artikel

Factsheet: De Belgische foodmarkt

Internationaal Premium

Factsheet: De Belgische foodmarkt

In Nederland en België heeft de top drie ruwweg 65 procent van de markt in handen. Maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Ook is de markt €11 miljard kleiner.

De markt in België kent andere machtsverhoudingen. Zo is niet een fullservice supermarkt zoals Albert Heijn er de marktleider, maar eerder een prijskampioen als Colruyt. Het verklaart ook waarom de discounters Aldi en Lidl niet in de topdrie voorkomen. In Nederland is Lidl nummer drie met een marktaandeel van bijna 11 procent. In België is Aldi nog steeds sterker met zo’n 11 procent marktaandeel en Lidl is daar de nummer twee discounter. Nog een opmerkelijk feit: Albert Heijn België heeft – relatief nieuw op de markt – nu al een marktaandeel van 1,5 procent, vergelijkbaar met Dekamarkt in Nederland en meer dan bijvoorbeeld Jan Linders heeft. Nog een verschil: de markt in Nederland is goed voor zo’n €38 miljard. De Belgische markt is met ruim €27 miljard wel wat kleiner, een slordige €11 miljard. 

Reageer op dit artikel