artikel

Industributie: genomineerden 31e editie bekend

Onderzoek Premium

Industributie: genomineerden 31e editie bekend

De genomineerden voor de Industributie-trofeeën 2019 zijn bekend. Nieuw zijn twee categorieën: de snelstgroeiende leverancier met de beste relatie met de retail en de onlinesuper met de beste relatie met leveranciers.

Het wordt de 31e editie van het jaarlijkse Industributiediner komende januari. Jaarlijks beoordelen de fabrikanten de inkoop- en categoryteams van supermarkten. Omgekeerd beoordelen de retailers de fabrikanten. Omdat het onderzoek al jaren wordt uitgevoerd zit er een constante in de meting. Toch heeft Foodmagazine samen met onderzoeksbureau IRI en EFMI Business School besloten om twee elementen aan het onderzoek toe te voegen. Het gaat dan om relatief kleine spelers die stormachtig groeien (rising stars) en websupers.

Voor de rising stars heeft IRI een ranking gemaakt op sterkstgroeiende leveranciers over alle categorieën heen (exclusief vers). De lijst kwam tot stand op basis van absolute omzetgroei in het afgelopen jaar. Spelers zonder verkoopkantoor in Nederland of die al worden meegenomen in het Industributie-onderzoek zijn eruit gehaald. Daarna is er een omzetgrens van minimaal €10 miljoen gesteld. De criteria leverden 20 leveranciers op, waaruit nu drie genomineerden zijn. De criteria waarop ze zijn beoordeeld en de verdere werkwijze is gelijk aan die voor de overige categorieën. Er zal een award zijn voor de winnaar.

    Leestip

    Industributie diner 2019

    Kom op 8 januari 2019 naar het Industributie diner in het Nationaal Militair Museum in Soest.

    Tickets & info

Nieuw: de beste onlineretailers

Ook voor de beste onlineretailer zijn criteria opgesteld. Het gaat dan om de mate waarin de retailer bij het samenstellen van zijn onlineaanbod samenwerkt met leveranciers (= category management). De mate waarin de onlinesuper met behulp van data inspeelt op de individuele behoeften van de consument (= formule). Tot slot, de mate waarin de retailer logistieke oplossingen voor het onlinekanaal integreert (= logistiek). Uit naam van EFMI heeft programmadirecteur Melanie Murk-Severein het onderzoek begeleid. ‘Wij hebben dit jaar de categorie rising stars meegenomen bij de toeleveranciers. De gemiddelde beoordeling van alle 85 leveranciers ligt hoger dan in 2018. De waardering van accountmanagement is vooral gestegen. Supply chain management wordt net als vorig jaar minder goed beoordeeld. Rising stars kunnen op het gebied van trademarketing vooral nog winst behalen.’ Volgens Murk-Severein zijn in totaal 27 privatelabelleveranciers beoordeeld. ‘Versleveranciers presteren dit jaar wederom beter dan leveranciers van kruidenierswaren. Het verschil is vooral groot op supply chain management.’

De genomineerden op een rijtje:

Merkleveranciers

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen

Colgate Palmolive
Essity (SCA Hygiene Products)
Unilever Home & Personal Care

Non-food overig

Aldipress
Heupink & Bloemen Tabak
Mars

Rising stars

Innocent
Cérélia (Jan Pannenkoeken)
Santa Maria

Private label – vers

Bake 5
GroenlandKip
Vion

Private label – kruidenierswaren

Delicia
Menken Orlando
Refresco

Dranken

Coca-Cola
Grolsche Bierbrouwerij
Heineken

Zoetwaren en snacks

Cloetta
PepsiCo
Perfetti Van Melle

Kruidenierswaren overig

Hak (Neerlands Glorie)
Jacobs Douwe Egberts
PepsiCo

Merk – vers

Cono Kaasmakers
FrieslandCampina Consumer Dairy – Zuivel
Müller (Almhof)

