artikel

Winnaars Industributie: Jacobs Douwe Egberts

Onderzoek

Jacobs Douwe Egberts wint overtuigend in de categorie Kruidenierswaren overig.

Winnaars Industributie: Jacobs Douwe Egberts
Foto: Koos Groenewold

Sales director Joost Lebens: ‘We zijn eigenlijk een relatief jong bedrijf, anderhalf jaar geleden verder gegaan als JDE. Dat betekent toch een periode van intern opstarten, waarna we dit jaar veel meer tijd extern hebben kunnen besteden. Tel daarbij enkele zeer goede innovaties en een sterke trademarketingafdeling. We werken hard aan de vaardigheden, we zorgen dat we het beste team hebben en dat we op basis van cijfers opereren.’

Wat heeft JDE gedaan om in accountmanagement de prestaties nog verder te verbeteren?

‘Ik denk dat we in beide disciplines nog meer de klant op de eerste plaats zetten. En dat vertaalt zich in verschillende tailormade activiteiten. Onze branchebrede campagnes kun je ook klantspecifiek maken en vanuit trade marketing besteden we veel tijd aan de optimale schappen voor elke retailer. Bovendien proberen we beleving toe te voegen aan het schap, wat in koffie echt de volgende stap is. In wijn en bier zijn bij veel retailers grote stappen gezet en de vraag is hoe we zorgen dat dat bij koffie ook gebeurt. Dit alles wordt ondersteund door retailerspecifiek shopperonderzoek waarin categoriedenken en objectiviteit centraal staan. Hierdoor ontstaat een goede samenwerking met accountmanagement, trade marketing en de retailer.’

Koffie staat sterk in de belangstelling. Hoe vertalen jullie dat naar de winkel?

‘Mensen betalen €2,50 voor een kop koffie in de horeca, maar kopen hun koffie voor thuis vooral in promotie. Dat is de grootste discrepantie van alle dranken. Dat zien de retailers ook en daarin werken we sterk samen, zoals met de professionele Coffee Kitchen bij Hoogvliet. Zo zijn er veel meer formules met luxere winkelconcepten waar prima plaats is voor betaalde koffie. Dat maakt de samenwerking nog breder.’

‘De crux zit erin dat ook dat iets is wat je samen met de retailer moet doen. Het belangrijkste is dat de shopper niet misgrijpt en dat we daarom gezamenlijk goed voorspellen. Niets is zo fijn als met een retailer goed de volumes vooraf bepalen, zodat wij op basis daarvan kunnen produceren en er geen out-of-stock in de winkels is.’ ‘Sterke innovaties en categoriefocus’

Reageer op dit artikel