artikel

Drie vragen aan: Renate Sportel, manager AH online

Interview

Drie vragen aan: Renate Sportel, manager AH online

Albert Heijn is beschikbaar op If This Then That (IFTTT), een dienst die het combineren van online services mogelijk maakt. Zo kan een klant nu een e-mail ontvangen als zijn favoriete product in de Bonus is. Renate Sportel, manager innovatie bij AH online, vertelt wat IFTTT gaat betekenen voor Albert Heijn.

Waarom de koppeling met IFTTT?

‘Vanwege de vraag van de klant. Die wil automatische notificaties ontvangen, bijvoorbeeld als zijn favoriete product in de Bonus is. Maar koffie op het lijstje zetten is slechts een basisvoorbeeld, de mogelijkheden zijn eindeloos met IFTTT. Je hebt inmiddels koffiezetautomaten met een ingebouwde sensor, die verbonden zijn met het internet en die zetten voor jou koffie op je boodschappenlijstje als de koffie op is. Apparaten met slimme sensoren, internetconnecties of image recognition worden steeds meer verkocht.’

Hoeveel mensen gaan hier gebruik van maken?

‘Dat is lastig om uit te drukken in een percentage. Er is het bekende filmpje op Youtube waarin mensen zweren dat ze nooit een mobiele telefoon zullen kopen. En kijk waar we nu staan. Waarom zou dat niet met IFTTT kunnen? na een week zaten we al op meer dan 1000 gebruikers. Dat is meer dan verwacht. Wat het meest wordt ingevoerd in relatie tot Albert Heijn? De vraag: stuur mij een e-mail als m’n favoriete product in de bonus is. IFTTT is iets wat niet iedereen zal aanspreken, en de vrijheid ligt volledig bij de consument, alleen wij verwachten wel dat met name millennials hierop zullen inhaken. Voor hen wordt dit in de toekomst een vanzelfsprekendheid.’

Wat is de grootste uitdaging?

‘Dat iedere klant doet wat hij zelf wil. Daarin zit in feite de kracht van het concept, maar dat maakt het ook lastig. De ene klant wil meldingen over de bonus, de andere wil weten hoe laat de bezorger voor de deur staat, en weer een ander wil een melding van het koffiezetapparaat. Aan die complexiteit moeten we werken en dit is een eerste stap. We maken elke week de balans op en luisteren naar de klanten. Zo heeft een klant aangestipt dat hij het heel leuk vindt, dat hij een mail krijgt over een product dat in de bonus is. Maar wat als hij van veertig producten een melding wil ontvangen? Dan moeten we er voor zorgen dat hij geen veertig aparte mails ontvangt.’

Reageer op dit artikel