Diepvries

Dr. Oetker
Unilever Foods
Van Geloven Snacks

Retailers

Serviceretailers overall

Albert Heijn
Hoogvliet
Plus

Beste inkoopmanagement

Albert Heijn
Jumbo
Superunie

Beste categorymanagement

Coop Supermarkten
Hoogvliet
Plus

Beste formulemanagement

Albert Heijn
Jumbo
Plus

Beste discountformule

Dirk
Lidl
Nettorama

Beste onlinefoodretailer

Albert Heijn
Jumbo
Picnic


Discountformules worden beter beoordeeld

Ook aan de supermarktkant vallen enkele zaken op: ‘Serviceformules krijgen in dit jaar een hogere beoordeling dan vorig jaar. Dit komt onder meer door een betere waardering op categorymanagement. Ook discountformules worden beter beoordeeld dan vorig jaar. Dit komt met name door een betere beoordeling op logistiek management. Dit jaar zijn dus ook onlinefoodretailers ook meegenomen.’ Murk-Severein noemt de verschillen tussen de beoordelingen van de retailers zijn nog erg groot: ‘De hoogste score is 7,74, de laagste score 5,40.’

Historische analyse overallwinnaars

Ook heeft EFMI dit jaar een historische analyse van overallwinnaars (serviceretailers en merkartikelfabrikanten) gemaakt uit de periode periode 2002-2019. Murk-Severein: ‘De gemiddelde beoordeling van serviceretailers blijft stijgen, de gemiddelde beoordeling van merkartikelfabrikanten stijgt in eerste instantie ook, maar die stijging is in de laatste jaren afgevlakt.’

Belang categorie-overstijgende samenwerking

In het kader van Industributie heeft EFMI ook nog gekeken naar de meest recente academische literatuur, een artikel genaamd ‘Market basket analysis insights to support category management’*. Murk-Severein: ‘In dit artikel tonen de onderzoekers het belang aan van categorie-overstijgende samenwerking. De studie wijst op de voordelen van basket-analyse en brengt een relatief eenvoudige methode om de winkel in te delen in een aantal grotere onderdelen. Van belang is dat alle onderdelen de belangrijke detailfuncties hebben, zoals klanten trekken, winst maken, cash genereren en bijdragen aan het imago. Door deze aanpak te hanteren –of alternatieven die door data-gedreven werken steeds meer binnen bereik komen – kunnen retailers transformeren van meer pushgedreven werken (categoriedenken) naar meer consumentgedreven werken ( businessdenken).

De winnaars van vorig jaar

Op deze pagina’s staan de genomineerden voor de Industributie-trofee 2019 vermeld. Even ter info: Coca-Cola, Delicia, Plus en Lidl waren de beste handelspartners in het 2018-onderzoek. Superunie scoorde op inkoopmanagement en Albert Heijn op formulemanagement. Als we naar de genomineerden aan de supermarktkant in het Industributie-onderzoek van 2019 kijken, dan lijkt er weinig veranderd. Het gaat nog steeds om Hoogvliet, Albert Heijn en Plus. Vorig jaar won Plus, werd AH 2e en tekende Hoogvliet voor de 3e plek.

Coca-Cola was overtuigende winnaar

Coca-Cola won in 2018 overtuigend met een rapportcijfer 8. Dat was fors hoger dan de nummer 2 Jacobs Douwe Egberts (7,86) en nummer 3 Johma (7,49). Johma zit dit jaar niet bij de genomineerden. De kracht van Coca-Cola lag vorig jaar in trademarketing, waar de frisdrankleverancier zelfs een 8,33 wist te scoren. Grote vraag is natuurlijk of de mooie zomer en de bijbehorende hectisch logistiek dit jaar terugkomen in de beoordeling van fabrikanten en toeleveranciers. Zoals gezegd supply chain management werd al als minder goed beoordeeld. 

    Leestip

    Industributie diner 2019

    Kom op 8 januari 2019 naar het Industributie diner in het Nationaal Militair Museum in Soest.

    Tickets & info

Reageer op dit artikel