blog

Roland Tabor: Onlinefood en de wet van Amara

Column Premium

Roland Tabor: Onlinefood en de wet van Amara
Foto: Diederik van der Laan

Afgelopen maand las ik een bericht over een onderzoek naar het effect van de groei van online op supermarkten. Voormalig ceo van Unilever België Nils van Dam stelde dat tussen de 30 en 40 procent van de supermarkten in de Benelux in de komende 10 jaar zal verdwijnen door de komst van nieuwe spelers en de groei van online.

Fysieke supermarkten zullen volgens Van Dam alleen nog succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. Grote XL-supermarkten buiten de stad zullen volgens hem als eerste sneuvelen. Een boute stelling die wat meer aandacht verdient. Immers, ondanks de snelle groei in thuisbezorgde boodschappen neemt het aantal supermarkten in Nederland al jaren toe tot inmiddels ruim 6000.

Of we inderdaad aan de vooravond van een dramatische neergang in aantal supermarkten staan valt nog te bezien. Distrifood zette onlangs de ontwikkeling van onlinefoodverkoop nog eens mooi op een rijtje, beginnend bij Unigro’s James Telesuper in de jaren tachtig. Over 2018 schat GfK het online-aandeel in op 4,1 procent. Dat is ruim €1,5 miljard omzet. GfK verwacht een verdere verdubbeling naar 8,1 procent in 2023. Als je deze trend doortrekt, zit je over 10 jaar op een marktaandeel van zo’n 20 procent. Maar niet iedereen is zo positief. Volgens het platform Supermarkt & Ruimte wordt het onlinemarktaandeel schromelijk overschat en ligt de potentie tot 2025 niet hoger dan 6 procent. Onderzoek van Motivaction laat zien dat slechts 4 procent van de ondervraagden verwacht in de toekomst ál zijn producten online te bestellen.

Lees de hele column:

Onlinefood en de wet van Amara

Reageer op dit artikel