blog

‘In Nederland hebben we geen water uit Fiji nodig’

Column Premium

‘In Nederland hebben we geen water uit Fiji nodig’
Jumbo in Amsterdam laat klanten hun flesje vullen met gekoeld of bruisend water.

Supermarkten kunnen door één ding te veranderen in het aanbod een enorme stap zetten voor ons milieu en klimaat: kraanwater promoten. Het is onzinnig dat we in Nederland water nodig zouden hebben uit Fiji en de Himalaya. Geen verdienmodel bij kraanwater? Onzin. Bij Jumbo in Amsterdam staat al een waterkoeler waar klanten zelf kunnen tappen.

Supertopia

Maandelijks geeft Foodmagazine het podium aan één actiegroep. In een kort betoog schetst de groep hun ideaalbeeld van de supermarkt. Deze keer: Roderick Burger van Krnwtr.

‘In de ideale supermarkt worden er geen onzinnige en vervuilende wegwerpflessen met (bruis)water en limonade verkocht uit verre landen’

In Nederland gebruiken we 300 miljoen plastic flesjes water per jaar. Dat zijn er 800.000 per dag (bron: RTL Z, augustus 2018), wat een enorme berg aan plastic afval en zwerfafval veroorzaakt. Een behoorlijk deel van het zwerfafval in Nederland bestaat uit plastic flesjes (bron: CE Delft). En van de hele berg plastic die we daarnaast nog gezamenlijk inzamelen, is maar een stukje herbruikbaar, omdat bij het inzamelen alle soorten plastic door elkaar raken.

Door één ding te veranderen in het aanbod, kunnen supermarkten een enorme stap zetten voor ons milieu en klimaat.

Meer dan een marketingfoefje is het niet

In de supermarktschappen is 5 tot 10 meter aan bronwater te vinden, van grote merken, zoals Spa, Evian, Sourcy en Bar le Duc, en onder huismerk. Het gaat om verpakkingen van 500 ml tot 1,5 liter. Flessen worden los verkocht of als sixpack, het is plat water of bruisend en het water is met of zonder een smaakje. Het is onzinnig dat die meters en liters aan ons verkocht worden.

Het beeld dat we in Nederland water nodig hebben uit de Franse of Italiaanse bergen is ontstaan door de merken Evian en San Pellegrino. Er worden zelfs flessen verkocht met water uit Fiji en uit de Himalaya. Het is een marketingfoefje – en niemand vertelt erbij dat de transport van deze flessen naar Nederland een enorme CO2-uitstoot heeft. Het water gaat van de bron naar de bottelfabriek, dan volgt transport naar de distributiecentra, dan naar de supermarkt en uiteindelijk naar de klant – en vervolgens wellicht in het milieu en de zee. Daarnaast veroorzaakt ook de productie van de plastic fles CO2-uitstoot.

Kraanwater in supermarkt

Als je zou zeggen dat er één oplossing is voor direct minder plastic afval en minder CO2-uitstoot, dan zou iedere supermarkt deze omarmen. Krnwtr weet wat er nodig is. De enige logische oplossing is om ervoor te zorgen dat mensen kraanwater gaan drinken in plaats van water uit plastic waterflessen. Kraanwater is veilig, niet duur en betrouwbaar. Kraanwater is een doeltreffende manier om iets te doen voor het milieu. De inspanningen om de impact van gebotteld water te verminderen worden dan overbodig. Supermarkten kunnen hierin een sleutelrol gaan spelen, waarbij zij, wij én de planeet winnen.

Verdienmodel

Een veelgehoord argument vanuit supermarkten is het verdienmodel op bronwater. De marge op een flesje bronwater is enorm. Maar supermarkten kunnen ook wel degelijk aan kraanwater verdienen. Er zijn verschillende verdienmodellen te bedenken. Door bijvoorbeeld de marge op de verkoop van de herbruikbare flessen en een prijs voor water te rekenen. Klanten krijgen een gekoelde drank en kunnen in combinatie met natuurlijke siropen zelf hun limonade samenstellen.

De mogelijkheden voor supermarkten om over te stappen op kraanwater is er al. In de Jumbo in Amsterdam staat een Krnwtr-waterkoeler, waar klanten hun flesje vullen met gekoeld of bruisend water. Het systeem werkt net als bij andere supermarkten waar klanten zelf hun sinaasappelsap kunnen persen.

Een ‘earth-proof’ supermarkt

Overstappen op kraanwater is een van de makkelijkste dingen die bijdraagt aan een betere wereld. In de ideale supermarkt worden er geen onzinnige en vervuilende wegwerpflessen met (bruis)water en limonades verkocht die zijn getransporteerd uit verre landen, maar kunnen klanten zelf vers, gefilterd en gekoeld (bruis)water en natuurlijke limonades tappen in hippe en handige flessen die hergebruikt kunnen worden.

Wat hebben we aan een supermarkt die op massale schaal goederen verkoopt met nadelige effecten op ons klimaat en leefomgeving? Willen we supermarkten earth-proof maken, dan transporteren en verspreiden ze geen plastic flessen water meer. Supermarkten krijgen niet alleen een duurzaam imago, maar winnen zeer veel kostbare shelf space door het uitbannen van de grote ruimte die momenteel in gebruik is door alle flessen van niet-duurzame en van onzinnig ver getransporteerde en verpakte dranken. In Nederland is er meer dan genoeg water om te voldoen aan onze behoefte. Met andere woorden, we hoeven helemaal geen water te importeren.

Reageer op dit artikel