blog

Roland Tabor: Grenzeloos betaalgemak

Column Premium

Roland Tabor: Grenzeloos betaalgemak
Foto: Diederik van der Laan

Het jaar 2019 is alweer in volle gang als de marktgegevens van de supermarkten in 2018 bekend worden gemaakt. Dit keer zijn de verschuivingen in marktaandeel meer dan een paar procentpuntjes. Opmerkelijk natuurlijk, maar echt boeien doet het me niet. Mijn gedachten zijn elders.

In het Syrische vluchtelingenkamp Zaatari in Jordanië bijvoorbeeld, waar van alles te koop is voor de ruim 70.000 vluchtelingen. Waarin dagelijkse boodschappen worden afgerekend met Eyepay, een irisscan geplaatst door het World Food Program. Afrekenen in de supermarkt gebeurt via blockchain met directe verwerking in een betaalbalans in de cloud. Geen pasje wordt nog gebruikt, geen bank komt eraan te pas en er wordt geen cent aan transactiekosten betaald. En frauderen wordt wel heel moeilijk gemaakt.

80 procent Rwandezen heeft telefoon

Ik dwaal nog verder af, diep Afrika in. In Rwanda heeft ruim de helft van de bevolking geen bankrekening, maar beschikt ruim 80 procent over een mobiele telefoon. Voor $7 heb je al een goed werkende (feature) telefoon. Betalen kun je vervolgens met je eigen Mobile Wallet via een van de telecomaanbieders. Je kunt eenvoudig iemand betalen via een menu op je scherm (USSD) en miljoenen Rwandezen doen dit inmiddels al. Beide telecomaanbieders Airtel en MTN begrijpen langzamerhand wat een schat aan transactiedata ze kunnen verzamelen en verzilveren.

Chinese Hema naar 2000 vestigingen

Dan denk ik aan de snel opkomende Hema’s van Alibaba in China, die in de afgelopen weken veel in het nieuws waren. Hema, een supermarkt, restaurant en logistiek centrum ineen, is razend populair en verwacht in de komende 5 jaar van 100 naar 2000 vestigingen te groeien. Ruim 70 procent van de bestellingen in een Hema worden online gedaan. Betalen doe je met Alipay op je smartphone, maar cash betalen kan ook nog. Bezorging binnen 3 kilometer gebeurt binnen een half uur op e-scooters, de maaltijden en goederen worden snel in de winkel gepakt.

Nieuwe business Amazon goed voor $5 miljard

Denkend aan groei kom ik terecht bij Amazon Go. Nog maar 9 winkels aan het einde van 2018, maar met een uitgesproken ambitie om in 3 jaar 3000 winkels te openen. Redcode schat de
omzet van een (kleine) winkels op $1,5 miljoen (zo’n €1,3 miljoen) per jaar. Als de ambities bewaarheid worden, heeft Amazon in 3 jaar een nieuwe business opgebouwd met een omzet van $5 miljard (omgerekend circa €4,4 miljoen). En creëert het met ‘kassaloos’ betalen zonder scannen een nieuwe norm, die door anderen met vallen en opstaan navolging zal vinden.

Alleen in Nederland

Ik lees verder over de digitale revolutie die binnen Albert Heijn op de winkelvloer zal plaatshebben. In 2019 moet 10 procent van de winkels met digitale schaplabels zijn uitgerust. Ik denk aan mijn buurtsuper in een dorpje in Frankrijk waar dit al jaren het geval is. Het duizelt me. Tijd om boodschappen te doen. Ik pak mijn jas, tas en pinpas en bedenk welke supermarkt binnen een straal van 1 kilometer ik zal bezoeken. Want dat kan gelukkig alleen maar in Nederland.

Roland Tabor is een Retail Analytics-specialist.

Reageer op dit artikel