artikel

Drie vragen aan: Duijndam en Fox

Interview Premium

Drie vragen aan: Duijndam en Fox

Met de Kerst worden vegetarische trends overboord gegooid en ligt er ‘gewoon’ vlees en vis op tafel. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van Foodlab, een netwerk van zogenoemde food influencers (bloggers en vloggers). Foodlab maakt deel uit van bureau Adfactor. Foodmagazine sprak met Nadine Duijndam (zie foto) en Phileas Fox van dit mediabedrijf over de resultaten van het onderzoek.

Vegetarisch overboord. Opmerkelijk in een tijd waarin Albert Heijn zelfs veganistische gerechten een prominente plek geeft in de Allerhande.

Phileas Fox: ‘Vegetarisch en veganistisch groeien, maar tijdens Kerst grijpen mensen blijkbaar terug naar tradities. Met deze speciale dagen willen consumenten toch meer luxe ervaren. Consumenten gaan dan blijkbaar voor de wat exclusievere producten. Gemiddeld besteden zij €120 aan een kerstdiner.’

Nadine Duijndam: ‘Maar liefst 82 procent wil voor het kerstdiner vlees of vis op het menu. Dat vonden wij ook meer dan verwacht. Onze doelgroep zijn vrouwen in de leeftijd van 20 tot 49 jaar. 3700 boodschappers hebben onze vragenlijst compleet ingevuld. Het is de eerste keer dat we het onderzoek hebben laten uitvoeren.’

Wat is de achtergrond van het onderzoek?

Fox: ‘Zoals gezegd is onze doelgroep vrouwen in de leeftijd van 20 tot 49. Dat zijn de lezers en de fans van onze bloggers en vloggers. Ons mediabedrijf heeft 15 van de 20 belangrijkste foodbloggers onder contract. Food is bij die influencers een heel belangrijk thema. Als je kijkt naar het aandeel bloggers dat vegetarische producten en recepten promoot, dan is deze conclusie ook best opmerkelijk.’

Zijn er nog andere opmerkelijke conclusies?

Duijndam: ‘We hebben de mensen gevraagd of ze gaan voor vertrouwde of nieuwe recepten en dan blijkt dat de meerderheid voor iets nieuws gaat. Ook opvallend: slechts 2 procent wil naar het restaurant voor het kerstmenu. Je ziet dat zo goed als iedereen de voorkeur geeft aan zelf koken in een huiselijke sfeer. De helft van de respondenten zegt ook meer dan twee uur in de keuken door te brengen voor het bereiden van het kerstdiner. Het liefst eten zij ook een menu uit de keuken en kiezen ze niet voor bereiden aan tafel, zoals bijvoorbeeld gourmetten. Daarnaast zie je ook dat het aantal calorieën geen rol speelt voor het kerstmenu.’

Reageer op dit artikel