artikel

Winnaars Industributie: Johma

Onderzoek

Johma wint in de nieuwe categorie Merk – Vers. In accountmanagement gaat de score van Johma iets achteruit, maar Johma presteert wel als beste in de categorie. Wat zegt dat over het accountmanagement?

Winnaars Industributie: Johma
Foto: Koos Groenewold

Sales director Retail René Gerrietsen: ‘We zijn een kleinere leverancier en soms komen we misschien wat krap in de tijd te zitten. Dat is natuurlijk niet goed, dus dat is een
absoluut aandachtspunt. Daarnaast zijn we bezig een nieuwe categorievisie te schrijven en willen we samen met onze klanten meer tijd besteden aan wat de consument en shopper drijft, met als doel natuurlijk om de shopper nog beter te bereiken. Daarom zullen wij ons team gaan uitbreiden.’

In trade marketing scoort Johma een 7,33, tegen een groepsgemiddelde van 6,55. Is trade marketing makkelijker in salades of heeft Johma gewoon een erg goede tm-afdeling?

‘Misschien van beide een beetje. Ik ken de zuivelcategorie vanuit mijn vorige werkgever. Die is ook heel complex, met verschillende segmenten en specialties. Maar ook de categorie salades is complex; salades zijn multi-inzetbaar, waarbij gebruiksmomenten steeds belangrijker worden. Dus willen we de consument en shopper door en door kennen, zodat we met ons assortiment en onze acties volledig kunnen aansluiten bij de wensen. Dat we zo hoog scoren is een sterke aanmoediging om zo door te gaan.’

Wat zijn de verwachtingen?

‘We werken aan een nieuwe categorievisie. Hier zoomen we uiteraard in op het gebruik van salades, maar ook bijvoorbeeld op het gebruik van tapas. Dit gaat ons zo veel meer kennis opleveren, waarmee we onze klanten van dienst kunnen zijn. Voor Johma zelf is daarnaast de stap naar clean label (mét volledig behoud van smaak!) een langgekoesterde wens die in vervulling gaat. We gebruiken vanaf medio maart geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen meer in onze salades.’ 

Reageer op dit artikel