artikel

Mireille Kaptein, van Melkmeisje naar Kaaskoningin

Interview Premium

Mireille Kaptein, van Melkmeisje naar Kaaskoningin
Foto: Diederik van de Laan

Met trots overhandigt Mireille Kaptein bij aanvang van het interview haar nieuwe visitekaartje. Onder haar naam en functie, die van algemeen directeur, prijkt haar kersverse titel: ‘Zakenvrouw van het Jaar 2019’. ‘Mooi toch?’ Op 18 maart kreeg de Noord-Hollandse, die ruim 10 jaar leiding geeft aan familiebedrijf Kaptein in Heiloo, de Prix Veuve Clicquot Business Woman of the Year Award.

Mireille Kaptein staat aan het roer van een familiebedrijf dat groot is in het produceren van smelt- en poederkaas en als verpakker van kaas en boter. Ruim 10 jaar geleden nam ze het stokje over van haar vader en sinds haar aantreden is het bedrijf fors gegroeid. Het laatste decennium is het bedrijf zowel in omzet als aantal personeelsleden verdubbeld, naar 180 werknemers en een jaaromzet van €90 miljoen. Jaarlijks gaan er miljoenen kilo’s boter en kaas over de uiterst efficiënte productielijnen van Kaptein om te worden verwerkt tot producten die over de hele wereld bekend zijn. In 55 landen liggen producten van Kaptein. Elke Nederlander kent het merk Echte Boter met de gouden verpakking, bedrukt met de Hollandse vlag en koeien in de wei, maar Kaptein produceert ook smelt- en poederkaas en verpakt kaas op grootschalige wijze onder private label. Bekende eigen kaasmerken zijn Old Alkmaar en Alkmaars Roem.

Lees het gehele interview:

Van Melkmeisje naar Kaaskoningin

Reageer op dit artikel