blog

Kijken met Kim: Bijzondere buffelyoghurt

Column

Kijken met Kim: Bijzondere buffelyoghurt

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt of schrijft iedere maand voor Foodmagazine over inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over productontwikkeling

Naast het organiseren van foodsafari’s ben ik, samen met twee oud-studiegenoten, ook actief als foodconceptontwikkelaar. Misschien wel het allerleukste van het concepten is dat je letterlijk overal een kijkje in de keuken krijgt. Salademengers, spekkenfabriek, loempia-lijnen; you name it, we’ve seen it all. (Wat ook altijd fijn is: overal is het anders en ook overal hetzelfde. Zen hè?)

Veel mail uit agrarische sector

De laatste tijd komen opvallend veel mailtjes uit de agrarische sector. Fruitkwekers, groentetelers en melkveehouders vragen of we willen meedenken met nieuwe concepten of het uitwerken van een horecaconcept op het erf. Kortom: de zoektocht naar alternatieven is begonnen. Ze hebben het licht gezien, nu alleen nog het idee uitwerken.

Lichte paniek onder melkveehouders

Vooral onder de melkveehouders heerst er lichte paniek. De afschaffing van het melkquotum in 2015 en de strenge regelgeving zorgt ervoor dat de kosten niet nóg meer gedrukt kunnen worden en dat ze, gelukkig, eens om zich heenkijken wat ze nog meer kunnen maken met melk. En dat doen ze niet half-half, ze schakelen professionele hulp in. En niet alleen hulp, bij sommige bedrijven staan apparatuur en machines waar een gemiddeld food-mkb-bedrijf
jaloers op zou zijn. Uiteraard maak je mij mega-blij met dit type uitdagingen. De boeren zijn flexibel en vooral van het doen. Geen eeuwig gesoebat, maar gewoon, hop, proberen.

Bijzondere toetjes

Nog even en er komen straks bijzondere toetjes, dranken, hulpstoffen en compleet nieuwe producten, zoals buffelyoghurt. Rechtstreeks van het boerenerf. Producten die regelrecht geleverd kunnen worden aan de retail, want ze voldoen aan alle kwaliteitseisen. Rinkelt er al een alarmbelletje? Dan zou ik gaan voor de eeuwige tip: If you can’t beat them; join them. Werk samen, zoek ze op en deel kennis.

Reageer op dit artikel