artikel

Op de bres voor veilig en gezond voedsel

Interview Premium

Op de bres voor veilig en gezond voedsel
Foto: Diederik van der Laan

Signaleren, confronteren, actievoeren en laten zien dat het anders moet. ‘Dan zie je altijd dat de andere kant over de brug komt’, zegt Nicole van Gemert, sinds half maart de nieuwe directeur van Foodwatch Nederland. ‘Ook bij Foodwatch kun je, als je dat wilt, verzuipen in overlegculturen, maar ik geloof in een activistische aanpak.’

Het was ergens in haar eerste jaar als student Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht dat Nicole van Gemert het boek No Logo van Naomi Klein las en dat opende haar de ogen. In het boek toont Klein de macht van de consument en geeft daarin onder meer als voorbeeld het gerommel van Shell met het gezonken olieplatform Brent Spar. Shell wilde het vervuilende platform niet bergen, maar toen veel mensen in Nederland en Duitsland uit protest besloten niet meer te tanken bij Shell, wist het bedrijf niet hoe snel het die beslissing moest terugdraaien. Als je de consumenten verenigt, kun je dingen veranderen, zag Van Gemert. ‘Als je tegen een retailer zegt: ‘Ik wil dat logo erop’, en we zeggen dat vervolgens allemaal, dan komt het er ook. Dat is voor mij reden geweest om activisme te omarmen.’

Heeft Foodwatch dat activisme nodig?

‘Ook bij Foodwatch kun je verzuipen in overlegculturen. We worden overal uitgenodigd: bij het ministerie, bij Unilever, enzovoort. Telkens weer is het: ‘Laten we eens praten.’ Maar ga je daarop in, dan committeer je je aan het overleg, waarna je geen kant meer op kunt. Er worden doelen opgesteld, de volgende vergadering is over zes maanden en in die tussenliggende maanden gebeurt er helemaal niets. Ik wil best vertellen hoe wij het zien en ook luisteren naar hoe anderen het zien, maar als je het dan nog niet eens bent, houdt het voor mij op.’

Reageer op dit artikel