artikel

Horecaondernemer Markwat wil vlammen met combi horeca/retail

Interview

Horecaondernemer Wim Markwat wil op zijn 64e nog één keer vlammen. Hij wil een nieuw concept in de markt zetten, waarin zelfbediening en kwalitatief goed, gevarieerd en vers eten worden gecombineerd met een basisassortiment aan dagelijkse boodschappen.

Horecaondernemer Markwat wil vlammen met combi horeca/retail
Wim Markwat. Foto: FHC Formulebeheer

Nu zijn het vooral ondernemers in petrol en retailers die concepten uitbaten zoals dat Wim Markwat voor ogen staat. Horecaondernemers, zoals hijzelf, laten een kans liggen, zegt Markwat. De horecaman in hart en nieren is oprichter en ex-directeur van FHC-formulebeheer uit Nieuw-Vennep, een franchiseorganisatie die een schoolcateringformule en twee cafetaria-eethuisformules uitbaat. Hij is op zoek naar partners die samen met hem een nieuw concept willen uitwerken.

Blurring toverwoord voor Markwat

Blurring is ook bij Markwat het toverwoord van deze tijd. In zijn concept moeten horeca en retail in elkaar overlopen. Het assortiment bestaat uit verantwoorde en duurzame producten. In het horecadeel salades, brood, ready to eat-maaltijden en zelfs superfoods. Het kant-en-klaarassortiment moet worden aangevuld met een basis-assortiment boodschappen. ‘Een soort AH To Go, gekoppeld met horeca. Maar dan wel met sfeer.’ Het concept moet bovendien modulair worden en universeel inzetbaar zijn. ‘Zodat het op verschillende soorten locaties is neer te zetten.’

Benzinestations leven bij gratie van hun horeca

Markwat signaleert dat benzinestations inmiddels al leven bij de gratie van hun horeca. Maar ze kunnen volgens hem nog meer geld uit hun shop halen. ‘Voor de rest liggen er alleen maar zoetwaren die amper verkocht worden. Als je daar boodschappen neerlegt en vrouwvriendelijke producten, zoals wat cosmetica, haal je veel meer omzet uit die meters.’ Ook op vakantieparken ziet hij volop mogelijkheden. Hij denkt daarbij aan het per app bestellen van een ontbijt of lunch. Met een versgeperst sapje en vers gebakken broodjes. Aangevuld met wat kruidenierswaren. ‘Je moet wel binnen 30 minuten kunnen bezorgen.’

”Supers nog niet klaar voor deze concepten’

Hij denkt niet dat supermarkten dergelijke concepten nu al kunnen ontwikkelen. ‘Daar moet je horeca-roots voor hebben.’ Maar als horecaondernemers nu nu niet in dat gat springen, is het te laat. Hij wijst naar de aankoop van La Place door Jumbo. ‘Daarmee hebben ze veel kennis in huis gehaald. Binnen nu en 3 jaar hebben alle grotere Jumbo’s een La Place-module op de winkelvloer. En ze zullen op termijn gaan thuisbezorgen’, verwacht hij.

Nog één keer de lont in het kruitvat

Markwat moet zijn ideeën nog verder uitwerken. ‘Ik ben nu 64, maar wil nog een keer een lont in het kruitvat steken en iets nieuws lanceren. Ik kan dat echter niet alleen. Ik ben op zoek naar partners uit retail of leisure die dat samen met mij willen doen.’

Reageer op dit artikel