artikel

De Jong over de beste huismerkstrategieën

Interview Premium

Volgens Koen de Jong  van IPLC raken discounters de mainstreamretailers nu in het hart van hun bestaan: vers. De Jong: ‘In Engeland hebben de big four – Tesco, Morrisons, Sainsbury en Asda – in vijf jaar tijd 7 procent marktaandeel verloren. Besef dat een half procent marktaandeel in Engeland €900 miljoen omzet betekent, dan kun je voorstellen dat dat de markt op zijn kop zet.’

De Jong over de beste huismerkstrategieën

In het nieuwste boek van IPLC zet Koen de Jong met zijn Europese collega’s, allemaal huismerkexperts, succesvolle private label strategieën uiteen. ‘AH is echt  leidend in deze ontwikkeling.’ Volgens de Jong is wat de strategie van de discountretailers zo succesvol maakt, is dat zij extreem goede kwaliteit tegen lage prijzen leveren. Daarbij maken ze gebruik van hun volume. Ook reduceren zij shopperstress door het kleinere assortiment. Wat je vervolgens vindt, kun je vertrouwen op basis van een goede kwaliteit en tegen lage prijzen. ‘Consumenten hebben die discountstrategie big time omarmd. Wat die discounters enorm succesvol maakt, is bovendien dat ze nu ook het hart van de mainstreamretailers raken door ook in vers zo succesvol te zijn. Niet alleen maar in groenten en fruit, maar ook in brood, vlees, vis, en in bloemen. Dat was het terrein waar ze voorheen ook relatief nog weinig actief waren. Ze hebben er de laatste vijf, tien jaar enorm doorgepakt. In Engeland is de boel op zijn kop hebben gezet. Lidl en Aldi hebben de big four-retailers – Tesco, Morrisons, Sainsbury en Asda – in vijf jaar tijd 7 procent marktaandeel afgepakt. Een half procent marktaandeel in Engeland is €900 miljoen omzet. Het zet de markt op zijn kop.’

Lees het hele artikel op Distrifood.nl >>>

Reageer op dit artikel