie van de Google Home door AH.

Huis van de Toekomst
Jan Luijkenstraat 2B
1071 CM Amsterdam

Reageer op dit artikel