artikel

Industributie: AldiPress, winnaar Non-food overig

Onderzoek

Industributie: AldiPress, winnaar Non-food overig
Andrea van Baaren (salesmanager Retail) en Karin Gerritsen (managing director).

De categorie Non-food overig wordt dit jaar met aanzienlijk hogere cijfers gewaardeerd door de retail dan vorig jaar. Meerdere spelers maken een goede ontwikkeling door. Aldipress steekt hier met kop en schouders bovenuit.

Is dit een bewuste aanpak geweest?

Salesmanager Retail Andrea van Baaren: ‘Zeer zeker. Het was vorig jaar een teleurstelling dat we zo in score waren gedaald. Met onze accountmanagers en trademarketeers hebben we de scores doorgenomen en pro-actief plannen gemaakt, specifiek per retailer.’

In accountmanagement komt de score ruim een heel punt hoger uit.

Van Baaren: ‘De markt voor tijdschriften staat wat onder druk. Daarom zijn we gaan kijken wat we daarnaast kunnen bieden. Zo hebben we met groot succes enkele boeken in het foodkanaal geleverd, bestsellers als Gordon en Stromboli van Saskia Noort. Met een schaphangdisplay hebben die geleid tot goede verkopen met een aantrekkelijke kassa-aanslag.’

Managing director Karin Gerritsen: ‘Daarnaast hebben we gezorgd dat de basics nog beter op orde zijn. Maggie is bijvoorbeeld een animatiefiguurtje in verschillende filmpjes waarin we een goede verzorging van het schap uitleggen, voor de verschillende perioden in het jaar. Daarnaast delen we winkeldata via een retailportal. Onze klanten zien hier per winkel waarop ze goed scoren en waarop minder goed, op tablet of smartphone. Tenslotte hebben we een sterke klantenservice; die data kunnen doornemen vanuit de portal.’

Ook in trade marketing komt de waardering ruim een half punt hoger uit.

Van Baaren: ‘Van reactief zijn we meer pro-actief geworden. In trade marketing analyseren we nu continu de resultaten van onze promoties, bespreken met onze grootste retailers en dat weer direct meenemen in een volgende promotie. Het is nu een continu leerproces. We zien dat de piekmomenten, bijvoorbeeld vlak voor de vakantie, steeds relevanter worden voor tijdschriften.’
Gerritsen: ‘Het delen van data en de inzichten daaruit zijn we sinds anderhalf jaar pas goed aan het uitrollen. We zijn nu veel actiever in het aandragen van ideeën op basis van data; we nemen veel meer de retailer mee in plaats van andersom.’

In supply chain is de score ruim een punt hoger. De score op leveringsbetrouwbaarheid is zeer hoog. Wat maakt dat de retail u hierin zo veel beter is gaan waarderen?

Gerritsen: ‘Wij leveren per winkel; dat is echt anders dan leveren aan dc’s. We werken met algoritmen die voorspellen wat we per verkooppunt per titel kunnen verwachten. En we werken met een extern bedrijf dat het transport verzorgt, maar we behouden zelf de regie. We volgen en sturen het proces. We zitten er bovenop.’

Wat zijn uw verwachtingen?

Gerritsen: ‘Zo’n trofee win je niet in een half jaar, dit is het resultaat van de vele voorgaande jaren. Onze markt staat wel onder druk, maar de zomer was beter dan de zomers uit voorgaande jaren. Daarnaast willen we verder gaan denken dan alleen tijdschriften; denk aan cadeau-artikelen. Onze commerciële en logistieke distributie staat als een huis, daar kunnen we ook andere artikelen in leveren.’ 

Reageer op dit artikel