artikel

Vakbeurs verantwoorde voeding voorziet in sterke behoefte

Internationaal

De groeiende vraag naar verantwoorde voeding en het toenemende bewustzijn bij de consument overstijgt nog steeds alle eerdere verwachtingen. Dat maakt de vakbeurs FFFFI 2019 zeer relevant, ook voor supermarkten en hun leveranciers, nu de vraag naar natuurlijke producten zonder toevoegingen een vast onderdeel wordt van de dagelijkse boodschappen.

Vakbeurs verantwoorde voeding voorziet in sterke behoefte

De vakbeurs Free From, Functional Foods and Health Ingredients (FFFFI 2019) beleeft deze maand op 28 en 29 mei in de Gran Via Fira in Barcelona zijn zevende editie. Het is het meest toonaangevende innovatieplatform voor free from veganistische en functionele voeding en free from ingrediënten in Europa.

Op de vakbeurs komen alle ontwikkelingen van deze dynamische en sterk groeiende markt bij elkaar.

Met ruim 350 producenten, ruim 4500 bezoekers (waaronder veel inkopers en productontwikkelaars) en een breed seminar-programma, vormt FFFFI 2019 een van de belangrijkste evenementen voor de nieuwe ontwikkelingen in levensmiddelen.

In twee dagen krijgt de bezoeker alle trends, analyses en nieuwe kansen te zien in deze opkomende markt. De beurs is gericht op retail én foodservice, van snacking en kant-en-klare maaltijden tot diepvries, zoetwaren en dagelijkse levensmiddelen.

Sterke ontwikkeling

De markt voor functional foods en producten die allergie vrij zijn van gluten, lactose en andere ingrediënten die niet gezondheid bevorderend zijn (het segment ‘free from’) is sterk groeiend door verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. We leven lang, maar willen ook lang gezónd leven, er is een grotere belangstelling voor sporten in combinatie met gezond eten, en een groeiend bewustzijn voor voedingswaarden in de dagelijkse maaltijd.

Groeiend bewustzijn voor voedingswaarden in de dagelijkse maaltijd

Die algehele trend naar een gezonde levensstijl is de belangrijke stimulans achter de groei van functional foods en verantwoorde ingrediënten. ‘Fitness, eiwitrijke voeding en natuurlijke, onbewerkte ingrediënten vormen de grote trends in de Europese supermarkten’, stelt Hamish Renton, een van de eerste deelnemers van de FFFFI. ‘Daarnaast vormen verrijkte en verbeterde ingrediënten een belangrijke groeigroep voor deze industrie. De wereldmarkt voor functional foods wordt momenteel geschat op 70 miljard dollar, met een verwachte groei van 7 procent per jaar tot en met 2022.’

Vijf segmenten

De totale beurs is onderverdeeld in vijf segmenten, waaronder de Functional Food Expo. Dit deel van de beurs zal gewijd zijn aan de presentatie van de toonaangevende fabrikanten en producenten van vitamines, zoals Lonza, voedingssupplementen, sportvoeding, eiwitten en superfood-producten.

De Ingredients Expo brengt retail, marketing en voedseltechnologie samen in de presentatie van nieuwe veganistische, functionele en ‘free from’ voedingsoplossingen.

Veganisme als een drijvende kracht

De verkoop van alternatieven voor vlees zal tot 2023 met ruim 40 procent stijgen. Producenten zijn op zoek naar voedzame alternatieven voor vlees en zuivel, en brengen wetenschappelijke kennis en plantaardige ingrediënten samen om authentieke smaken en texturen te ontdekken. Door de sterke groei in deze markt is bijna 40 procent van de exposanten op de FFFFI gericht op de ontwikkeling van veganistische producten.

Voor alle informatie en registratie: www.freefromfoodexpo.com

World Bakers

Een van de grootste sectoren op FFFFI 2019 is de markt voor glutenvrije producten. Wereldwijd maakt glutenvrij een sterke groei door, en de ontwikkeling van nieuwe ingrediënten zal ook de komende jaren zorgen voor een toename in productinnovatie. Vele exposanten laten nu al hun innovaties zien in glutenvrije productie, waaronder BFree Foods, dat een reeks duurzame bakkersproducten met een lange levensduur lanceerde, vrij van zuivel, tarwe, eieren, noten en soja, met weinig calorieën bevatten en veel vezels.

Het Nederlandse merk The Master Bakery presenteert zijn assortiment gluten- en lactosevrije broden. Ook leveranciers als Glebe Farm, Dafco (Dutch Allergy Friendly Concepts) en Organic Bakery Zemanka zijn een bezoek zeker waard.

Dit artikel is gesponsord door www.freefromfoodexpo.com.

Reageer op dit artikel