blog

Kijken met Kim: Lowfood nieuwe foodreligie

Column Premium

Kijken met Kim: Lowfood nieuwe foodreligie

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt of schrijft iedere maand voor Foodmagazine over inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over Lowfood.

Waren we net een beetje gewend aan de term ‘Slowfood’, is er weer een nieuwe (best goed gevonden) term bij: Lowfood (a.k.a. Dutch Cuisine). Lowfood is een nieuwe foodreligie die in het kort draait om trots zijn op het Nederlandse foodproduct. Het heeft nu al veel aanhangers, die zich haasten om zich erbij aan te sluiten.

Doei, prachtige Hollandse versproducten

Maar eerst even een rewind naar vorige maand: het Lowfood symposium in Amsterdam. In allerlei media was er te lezen over twee bekende Jorissen en een Samuel die zich in willen zetten om de Nederlandse eetcultuur te doen opleven. We moeten trotser zijn. Kleinschaligheid omarmen en stimuleren. In Scandinavië is er zo’n zelfde foodrevolutie geweest met de ‘New Nordic Cuisine’ als resultaat. Nederland is van oudsher een zuinig handelsland, wat als resultaat had dat we de beste producten eerst verkochten. Doei, prachtige Hollandse versproducten.

Too bad sandwichspread

Een ander resultaat van onze handelsgeest zijn de grootschalige agrarische bedrijven, waar een constant en gelijkmatig product moet worden gemaakt. Voor wie dat per se nodig was, lijken we nu een beetje te zijn vergeten. Massa’s groentes willen we redden, maar onze fantastische telers hebben nou eenmaal weinig groente te redden. Too bad sandwichspread.

Maatschappelijke behoeftes

Anyhow, dit gaat dus wellicht allemaal veranderen. Massa’s restaurants melden zich nog dagelijks aan om ook als streng gelovige voortaan alleen nog maar Dutch Cuisine te koken. De reden dat deze nieuwe stroming zo’n groot bereik heeft, heeft te maken met achterliggende maatschappelijke behoeftes. We willen een duurzamere wereld, diervriendelijkere producten, pure en eerlijke producten. Al deze grote consumententhema’s komen terug in deze stroming. Tot nu toe komt dit vooral tot uiting in de horeca, maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste Dutch Cuisine-producten in de supermarkt!

Reageer op dit artikel